Propad čínské ekonomiky zasadil tvrdou ránu státům a firmám, které jsou na jejím obrovském trhu značně závislé. Kromě potíží čínské ekonomiky byla skupina Hyundai Motor Group nucena čelit také agresivním sankcím ze strany Pekingu v důsledku sporu o protiraketový americký systém THAAD, který Jižní Korea nainstalovala v roce 2016–2017.
Společnost Hyundai byla nucena v důsledku této kontroverze snížit svou závislost na čínském trhu. Přesto se jí podařilo toto bouřlivé období překonat a vyšla z něj jako úspěšný podnik.
V uplynulém roce se korejská automobilka navzdory nepříznivým ekonomickým podmínkám vyšvihla na třetí místo v celosvětovém prodeji automobilů. Zpráva o výsledcích za druhé čtvrtletí, kterou automobilka zveřejnila 26. července, navíc vykázala rekordní zisky.
Sankce v Číně
Na svém vrcholu v roce 2016 dosáhl roční prodej značky Hyundai v Číně, nejvýznamnějším automobilovém trhu světa, neuvěřitelných téměř 1,8 milionu vozů. Jenže pak došlo mezi Čínou a Jižní Koreou k napětí kvůli americkému protiraketovému systému THAAD, který Soul nainstaloval v zemi jako ochranu proti případnému severokorejskému raketovému útoku.
Peking trval na tom, že rozmístění THAAD na Korejském poloostrově ovlivňuje bezpečnost Číny, a přijal řadu protiopatření a bojkotů vůči Jižní Koreji. V důsledku toho utrpěly prodeje společnosti Hyundai na čínském trhu obrovský zásah a klesaly šest let po sobě. V loňském roce se podíl jihokorejské společnosti na trhu snížil na přibližně 1 %.
Navzdory těmto neúspěchům se skupině Hyundai Motor Group, zahrnující značky Hyundai a Kia, podařilo v roce 2022 celosvětově prodat úctyhodných 6,85 milionu kusů. Hyundai se tak v prodejích zařadil za Toyotu a Volkswagen a poprvé se dostal na třetí místo v celosvětových prodejích.
Navíc uprostřed složitých faktorů v odvětví, jako je nedostatek čipů, který způsobil pokles prodejů u předních světových automobilek, vynikla skupina Hyundai Motor Group v roce 2022 pozitivním růstem o 2,7 %.
Rekordní prodeje v Evropě, USA a Indii
Tento úspěch lze přičíst hvězdným výsledkům Hyundaie na zámořských trzích, zejména ve Spojených státech a v Evropě. Skupina Hyundai Motor Group dosáhla v loňském roce rekordních tržních podílů ve Spojených státech (10,8 %) i v Evropě (9,4 %,).
Kromě toho v Indii, která se v loňském roce stala třetím největším automobilovým trhem na světě, se prodeje Hyundaie poprvé vyšplhaly nad 800 tisíc kusů. Rekordní roční objem prodeje představoval meziroční nárůst o 17,5 % a zvýšení tržního podílu o 21,1 %.
Indie je pro značku Hyundai třetím největším trhem, hned po Spojených státech a Jižní Koreji. Vzhledem k tomu, že prodeje společnosti v Číně nadále upadají, Indie se postupně stává majákem obchodních příležitostí.
Na čínském trhu prochází skupina Hyundai Motor Group významnou obchodní transformací. Během červnového výročního dne investorů společnost oznámila své strategické plány na aktivní zmírnění rizik spojených s restrukturalizací podnikání a dodavatelského řetězce v Číně.
Tato strategie zahrnuje zefektivnění prodejní řady v Číně z 13 modelů na osm a optimalizaci zbývajících továren v Číně. Hyundai Motor dříve v Číně provozoval pět továren. Společnost chce nyní podle svých slov zvýšit ziskovost tím, že dvě pozastavené továrny v Číně prodá a ve zbývajících provede optimalizaci výroby a „zároveň rozšíří vývoz na rozvíjející se trhy“.
Hyundai překonává Samsung
Výrazný kontrast lze pozorovat mezi společností Hyundai, která výrazně snížila svou závislost na čínském trhu, a společností Samsung Electronics, která je na Číně silně závislá v oblasti polovodičů.
V první polovině roku 2023 prodala firma Hyundai Motor Group, včetně značky Kia, na domácím trhu i v zahraničí rekordních 3,65 milionu vozů dohromady, což představuje meziroční nárůst o více než 10 %.
Zpráva o výsledcích společnosti Hyundai Motor za druhé čtvrtletí, zveřejněná 26. července, odhalila impozantní nárůst provozního zisku společnosti za druhé čtvrtletí letošního roku, který meziročně vzrostl o 42,2 % a dosáhl 4,24 bilionu korejských wonů (přibližně 3,3 miliardy dolarů). To představuje nový rekord za jedno čtvrtletí.
Provozní zisk společnosti překonává rekordy již tři čtvrtletí po sobě. V prvním čtvrtletí roku 2023 navíc její marže provozního zisku poprvé za více než deset let dosáhla dvouciferné hodnoty, a to 10,5 %.
Hyundai Motor v prvním i druhém čtvrtletí letošního roku opětovně překonala společnost Samsung Electronics, která naopak vykazuje slabé výsledky. Zpráva Samsungu z 27. července hovoří o drastickém poklesu. Provozní zisk společnosti za druhé čtvrtletí letošního roku činil 0,67 bilionu wonů (přibližně 530 milionů dolarů), což představuje meziroční pokles o 95,26 %. Samotná divize polovodičů společnosti Samsung utrpěla provozní ztrátu ve výši 4,36 bilionu wonů (asi 3,4 miliardy dolarů).
Analýza: Světlá stránka stránka problémů v Číně
Zpráva vydaná letos v dubnu společností Samsung Securities poskytuje optimistický výhled pro skupinu Hyundai Motor Group. Vychází z údajů za loňský rok a předpovídá, že Hyundai se stane do roku 2026 jedničkou na světovém trhu v počtu prodaných vozů. Očekávaný objem prodejů by měl činit 92 milionů.
Zpráva zdůraznila napjaté vztahy mezi Spojenými státy a Čínou spolu s rychlým přechodem na elektromobily na čínském trhu jako nejvýznamnější výzvy, kterým čelí světový automobilový průmysl. Očekává se, že tyto faktory povedou ke změně pořadí největších výrobců automobilů. V současné době zaujímají Toyota druhé a Volkswagen první místo na čínském trhu, přičemž na tomto trhu závisí významná část jejich celkových prodejů.
Zdá se však, že se oba giganti snaží vyrovnat rychlému tempu přechodu Číny na elektromobily. Zpráva předpovídá, že do roku 2026 se objemy prodejů Toyoty a Volkswagenu v Číně sníží na polovinu a klesnou na 1,2, resp. 1,7 milionu vozidel.
Naproti tomu podíl Hyundai Motor Group v Číně je výrazně nižší než podíl Toyoty a Volkswagenu. To by se v kombinaci s předpokládaným zvýšením výroby až o 1,6 milionu vozidel ve Spojených státech a Indii mohlo ukázat jako strategická výhoda, uvádí zpráva.
V reakci na prognózy ve zprávě uvedl úvodník jihokorejských novin The Dong-a Ilbo, že tento argument je důvěryhodný, a komentoval jej slovy: „Těžkosti, které společnost Hyundai Motor Company v Číně zažila, se stávají skrytým požehnáním.“
Úvodník naznačil, že s rostoucími riziky na čínském trhu řada nadnárodních společností nenápadně přesouvá své výrobní závody do Indie, Vietnamu, Japonska a Jižní Koreje, a nic na tom nezmění ani nedávné návštěvy jejich vrcholných manažerů v Pekingu a diplomaticky formulovaná prohlášení.
Li Jüan-chua (Li Yuanhua), bývalý profesor historie na čínské Capital Normal University, který nyní žije v Sydney, se 25. července podělil o své postřehy s deníkem The Epoch Times. Podle něj několik zemí, včetně Austrálie, skutečně zaznamenalo hospodářský růst poté, co se distancovaly od čínského režimu nebo vůči němu zaujaly tvrdý postoj.
Jako příklad uvedl Austrálii. Po covidové pandemii trvala australská vláda na nezávislém prošetřování původu viru, což hluboce popudilo Komunistickou stranu Číny (KS Číny) a vedlo ji k hrozbě uvalení sankcí. Rostoucí ceny železné rudy však kompenzovaly ztráty Austrálie způsobené obchodním napětím a i přes pokles australského vývozu do Číny zůstala celková ekonomika nedotčena a dokonce zaznamenala další rozvoj.
Li také zmínil potíže čipů od Samsungu na čínském trhu jako důkaz potenciálního nebezpečí, kterému čelí špičkové společnosti, pokud se příliš spoléhají na čínský trh. „Příznaky čínského hospodářského poklesu jsou zcela zřejmé. KS Číny sice může zahraniční firmy lákat poutavými výhodami nebo dočasnou preferenční politikou, ale v dlouhodobém horizontu na tom tyto společnosti nevyhnutelně prodělají.“
Z anglického originálu na The Epoch Times přeložil Ondřej Horecký.