Po blokádách letišť v Düsseldorfu a Hamburku, které zorganizovala skupina klimatických aktivistů „Poslední generace“, zvažují nyní společnosti Eurowings, Condor a TUIfly podání žaloby o náhradu škody. Žaloby leteckých společností skupiny Lufthansa by se mohly týkat několika milionů eur.
Členové „Poslední generace“ získali 13. července přístup na letiště v Düsseldorfu a Hamburku a přilepili se na letištní plochy. Bezpečnostní pracovníci a policisté se snažili aktivisty odlepit od země, přičemž došlo i k vystříhání části letištní plochy. Kvůli blokádám letišť musela být 13. července zrušena nebo odkloněna řada letů. První den prázdnin panoval na hamburském letišti několik hodin chaos, který mnoha rodinám zpozdil začátek letních prázdnin. Zrušeno bylo 28 odletů a 22 příletů. Deset letů bylo odkloněno a na letišti panoval několik hodin chaos. V Düsseldorfu byly následky méně závažné, ale i tam muselo být zrušeno několik letů a došlo ke zpoždění. Stejně jako v Hamburku aktivisté přestřihli plot a pěšky se dostali na letištní plochu, kde zablokovali pohyb letadel na ranvej.
Düsseldorfské letiště poté podalo na skupinu aktivistů obvinění z „nebezpečného narušování leteckého provozu, narušování veřejného provozu, poškozování majetku, nátlaku a vniknutí na cizí pozemek“. Podle deníku Rheinische Post by za „nebezpečné narušování leteckého provozu“ hrozilo odsouzení až na deset let vězení. Tamní státní zastupitelství však „nebezpečné narušování leteckého provozu“ nepovažuje za existující.
V souvislosti s blokádou hamburského letiště bylo vzato do vazby deset klimatických aktivistů, aby byli krátce poté propuštěni pro nedostatek důvodů k zatčení. Bylo proti nim zahájeno předběžné řízení pro podezření z vniknutí na cizí pozemek, poškozování majetku a napomáhání.
Düsseldorfské státní zastupitelství vyšetřuje
Podle mluvčí düsseldorfského státního zastupitelství se vyšetřování vede pouze pro podezření z poškození majetku a vniknutí na cizí pozemek, uvedl Rheinische Post. V současné době „neexistují dostatečné indicie pro nebezpečný zásah do leteckého provozu, neboť k tomu by bylo zapotřebí konkrétního ohrožení života, zdraví nebo majetku značné hodnoty“. Podle dosavadních zjištění se tak nestalo, protože letadla byla včas odkloněna nebo vůbec nevzlétla.
Nyní chtějí letecké společnosti skupiny Lufthansa podat žalobu. Možnými žalovanými pro nároky na náhradu škody jsou osoby, které se na akcích podílely a proti nimž již policie v této souvislosti zahájila vyšetřování. Na rozdíl od „přilepovacích“ blokád na silnicích by se ekonomické škody na letištích daly možná vyčíslit snadněji. Jak odhadl hamburský expert na letectví Gerald Wissel pro list Rheinische Post, ohlášené žaloby leteckých společností by mohly zahrnovat nároky na náhradu škody ve výši několika milionů eur. „Musely se rezervovat hotely pro cestující, ušly příjmy z letenek, musely se najít náhradní letouny, nasadit další posádky, to se sčítá.“
Žaloby za miliony: Skupina Lufthansa uplatňuje nároky za všechny letecké společnosti
Mluvčí skupiny v pondělí uvedla, že Lufthansa Group hodlá uplatnit nároky za všechny její letecké společnosti. Nejedná se pouze o lety, které byly zrušeny během blokád v Düsseldorfu a Hamburku 13. července, ale navíc i o „přilepovací“ akci 24. listopadu 2022 na berlínském letišti BER. Jen u dceřiné společnosti Lufthansy Eurowings bylo v uvedených třech dnech zrušeno 55 letů. Kromě toho se jednalo o lety společností skupiny Austrian Airlines, Swiss a Lufthansa. Letecké společnosti Condor a TUIfly, které byly rovněž postiženy, v současné době přezkoumávají své nároky.
Z původního článku německé redakce deníku The Epoch Times přeložila G. K.