Znáte to, vyjdete z domu, oslepí vás „prasátko“ ze zledovatělého chodníku a přemýšlíte, zda si nasadit brusle, zda vůbec jít ven anebo zda zvládnete přejít k zastávce či do obchodu bez pádu.
V Praze je takovéto „nadělení“ od pátku a mnozí možná přemýšlejí o tom, kdy budou jejich chodníky upraveny do schůdného stavu. Oslovil jsem tedy Technickou správu komunikací hl. města Prahy (TSK), jak provádí úpravy komunikací a chodníků.
Dotazu předcházela osobní zkušenost a zkušenost přátel se zledovatělým stavem chodníků, kdy jsme jen při přechodu jedné ulice v centru Prahy na oběd zaznamenali pád dvou lidí, byť bylo i „posypáno“. Zvědavost mě podnítila ke kontaktování tiskové mluvčí Zdravotnické záchranné služby hl. města Prahy, dle které k pondělnímu poledni byla přivolána záchranka ke 160 případům naraženin, pohmožděnin, zlomenin a naražením hlavy v důsledku pádů na zledovatělém povrchu (za uplynulý týden a půl).
Následně jsem kontaktoval mluvčí TSK Barboru Liškovou, která mi sdělila, že „zmírňování následků zimy na chodnících stále probíhá, a to prakticky nepřetržitě od pátečního dopoledne. Střídá se ruční úklid v kombinaci se strojním v denních hodinách a strojní úklid v nočních hodinách. Některé lokality se také musely ošetřit opakovaně z důvodu dalšího spadu sněhu v průběhu soboty i neděle“.
Právě skutečnost kontinuálních sněhových nadílek a poledních teplot kolem nuly způsobuje to, že posyp z již upravených chodníků propadne do udusané vrstvy sněho-ledu a opatření již tak dobře nefunguje – právě tak, jak jsme to viděli s přáteli.
Další komplikací je vyhláška č. 39/1997 Sb. hl. m. Prahy, dle které se nemůže chemický rozmrazovací prostředek aplikovat vždy a všude, konkrétně, nelze jej použít na chodnících, pod kterými jsou inženýrské sítě, leda že by na něm bylo 10 cm ledovky.
Samozřejmě, „ve hře“ je také omezený počet zaměstnanců a techniky TSK, a jsou také komunikace a chodníky, za jejichž stav TSK nezodpovídá.
V neposlední řadě mají technické služby také nastavené priority.
Kdy přijde na váš chodník?
TSK má pro veřejnost k dispozici mapu, na které uvidíte, jakou prioritu pro zimní úklid mají jednotlivé ulice. Chodníky jsou rozřazeny do tzv. „I. Pořadí“ (tam patří i úseky zastávek MHD) a „II. Pořadí“. Úklid silnic má kategorií více.
Z vlastní zkušenosti z pondělí mohu potvrdit, že tato pořadí fungují. V pondělí ráno byl chodník „II. Pořadí“, před domem, kde bydlím, zledovatělý bez posypu. Při přesunu do centra byly chodníky „I. Pořadí“ posypané, a když jsem se večer vracel domů, posyp byl už i na chodníku „II. Pořadí“.
Lišková k možnostem TSK sdělila: „Úklid chodníků, zastávek MHD a dalších míst se zajišťuje v celkové délce 1 734 km. Pracuje celkem 874 pracovníků, kteří jsou v režimu zajištění odstraňování sněhu a náledí nebo náhradních prací. Dále přes 250 pracovníků, kteří jsou primárně určeni na odborné práce, je v rámci zimní údržby využíváno operativně. Sníh z chodníků nově odklízí také 80 multifunkčních vozů, což je nárůst oproti minulému období, a které jsou nasazovány i v druhé směně úklidu nemotoristických komunikací, tedy v době od 22:00 – 6:00, když intenzivně sněží nebo se ještě nepodařilo vše uklidit. Využívají se i desítky ručních kartáčů, pluhů a fréz.“
Z oněch 1 734 je dle Liškové 1 065 km chodníků „I. Pořadí“ a 669 km „II. Pořadí“. První kategorie „zahrnuje zejména přístupové cesty k objektům, v nichž mají sídlo státní orgány ČR, orgány hlavního města Prahy a městských částí, k objektům škol, zdravotnických, sociálních a kulturních zařízení, ke stanicím metra, k vlakovým a autobusovým nádražím, dále pěší zóny, schody a přechodové lávky, zastávky veřejné linkové dopravy a přístupy k nim, vybrané chodníky hlavních komunikací“.