Policie i telefonní operátoři hlásí tisíce případů zneužití telefonních čísel. Operátoři chystají systémové zákroky, které podle nich budou vyžadovat i nějaké legislativní úpravy. Poslanec Patrik Nacher vidí účinný zákrok spíše na straně operátorů než ve vydávání nových zákonů.
Jak deníku Epoch Times sdělil manažer korporátní bezpečnosti operátora T-Mobile pan Jakub Ludvík, je možné telefonní číslo téměř kohokoliv snadno zneužít pomocí jednoduché aplikace.
„V zásadě jde o to, že aplikace vám dovolí datově volat přes server, který vaše číslo zamaskuje a v síti se objeví jako číslo, které si zvolíte,“ říká Ludvík. Takto je možné volat pod identitou jiného čísla. „Je třeba si ale uvědomit, že takzvané spoofování telefonního čísla není samo o sobě nezákonnou aktivitou. Běžně se s tím setkáte u call center. Nelegální je pak až zneužití cizího čísla.“
„Existuje technologické řešení, které nám umožní zneužité číslo v naší síti rozpoznat a následně takový hovor zablokovat.“
— Jakub Ludvík, bezpečnostní manažer T-mobile
Operátor T-mobile zaznamenal u svých zákazníků zneužití čísla podvodníky, ale i případy zákazníků, kteří se stali obětí podvodníků. T-Mobile podle tiskové zprávy „rozšiřuje ochranný firewall proti podvodným hovorům“ a spouští ho „i pro koncové zákazníky“.
Dle statistik Policie ČR se jedná o tisíce případů zneužití spoofingu ročně.
„Obdobnými případy se zabýváme a běžně je prošetřujeme, bavíme se o stovkách až tisících hovorech ročně,“ sdělil deníku The Epoch Times policejní plukovník Ondřej Moravčík.
„Nejčastěji se pod číslem volajícího zobrazí konkrétní číslo účastníka. Díky tomu, že jde o nepovinný údaj, může být ale bohužel identita zneužita,“ sdělil Epoch Times bezpečnostní ředitel společnosti O2.
„Nejlepší ochranou je velká opatrnost. V případě podezřelého nebo obtěžujícího volání doporučuji neváhat, ukončit hovor a nahlásit jej na Policii ČR.“
— Radek Šichtanc, bezpečnostní ředitel O2
Co se týče systémového řešení spoofingu, problematika je podle Šichtance „poměrně složitá“. „Aktuálně se projednává na úrovni Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) a Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), kdy se zvažuje blokace hovorů ze všech českých fixních telefonních čísel přicházejících ze zahraničí s povolením pouze odůvodněných výjimek.“
„Existuje technologické řešení, které nám umožní zneužité, resp. spoofované číslo v naší síti rozpoznat a následně takový hovor zablokovat,“ říká bezpečnostní manažer společnosti T-mobile Jakub Ludvík. „V současné době jednáme s ČTÚ a ostatními operátory, abychom se dokázali v boji se spoofingem vzájemně koordinovat.“
Podle policejního plukovníka Ondřeje Moravčíka je spolupráce s operátory „pokud se jedná o data, která potřebujeme pro konkrétní řešení trestního řízení, tak veskrze vždy pozitivní“.
Ohledně celkového nastavení systémů je podle policie třeba jednání na straně operátorů.
Podle Šichtance z O2 bude třeba provést určité legislativní úpravy, „které zajistí, že všechna řešení nasazená operátory budou mít silnou oporu v zákoně o elektronických komunikacích, případně dalších podzákonných předpisech“.
„Není třeba měnit legislativu, je to už součástí legislativy, je to o ochotě operátorů udělat odvážné řešení,“ sdělil Epoch Times předseda poslaneckého podvýboru pro ochranu spotřebitele Patrik Nacher (ANO).
„Je třeba razantní opatření operátorů, konání policie a osvěta veřejnosti.“
— Patrik Nacher, poslanec, podvýbor pro ochranu spotřebitele
„Zavedení nové legislativy trvá příliš dlouho, je to o firmách a trestněprávním řešení,“ míní poslanec. „Než něco vymyslíme, podvodníci si najdou jiné přístupy, jsme půl roku za těmito ,šmejdy‘.“
„Je třeba razantní opatření operátorů, konání policie a osvěta veřejnosti,“ říká Nacher a v souvislosti s tím uvedl, že jako poslanec pořádá 31. ledna seminář na téma Boj s kyberšmejdy na pozadí moderních technologií. Ne, je obrana.
Seminář má podle Nachera upozornit širokou veřejnost na nejnovější praktiky a podvodné chování ,kyberšmejdů‘.
Mezi řečníky podle organizátorů akce jsou pozváni zástupce Policie ČR, dotčených ministerstev, Národního ústavu pro kybernetickou bezpečnost, bank, spotřebitelských organizací, novinářů a podvedených občanů.
Jak se podvodným telefonátům bránit?
„Nejlepší ochranou před útočníky je tedy velká opatrnost. V případě podezřelého nebo obtěžujícího volání doporučuji neváhat, ukončit hovor a nahlásit jej na Policii ČR,“ radí bezpečnostní ředitel společnosti O2.
„V případě SMS neklikat na nejasné, podezřelé odkazy, nezadávat osobní údaje, hesla na těchto odkazech a nikomu nepřeposílat a nesdělovat žádné citlivé údaje, zejména údaje o platebních kartách, hesla a podobně,“ dodává ředitel.
„Obdobnými případy se zabýváme a běžně je prošetřujeme, bavíme se o stovkách až tisících hovorech ročně.“
— plk. PhDr. Ondřej Moravčík, Policie ČR
Důvěryhodnost hovoru si podle policejního plukovníka Ondřeje Moravčíka můžeme snadno prověřit. „Možnost obrany je ukončit hovor a zavolat zpět. Popřípadě volajícímu sdělit, že mu obratem zavoláte. Když se bude vymlouvat, tak to je podezřelé a může se jednat o zneužití čísla, které patří někomu jinému,“ říká Moravčík.
Nejlépe je si vždy věc v klidu rozmyslet, nenechat se podnítit k ukvapeným rozhodnutím, zavěsit, věci si v klidu promyslet, ověřit a potom případně zavolat zpět na číslo, odkud vám podezřelý telefonista volal. Podvodníci nechtějí být vystopováni, a proto volají pod identitou jiného čísla, často ze zahraničí, proto když zavěsíte a zavoláte na číslo znovu, může se vám ozvat skutečný majitel čísla, který nemá ani ponětí o tom, že vám z jeho čísla někdo právě telefonoval.