ČTK

6. 2. 2024

Čeští vědci se podíleli na výpočtu dráhy planetky, která v lednu při průletu atmosférou zanikla nedaleko Berlína. Oznámil to dnes Astronomický ústav Akademie věd ČR. Ve spolkové zemi Braniborsko se na základě těchto kalkulací podařilo najít vzácné meteority.

Asteroid 2024 BX1 objevil maďarský astronom Krisztián Sárneczky v noci 21. ledna, přičemž pozůstatky tělesa dopadly zhruba tři hodiny později nedaleko německé metropole. Ohnivá koule způsobená průletem atmosférou byla na obloze vidět z velké dálky. Astronomická komunita byla tímto takzvaným bolidem nadšena, neboť těleso se podařilo zachytit několik hodin před jeho vstupem do atmosféry a přesně předpovědět místo a čas jeho dopadu.

Podle Astronomického ústavu AV bolid prolétl v dosahu takzvané bolidové sítě, jejíž centrum se nachází Ondřejově. Přesný výpočet dráhy se vědcům podařil také díky jasnému počasí.

“Pro přesné určení dráhy bolidu v atmosféře a původní dráhy ve Sluneční soustavě jsme použili celkem 16 optických záznamů, z nichž 14 bylo z této naší bolidové sítě a dva videozáznamy byly z německé části sítě,” uvedli čeští astronomové.

Spolu se záznamy meteorologů bylo následně možné určit zpřesněnou oblast, kde by se měly nacházet meteority, což jsou kusy hornin, které dopadají na Zemi z astronomických těles.

“To se ukázalo jako naprosto zásadní, protože podle informací, které máme, všechny hlavní týmy i jednotliví úspěšní hledači meteoritů hledali v této námi předpovězené oblasti poblíž obce Ribbeck,” uvedli vědci.

Nález zhruba 20 meteoritů podle agentury DPA potvrdilo Přírodopisné muzeum v Berlíně. Prvotní analýza nasvědčuje tomu, že se jedná o takzvané aubrity. Tento druh meteoritu připomínající žulu byl poprvé objeven v roce 1836 ve Francii a podle berlínského muzea byl celkově nalezen jen v 11 případech.

“Jedná se o vzácnou vědeckou příležitost zkombinovat data o planetce, když se ještě pohybovala v kosmickém prostoru, s jejím chováním při průletu atmosférou a se složením meteoritů z ní pocházejících,” uvedl Astronomický ústav AV. Dodal, že dosud se něco takového podařilo jen třikrát, z toho dvakrát byla data o bolidu velmi omezená, neboť těleso proletělo atmosférou nad neobydlenými oblastmi.

Nemít krávy, tak nemáme ani na výplaty, stěžovali si zemědělci na protestu v Hodoníně

Podle něj evropská pravidla mohl nastavovat jen někdo bez reálné zkušenosti z výroby. „Vypadá to, jako by to vymýšleli lidí, kteří nikdy nebyli v poli a ti nám vyprávějí, co máme dělat,“ domnívá se Tomáš Krč.

Mercedes obrátil. Spalovací motory ukončovat nehodlá

Společnost Mercedes-Benz včera oznámila, že odsouvá dříve avizované ukončení výroby spalovacích motorů. Firma to uvedla ve své zprávě pro investory.

Geopolitická zbraň KS Číny v hodnotě jednoho bilionu dolarů selhává

Čínská iniciativa Pás a stezka ztrácí na atraktivitě kvůli skrytým vojenským ambicím, korupci a nedostatečným hospodářským výsledkům.

Intersucho: Nasycení půdy je na většině míst ČR nad 90 %, menší je na jihu

Půda je v Česku podle portálu Intersucho nasycená, úroveň nasycení se na většině míst republiky pohybuje nad 90 procenty.

Naše herkulovské úkoly: Hledání moudrosti ve 12 úlohách

Herkules je jednou z nejoblíbenějších postav řecké mytologie. Jeho obrovská síla a odvaha inspirovala západní svět.