Lorraine Ferrierová

18. 2. 2024

Představujeme oceňované dílo taiwanské umělkyně Shi-Ju Chiang.

Taiwanská umělkyně Shi-Ju Chiang věří, že mnoho obrazů vytvořených v dnešní době ukazuje odchýlenou nebo požitkářskou stránku lidské povahy, která škodí samotným umělcům i všem, kteří tato díla uvidí. Proto maluje historické události, aby povznášela lidstvo a pomáhala mu ukazovat správný směr. „Jestliže námět obrazů vyjadřuje pozitivní energii nebo dobré myšlenky, může hrát lepší roli při zlepšování atmosféry celé společnosti,“ řekla Epoch Times.

Chiangová studovala 12 let techniky tradičního výtvarného umění u oceňovaného umělce Yuana Li. Prvních šest let se soustředila výhradně na zdokonalení v kresbě a teprve poté přešla k olejomalbě.

Vytrvalost, s jakou se učila tímto tradičním způsobem, se jí vyplatila. V roce 2019 získala bronzovou cenu za svou první olejomalbu „Švestkový květ ve sněhu“ na pátém ročníku mezinárodní soutěže NTD ve figurální malbě (NIFPC) a nyní získala ocenění za hlubokou humanitu za svou druhou olejomalbu na šestém ročníku NIFPC. Televizní stanice NTD, neboli New Tang Dynasty, je sesterské médium deníku Epoch Times.

Malba klíčových událostí

Chiangová přirovnává malování historie k natáčení dokumentárních filmů. Stejně jako režisér zajišťuje, aby se scénář „dotkl lidských srdcí“ na filmovém plátně, malíř zhušťuje „složitost a velikost scény do jediného obrazu“. Dodala, že malba dokáže „uchovat ducha toho, co je vyjádřeno“, a překračuje tak hranice rasy a jazyka.

Na svých prvních dvou olejomalbách Chiangová zobrazuje boj dobra se zlem zachycující nedávné události. Na obraze „Švestkový květ ve sněhu“ zobrazuje mučenou praktikující Falun Gongu. Horní část obrazu vyplňuje měsíc v úplňku a ve spodní části obrazu leží zraněná mladá žena. Jde o následky pronásledování ženy členy Komunistické strany Číny, a to pouze za to, že se držela principů své víry ve Falun Gongu: pravdivosti, soucitu a snášenlivosti. Praktikující žena leží bez hnutí poté, co byla přivázána k zadní části obrněného vozidla a vláčena sněhem, zatímco v ruce svírá transparent Falun Gongu (známého také jako Falun Dafa). Toto státem schválené systematické pronásledování Falun Gongu začalo v roce 1999 a pokračuje dodnes.

Každý čínský divák díla nebo ten, kdo zná čínskou kulturu, pochopí, proč si Chiangová vybrala do názvu obrazu švestku. V Číně kvete švestka v zimě, vydrží nejtěžší období a je předzvěstí jara. Pro Konfucia představoval květ švestky „zásady a hodnoty ctnosti“.

Po získání bronzového ocenění na pátém ročníku NIFPC za práci „Švestkový květ ve sněhu“ chtěla Chiangová pro své další dílo vytvořit „božskou a jasnou“ malbu. Pak ale došlo k protestům v Hongkongu a ona pocítila nutkání znovu zaznamenat historii. „Viděla jsem, že lidé v Hongkongu jsou pronásledováni stejným režimem jako praktikující Falun Gongu a že lidé v Hongkongu jsou pronásledováni a zbavováni svobody a svého přesvědčení,“ řekla.

Je to téma, které může rezonovat s mnoha lidmi, kteří zažívají útlak svých svobod. „V mnoha částech světa jsou informace blokovány a existuje také mnoho zpravodajských médií, která se zdráhají říkat pravdu,“ vysvětlila.

Na obraze, který přihlásila do šestého ročníku NIFPC a který nese název „Volba svědomí uprostřed politických nepokojů“, je zobrazen maskovaný protestující mávající obrovským nápisem „Svobodný Hongkong. Revoluce teď“. Ozbrojená hongkongská policie vypustila oblaka slzného plynu a protestující se chrání deštníky a ochrannými přilbami. Pod vlajkonošem vzhlíží protestující žena k nebesům a prosí o boží zásah, zatímco se drží druhého protestujícího. Ten dělá spravedlivé gesto: „Stůj“ a masa hongkongských policistů se svalí do temné propasti na spodní straně obrazu. Je to kompozice, která se po staletí opakuje například ve výjevech, kde svatý Michael zabíjí draka a v nichž ctnost vítězí nad neřestí.

I po vylíčení tak odporných událostí je Chiangová pevně přesvědčena, že „zlo nemůže zvítězit nad dobrem, ať už to navenek vypadá jakkoli, [a] jednoho dne bude zlo odhaleno a potrestáno“.

Pozvednutí světa

Soutěže, jako je NIFPC, vnímá Chiangová jako příležitost zdokonalit své umění a ujistit se, že její další obraz bude ještě lepší. Do šestého ročníku NIFPC se přihlásili umělci z více než 20 zemí, a přestože se s některými umělci nemohla na slavnostním předávání cen domluvit kvůli jazykové bariéře, uvedla, že jejich společná láska k realistickému umění překonává bariéry: „Můžeme vzájemně prozkoumat své malířské techniky a využít je k tomu, abychom se navzájem lépe poznali.“

V souladu s posláním NIFPC oživit tradiční kulturu Chiangová uvedla: „Doufám, že budu moci pokračovat v této cestě malování a šířit další obrazy, které mají na svět usměrňující a pozitivní vliv.“

Chtěli byste vidět i jiné druhy článků o umění a kultuře? Napište nám své nápady na články nebo zpětnou vazbu na redakce@epochtimes.cz

Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.

Související články

Přečtěte si také

Umělé povrchy hřišť mohou být karcinogenní. Riziko je větší u dětí, varují české orgány
Umělé povrchy hřišť mohou být karcinogenní. Riziko je větší u dětí, varují české orgány

Pryžové povrchy na hřištích a sportovištích mohou vylučovat zdraví nebezpečné látky, upozorňují světové studie. Některé z těchto chemikálií jsou přitom karcinogenní a představují rizika zejména pro děti. Státní zdravotní ústav proto upozorňuje provozovatele i dodavatele, aby si zajistili zdravotní certifikaci.

Prastará věda vs. moderní farmacie. Jak se daří tradiční čínské medicíně u nás a v Evropě
Prastará věda vs. moderní farmacie. Jak se daří tradiční čínské medicíně u nás a v Evropě

Farmaceutický monopol? Proč se tradiční čínská medicína v České republice setkává s odporem představitelů medicíny západní?

Plánovaný útok New York Times na Shen Yun
Plánovaný útok New York Times na Shen Yun

Deník Epoch Times 18. března informoval o tom, že The New York Times plánují útok na taneční soubor Shen Yun Performing Arts. Nakolik jsou obavy z tohoto útoku odůvodněné?

Nizozemsko: Pandemická úmluva WHO se v parlamentu setkává s rostoucí skepsí – žádost o odklad
Nizozemsko: Pandemická úmluva WHO se v parlamentu setkává s rostoucí skepsí – žádost o odklad

Tři možné budoucí vládní strany chtějí v nizozemském parlamentu předložit návrh. Podle tohoto návrhu by vláda měla usilovat o odložení rozhodnutí o Pandemické úmluvě ve WHO – nebo o jejím zamítnutí.

Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, uvedl Pellegrini
Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, uvedl Pellegrini

Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, Evropa nejednou jde za hranice selského rozumu, uvedl zvolený prezident Slovenska Peter Pellegrini u příležitosti Dne Země, který připadá na dnešek.