V tomto díle seriálu „Naše herkulovské úkoly: Hledání moudrosti ve dvanácti úkolech“ se podíváme na Herkulův třetí úkol.
V minulém díle této série Herkules splnil druhý náročný úkol: zabil devítihlavou vodní příšeru zvanou Hydra. Nyní mu král Eurystheus nařizuje, aby splnil třetí úkol: chytit Kerynejskou laň.
Jak bychom se mohli dívat na své vlastní herkulovské úkoly ve světle vhledu a moudrosti, které Herkules získal při své třetí práci?
Artemis a Kerynejská laň
Příběh Kerynejské laně začíná u horské nymfy Taygete, která nevědomky padne Diovi do oka. Taygete, která v té chvíli nemá o Dia zájem, odolává jeho námluvám, ačkoli se jim později narodí syn Lakedaimon, který se stane králem Sparty.
Artemis, Diova dcera, bohyně lovu a panenství, vidí, v jaké je Taygete situaci, a pomůže jí ukrýt se před Diem. Z vděčnosti Taygete vyryje na zlaté paroží laně věnování Artemidě. Artemis je Taygeteiným darem potěšena a považuje laň za posvátnou.
Herkules chytá Kerynejskou laň
Král Eurystheus i Herkules vědí, že Artemis si laně váží, a nikdo ji nechce rozhněvat tím, že by znevážil to, co je pro ni posvátné. Proto je tento úkol tak obtížný. Herkules nemůže ke splnění úkolu použít svou obvyklou sílu. Místo toho musí být opatrný, aby uctívanému stvoření co nejméně ublížil.
Herkules ji pronásleduje celý rok, než se unaví. Stále je příliš pomalý na to, aby ji dostihl, a tak čeká, až se zastaví, když se pokouší přebrodit řeku. Využije této příležitosti a postřelí ji šípem, čímž laň lehce zraní. Zraněné zvíře zvedne na rameno a odnese ho zpět ke králi.
Umělecká díla, jako je bronzová socha Antonia Susiniho a lept Heinricha Aldegrevera, zobrazují laň bez zranění šípem. Místo toho vidíme Herkula, jak se snaží zvíře zkrotit a chytá ho za parohy. Podle některých verzí příběhu jeden z parohů zlomí a později ho použije.
Na cestě ke králi však Herkules narazí na Artemis a jejího bratra, boha Apollóna. Když vidí, že její milovaná posvátná laň je zraněná, Artemis ho obviní, že se ji pokusil zabít. Apollón opakuje pocity své sestry a oba požadují, aby Herkules posvátné zvíře Artemis vrátil.
Herkules si přivolal hněv dvou bohů, což však nikdy neměl v úmyslu. Vypráví jim celý příběh: Toto je vůle Héry, Diovy manželky, která požaduje, aby splnil příkaz krále Eurysthea. Herkules pouze následuje osud, za který nemůže být souzen, a tyto úkoly jsou ve skutečnosti přáním krále. Když to Artemis a Apollón uslyší, Herkula se jim zželí a dovolí mu, aby králi Eurystheovi přinesl živou laň a splnil svůj úkol.
Velká trpělivost a vděčnost
Herkules prokázal trpělivost a vytrvalost při chytání Kerynejské laně. Sledoval ji celý rok a po cestě čekal na příležitost, aby ji chytil s co nejmenší újmou.
Byl však dostatečně trpělivý? Dokážu si představit, že v určitém okamžiku si Herkules pomyslel: Můžu to zvíře zastřelit a skoncovat s tím hned, nebo se ho můžu pokusit chytit rukama a nakonec ho budu pronásledovat další rok.
Představte si, že se rok snažíte o stejný úkol, a přesto zdánlivě nedosahujete žádných pokroků. Když se konečně naskytne příležitost pokročit, mnozí z nás by udělali téměř cokoli, aby úkol dokončili a pokračovali v životě dál. Je to však ten nejlepší způsob?
Pro mnohé je odpověď „ano“ jednoznačná a může to platit pro většinu našich úkolů. Ale co úkoly, které v sobě mají božský prvek? Co ty úkoly, které se týkají ctnosti našeho ducha nebo naší lásky a vděčnosti Bohu?
Na povrchu Herkules honí laň. Herkulovým skutečným úkolem je však zachytit to, co Kerynejská laň představuje: vděčnost za božství. Chytit symbol vděčnosti za božství není jen vnější úkol, ale něco, co se děje uvnitř. Skutečné dosažení tohoto cíle v duchu, srdci a mysli vyžaduje vytrvalost a trpělivost. Jedna věc je říci: „Jsem vděčný Bohu!“. Něco jiného je to prožívat, dýchat a cítit v každém okamžiku. To vyžaduje skutečné úsilí.
Herkules se vydává na cestu za touto vděčností, ale chybí mu trpělivost. Vděčnost, kterou si zvedá na ramena, je pro bohy urážlivá, protože je znesvěcena jeho vlastními nedostatky. I přes jeho nedostatky mu však bohové odpustí, když se přizná k celé pravdě.
Jak upřímné a čisté jsou naše úmysly a snahy o splnění našich úkolů? Děláme zbrklá rozhodnutí kvůli své netrpělivosti? Symbolizují naše dokončené úkoly naši vděčnost Bohu? Otevíráme celou pravdu svého příběhu Boží milosti navzdory obtížím, kterým čelíme?
Předchozí článek této série ukazuje, jak Herkules vykonal svou druhou práci a porazil Hydru.
Herkules je jednou z nejoblíbenějších postav řecké mytologie. Jeho obrovská síla a odvaha inspirovala západní svět. Přesto byl složitou postavou, jejíž činy nedávaly vždy smysl. V tomto seriálu se budeme zabývat 12 Herkulovými pracemi a hledat moudrost pro naši moderní dobu. Abych si s tímto nelehkým úkolem pomohl, budu se v průběhu tohoto seriálu většinou odvolávat na Apollodórovu „Knihovnu řecké mytologie“, pokud nebude uvedeno jinak, a jako sekundární zdroj budu používat „Oxfordskou příručku o Herkulovi“.
Chtěli byste vidět i jiné druhy článků o umění a kultuře? Napište nám své nápady na články nebo zpětnou vazbu na redakce@epochtimes.cz
Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.