Řešení emoční zátěže spojené s životem s diabetem 1. typu pomáhá pacientům zlepšit jejich duševní zdraví a kontrolovat hladinu glukózy.
Nedávná studie zjistila, že nejúčinnějším způsobem, jak snížit potíže spojené s diabetem 1. typu – a zlepšit rozhodující kontrolu glykémie – je zaměřit se na zvládání psychické zátěže spojené s životem s tímto onemocněním.
Výzkum zveřejněný v květnu v časopise Diabetes Care ukázal, že tento nový přístup může lidem s diabetem 1. typu pomoci vyrovnat se s jejich nemocí a zlepšit jejich emoční stav.
Diagnóza diabetu 1. typu, dříve známá jako „juvenilní diabetes“, může být zdrcující. Na rozdíl od diabetu 2. typu není diabetes 1. typu vyléčitelný. Typ 1 je autoimunitní onemocnění, které často začíná v dětství nebo v mladé dospělosti, kdy přestane správně fungovat slinivka břišní. Lidé s cukrovkou 2. typu, která je obvykle důsledkem vysoké hladiny cukru v krvi způsobené přejídáním, mohou své onemocnění zvrátit snížením hmotnosti a úpravou stravy. To neplatí pro diabetes 1. typu, který vyžaduje celoživotní závislost na inzulínu.
Lidé s diabetem 1. typu si obvykle nějakou dobu zvykají na péči o své onemocnění, což může být obtížné zejména v dětství, kdy je nemoc obvykle diagnostikována.
Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí mají lidé s diabetem dvakrát až třikrát vyšší pravděpodobnost, že budou trpět depresí, ale pouze 25 až 50 procent lidí s diabetem, kteří trpí depresí, je diagnostikováno a léčeno.
Podle Americké diabetologické asociace (ADA) je u lidí s diabetem 1. typu zvýšené riziko úzkosti a poruch příjmu potravy. Tyto poruchy však lze podle asociace léčit.
„Všechny tyto poruchy jsou léčitelné a lze je řešit pomocí individuálních léčebných plánů, které jdou nad rámec fyzických příznaků,“ uvedl v prohlášení asociace dr. Robert Gabbay, vědecký a lékařský ředitel ADA.
Vědci zabývající se diabetem vytvořili termín, který popisuje obavy provázející diabetes 1. typu: V tomto případě se jedná o tzv. diabetické trápení (DD). Podle prohlášení Kalifornské univerzity v San Francisku o květnové studii DD „se diabetická tíseň týká obav, starostí a zátěže spojených s životem s diabetem a jeho léčbou a postihuje až 75 procent dospělých s diabetem 1. typu“.
Příběh tří přístupů
Studie DD s názvem EMBARK se zaměřila na tři zavedené přístupy ke zmírnění tohoto stavu:
- Streamline – tradiční edukační program, který zahrnuje vzdělávání o léčbě diabetu 1. typu.
- TunedIn – program vedený psychologem, který se zaměřuje výhradně na emoční složky života s diabetem 1. typu.
- FixIt – kombinace programů Streamline a TunedIn
Studie se zúčastnilo celkem 276 dospělých (průměrného věku 47 let) s diabetem 1. typu. Účastníci byli náhodně zařazeni do programů Streamline, TunedIn nebo FixIt, které byly prováděny virtuálně. Výzkumníci hodnotili DD a hladinu HbA1c (glykémie) účastníků po třech, šesti a 12 měsících.
Přestože účastníci všech tří programů vykazovali po 12 měsících „podstatné a trvalé snížení“ DD, účastníci programů TunedIn a FixIt „zaznamenali výrazně větší snížení DD ve srovnání s účastníky programu Streamline,“ uvedli výzkumníci. Zjistili však, že u účastníků programů Streamline a TunedIn došlo k většímu snížení HbA1c než u účastníků programu FixIt.
„Ačkoli oba přístupy [vzdělávací a emočně zaměřen] jsou spojeny s významným a klinicky významným snížením DD a HbA1c, program TunedIn, zaměřený na emoce, měl nejvýraznější přínos jak v oblasti DD, tak HbA1c,“ uzavřeli výzkumníci.
Významné je, že polovina osob ve skupině TunedIn uvedla, že po 12 měsících sledování již neměla DD.
Tato zjištění ukazují, že dospělým pacientům s diabetem 1. typu nejvíce pomáhají skupinové, virtuální a na emoce zaměřené strategie zvládání DD.
„Většina pacientů s diabetem nikdy neslyšela o stresu při diabetu, ani se jich na něj nikdo neptal, a nechápou, že se dá zmírnit,“ uvedla první autorka studie Danielle Hessler Jonesová v prohlášení UC-San Francisco. Hessler Jonesová má doktorát z psychologie a je profesorkou a zástupkyní vedoucího výzkumu na katedře rodinné a komunitní medicíny Kalifornské univerzity v San Francisku.
„Poznání, že virtuální skupinové programy jsou účinné, představuje příležitost, jak to změnit,“ řekla.
–ete–