„Za odložené věci neručíme“. S tímto nápisem se často setkají návštěvníci prostor, jako jsou koupaliště, fitness centra, divadla nebo restaurace. Přestože se toto oznámení bere jako fakt, jde o jedno z nejčastějších porušování spotřebitelských práv.
Spotřebitelská organizace dTest upozorňuje, že tento nápis nezbavuje provozovatele odpovědnosti. Provozovatel zařízení, jehož provoz s sebou přináší pravidelné odkládání věcí, je totiž ze zákona za jejich ztrátu nebo poškození odpovědný, pokud návštěvník svou věc odloží na místě, které je k tomu určené.
„Není-li zde místo určené pro odkládání věcí nebo je-li takové místo zaplněné, odpovídá provozovatel za ztrátu nebo poškození věci i tehdy, pokud ji návštěvník odloží na místo, které je pro to obvyklé, nikoliv přímo určené,“ upřesňuje v tiskové zprávě pro média Eduarda Hekšová, ředitelka dTestu.
Jako příklad uvádí situaci, kdy hospodský v šatně pod věšák umístí oznámení, že za odložené věci neodpovídá. Opak je pravdou, ze zákona je za odložené oblečení odpovědný, stejně jako za obvyklý obsah jejich kapes. Pokud je věšák plný, host většinou svršek odloží na obvyklé, i když ne k tomu určené místo – přehodí svršek přes židli. I v tomto případě odpovídá za odloženou věc zpravidla hospodský.
Kdy se může provozovatel odpovědnosti zbavit
Zaprvé tehdy, když návštěvník odloží věc, kterou v daném zařízení není nutné ani obvyklé odkládat. Může jít například o situaci, kdy si návštěvník koupaliště odloží ve skříňce svůj notebook a ten se ztratí.
Za tuto ztrátu provozovatel není dle dTestu odpovědný, protože notebook není věc, kterou je nutné nebo obvyklé s sebou nosit na koupaliště. Jiné by to bylo v případě ztráty osobní věci, kterou běžně s sebou nosíme, jako je mobil nebo peněženka.
Provozovatel rovněž není dle spotřebitelské organizace odpovědný za ztrátu nebo poškození věci v případě, kdy návštěvník má danou věc v bezprostředním dohledu. Jako příklad můžeme uvést situaci, kdy si host kavárny přes sousední židli odložil kabát a byl u něj po celou dobu přítomný. Zloděj však využil jeho nepozornosti a kabát mu přesto odcizil. Šlo o věc v bezprostředním dohledu návštěvníka, a proto nejde o odloženou věc a provozovatel není za její ztrátu odpovědný.
Za ztrátu nemá být provozovatel odpovědný ani v případě, pokud místo, z kterého se věc ztratí, není pro odkládání věcí ani určené, ani obvyklé. Příkladem může být ručník nebo lehátko na pláži u koupaliště. Pokud však provozovatel zřídil návštěvníkům skříňky, kam si mohou věci uložit, a skříňky nebyly plné a návštěvníci si tam přesto věci neodloží, neboť chtěli svou elektroniku používat přímo na pláži, není provozovatel za takovou ztrátu následně odpovědný. Opačná by byla situace, kdyby byly skříňky plné a návštěvník musel odložit své věci na lehátku, tehdy by za tuto ztrátu provozovatel odpovídal.
V čem provozovatelé chybují
Provozovatel zařízení dle ředitelky dTestu nemůže svoji odpovědnost za ztrátu nebo poškození odložených věcí jednostranně vyloučit nějakou vývěskou, i když může odkládací prostor zpoplatnit. „Ačkoliv provozovatel odpovídá za odložené věci ze zákona, a tedy by měl ve vlastním zájmu přijmout vhodná opatření, kterými ztrátě věcí předejde, není podle nás vyloučené, aby taková opatření zpoplatnil. Musí o tom však spotřebitele informovat jasně a s předstihem,“ líčí Hekšová.
Požadovat po zákazníkovi poplatek na uschování není zákonem zakázané, proto se lze v praxi setkat se situacemi, kdy návštěvník platí menší obnos za využití skříňky nebo složí vratnou zálohu za vypůjčení zámku apod.
Jak uplatnit náhradu škody?
Právo na náhradu škody způsobené ztrátou nebo poškozením odložené věci je nutné u provozovatele zařízení uplatnit nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy se návštěvník o škodě dozvěděl. Pak toto právo zaniká.
V závislosti na způsobu, resp. hodnotě odcizené věci lze uvažovat o trestném činu krádeže. Ohledně postupu při žádání odškodného v konkrétních případech se můžete obracet na poradenskou linku časopisu dTest – 299 149 009, která je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Služba je zdarma, platí se jen cena běžného tarifu volání.