V dnešní době bere mnoho zaměstnanců jako samozřejmost, že k běžnému platu dostanou ještě něco navíc. Jsou firmy, které svým zaměstnancům nabízejí bezplatné jazykové kurzy, poukazy na aktivity pro volný čas, stravenky nebo příplatky na dovolenou, o kávě zdarma po celý den nemluvě. Jak to tedy s těmi benefity u nás je?
Podle průzkumu společnost Pluxee, která se zaměřuje na zaměstnanecké benefity, je 47 % zaměstnanců s firemní benefity spokojená.
„Pozorujeme však velký rozpor mezi pohledem zaměstnanců a zaměstnavatelů. 75 % firem totiž odpovídá, že jsou jejich zaměstnanci s benefity spokojení. Ukazuje to, že by většina firem mohla o benefitech sbírat interně více zpětné vazby,“ říká Daniel Čapek, generální ředitel Pluxee ČR.
Z průzkumu dále vyplynulo, že 35 % zaměstnanců se o benefity zajímá a snaží se je maximálně využívat, pro 24 % jsou benefity možností, jak si dopřát něco navíc, 16 % oslovených uvedlo, že benefity jsou pro ně důležitou součástí jejich rodinného rozpočtu a 88 % dotázaných sdělilo, že jsou pro ně benefity důležitou součástí ohodnocení.
Stravování je základ
Mezi stabilní benefity patří například podpora ve stravování. „Firmy chtějí přispívat na kvalitní stravování svých zaměstnanců a zlepšovat jejich stravovací návyky. Z dat výzkumu je vidět, že stravování je jednoduše benefitní základ, protože buď ho zaměstnanci mají, nebo ho chtějí,“ říká Daniel Čapek. Z průzkumu vyplývá, že 73 % tuto podporu od svých zaměstnavatelů dostává.
Mladší generace touží po větší svobodě a relaxaci
Oblíbeným trendem dnešní doby je možnost „home office“ neboli práce z domova a pružná pracovní doba. „Dnešní nastupující mladá generace považuje za hlavní kritérium work-life balance, tedy sladění soukromého a pracovního života. Upřednostňují pružnou pracovní dobu, kterou mohou skloubit s osobním životem. A očekávají také, že pokud to výkon práce umožňuje, budou mít možnost pracovat z domova,“ vysvětluje Martina Machová, HR ředitelka Pluxee.
Mladší zaměstnanci se také více zajímají o příspěvky na dovolenou a volný čas. 13 % zaměstnanců aktuálně příplatek na dovolenou dostává, přičemž 33 % by nějaké přilepšení uvítalo. „Tato generace již bere cestování jako standardní součást každodenního života, takže proto je tento benefit atraktivní,“ doplňuje Machová.
Poukázky na bazén, sportoviště, předplatné do divadla či kaváren jsou další možnosti firemních bonusů, které využívají spíše střední a mladší ročníky zaměstnanců.
Penzijní výhody
Na druhé straně penzijní produkty nebo dorovnávání platu v nemoci oslovuje spíše střední a starší generaci, tzv. lidi nad 45 let. „Starší lidé si více připouští možnost pracovní neschopnosti, a proto by ocenili ze strany zaměstnavatele tuto ,pojistku‘. Je to zajímavý trend, protože krátce po pandemii tento benefit chtěly všechny generace podobně. Teď už ale pro mladší generace není dorovnání platu v nemoci tak atraktivní,“ dodává Martina Machová. Podle průzkumu má 30 % oslovených zájem o možnost dorovnání platu v nemoci. Mezi další firemní benefity, které preferuje spíše starší generace, patří příspěvky na penzijní spoření, hypotéku nebo životní pojištění. Zájem o ně má 31 % lidí, což je o 5 % více než minulý rok.
Průzkum také zjišťoval, zda firmy nabízejí možnost zkrácených pracovních úvazků například pro lidi vyššího věku před důchodem. Z jejich dat vyplývá, že tuto možnost u nás nabízí jen 16 % zaměstnavatelů a využívá ji 5 % zaměstnanců.