České aerolinie (ČSA) po 101 letech své činnosti jako samostatná společnost zaniknou. Patřily mezi pět nejstarších leteckých společností, které jsou stále aktivní. 27. října přejdou se 47 letadly pod společnost Smartwings, která bude spravovat její letový provoz. Podle vyjádření ČSA se pro jejich cestující nic nemění.
„Značka ČSA a lety do všech aktuálních destinací zůstávají beze změny zachovány. Klienti si mohou i nadále kupovat letenky na webových stránkách ČSA a Smartwings, a rovněž prostřednictvím všech stávajících distribučních kanálů,“ uvádí tisková zpráva.
Vznik a první lety
ČSA vznikly 6. října 1923 jako Československé státní aerolinie. Jejich první symbolický let se konal v den 5. výročí vzniku samostatného Československa, 28. října 1923. Letadlo tenkrát pouze obletělo letiště. Druhý den 29. října se již uskutečnil první dálkový let z Prahy do Bratislavy. Na palubě byl pouze šéfpilot Karel Brabenec a jeden cestující redaktor Lidových novin Václav König. Vzdálenost 320 kilometrů překonal dopravní dvouplošník Aero A-14l za cca tři hodiny.
Po dobu sedmi let ČSA létaly pouze na vnitrostátních linkách. V roce 1929 se staly členem Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA), o rok později proběhl první zahraniční let z Bratislavy do Záhřebu. Později se linka prodloužila a vznikla trasa Praha-Bratislava-Rieka a posléze Dubrovník.
Podle leteckého publicisty Rostislava Kopeckého se ČSA nejvíce dařilo v šedesátých letech, kdy vlastnily na 75 letounů. Létaly do vzdálených destinací, jako je Jakarta, Kuala Lumpur, Singapur nebo Abú Dhabí. Letecké spojení fungovalo i do Montrealu, New Yorku nebo do Havany.
Kopecký také zmiňuje, že Československo bylo jednou z prvních zemí, která měla proudová letadla. „Vezměte si, že jeden den letíte rychlostí tři sta kilometrů za hodinu, a druhý den sednete do letadla, které letí devět set kilometrů za hodinu. To byl úplně jiný svět,“ říká.
Poslední let
V sobotu 26. října večer přistane na Letišti Václava Havla poslední komerční let Českých aerolinií se známým označením OK. Další den se už budou aerolinky řídit jiným obchodním modelem, letový provoz celé skupiny převezme do svých rukou společnost Smartwings a její dceřiné firmy.
ČSA patřily spolu s nizozemskou společností KLM, kolumbijskou Avianca, australskou Qantas a ruskou Aeroflot mezi pět nejstarších leteckých společností na světě, které jsou stále aktivní.
Jejich konec nese bolestně i bývalý pilot a viceprezident Českých aerolinií Miloš Kvapil. „Na nebi jsem strávil asi 17 tisíc hodin na 35 typech letadel… Konec Československých a Českých aerolinií je pro mě velká bolest,“ řekl ČT24.