Čína je pro Evropskou unii druhým největším obchodním partnerem a zároveň strategickým soupeřem. Sama Evropská komise přiznává, že evropské společnosti jsou na čínském trhu diskriminovány a tvrdí, že režim masivně dotuje strategické průmyslové obory.
Jak poznamenává Evropská komise, většinu z čínských přímých investic v EU v posledních dvou letech tvoří investice na zelené louce (oproti předchozím akvizicím a fúzím), přičemž nejvíce financí putuje do automobilového průmyslu, zdravotnické oblasti a do informačních a komunikačních technologií.
Zpráva od Rhodium Group a Merics podotýká, že zatímco objem investic se v roce 2023 v porovnání s předchozím rokem o něco propadl, jejich rozmístění je koncentrovanější. 69 % všech přímých čínských investic tvořily peníze na výstavbu bateriových závodů, přičemž 44 % všech investic putovalo do Maďarska.
Byť celkové investice Číny v EU meziročně klesly, v sektoru elektromobility naopak vzrostly.
Čínský podnik CATL staví v Maďarsku závod na výrobu baterií a automobilka BYD chce do roku 2026 vyrábět ve spřátelené evropské zemi své elektrické vozy. Další velké investice putují do bateriových závodů v Německu a Francii. Ve Španělsku chce čínská Chery investovat 400 milionů eur do výroby elektromobilů ve spolupráci s místním partnerem, zatímco čínské podniky investují i do zeleného vodíku.
Něco za něco
Podle názorového článku na serveru Euractiv tím chce čínský režim takříkajíc zabít dvě mouchy jednou ranou. Zaprvé se má vyhnout dovozním clům EU na elektrické vozy a do budoucna možná i na další „zelené“ produkty, a zadruhé by mohly čínské společnosti tlačit na vlády členských zemí, kde investují, aby se postavily za zájmy Pekingu a narušily jednotný postup bloku vůči němu.
Tento způsob je podle autorů článku „efektivnější verzí“ Nové hedvábné stezky, strategické iniciativy, kterou čínský režim využívá zejména v rozvojových zemích.
„Není tedy náhoda, že právě maďarská a španělská vláda zpochybňují a odsuzují dovozní cla EU na dovoz čínských elektrických vozidel,“ píše se v článku. Španělsko má navíc v sázce i „rodinný poklad“, a to v podobě vepřového. 20 % své produkce vyváží do Číny a asijská velmoc již pohrozila, že jako odvetu za cla na své elektromobily spustí vyšetřování antidumpingových praktik produkce vepřového v EU.
Autoři článku na Euractiv uvádí, že Čína si svůj trh zelených technologií chrání, dotuje a navíc není její výroba tak bezpečná a šetrná k životnímu prostředí jako ta v Evropě. Lze to vidět v odvětví výroby elektrolyzérů, které se používají při produkci vodíku, ale také v dodavatelském řetězci u větrných elektráren nebo solárních panelech.
Mario Draghi ve své nedávné zprávě o konkurenceschopnosti navrhuje mimo jiné zavést minimální kvóty pro inovativní a udržitelné výrobky a komponenty z Evropy ve veřejných zakázkách. Po stejném kroku volá vodíkový i fotovoltaický průmysl v EU.
„Nebuďme naivní v tom, čeho se zde Čína snaží dosáhnout: naše evropské společnosti vyřadí z trhu, a když budou všichni rozdrceni a čínské společnosti zůstanou jediné, jejich monopolní síla jim umožní ceny znovu zvýšit,“ uzavírají autoři.