Podle Bílého domu tyto technologie, které mají podporovat bezpečnost, nyní představují „nové a rostoucí hrozby“.
Bílý dům 23. září oznámil navrhovaný zákaz dovozu technologií pro propojená vozidla ze „znepokojivých zemí“ do Spojených států, zejména z komunistické Číny, s odkazem na ohrožení národní bezpečnosti.
Technologie propojených vozidel označuje komunikaci na krátkou vzdálenost, která umožňuje automobilům „vnímat“ blízké objekty a vyměňovat si informace s ostatními vozidly v okolí.
Patří sem Bluetooth, mobilní, satelitní a Wi-Fi moduly a systémy automatického řízení.
Tyto technologie, které mají podporovat bezpečnost, nyní podle Bílého domu představují „nové a rostoucí hrozby“.
„Tyto technologie zahrnují počítačové systémy, které řídí pohyb vozidel a shromažďují citlivé údaje o řidičích a cestujících, a také kamery a senzory, které umožňují automatizované systémy řízení a zaznamenávají podrobné informace o americké infrastruktuře,“ uvádí se v oznámení Bílého domu.
Ministerstvo obchodu dospělo k závěru, že lokalizační technologie by mohly být využity k získávání informací o kritické infrastruktuře nebo k jejímu narušení, protože zahraniční protivník by mohl taková vozidla ovládat na dálku a využívat je ke sledování a sběru dat.
„Když zahraniční protivník vytvoří software pro vozidlo, znamená to, že může být použito ke sledování, může být ovládáno na dálku, což ohrožuje soukromí a bezpečnost Američanů na silnicích,“ uvedla ministryně obchodu Gina Raimondová na tiskovém brífinku 23. září.
„V krajním případě by mohl zahraniční protivník odstavit nebo převzít kontrolu nad všemi svými vozidly, která jezdí ve Spojených státech, najednou, způsobit havárie a zablokovat silnice.“
Poradce Bílého domu pro národní bezpečnost Jake Sullivan zdůraznil rozsah rizika.
„S potenciálně miliony vozidel na silnicích, z nichž každé má životnost 10 až 15 let, se riziko narušení a sabotáže dramaticky zvyšuje,“ řekl Sullivan na stejném brífinku.
Spojené státy nyní považují Komunistickou stranu Číny (KS Číny) za hlavní hrozbu pro svou kybernetickou bezpečnost a zpravodajská komunita v posledních letech při veřejných slyšeních odhalila, v jakém rozsahu KS Číny provádí průběžné kybernetické útoky na Spojené státy.
Ministerstvo obchodu identifikovalo určité čínské a ruské technologie používané v propojených vozidlech, které představují „obzvláště akutní hrozby“, a v současné době pracuje na pravidle, které zakáže dovoz nebo prodej automobilů se „systémy navrženými, vyvinutými, vyrobenými nebo dodanými subjekty s dostatečnou vazbou na ČLR (Čínskou lidovou republiku) nebo Rusko“.
V rámci posuzování rizikovosti těchto technologií zahájilo ministerstvo 1. března sběr připomínek veřejnosti. Pokud bude pravidlo dokončeno, zákaz softwaru začne platit od modelového roku 2027 a zákaz hardwaru od modelového roku 2030 nebo od 1. ledna 2029 pro jednotky bez modelového roku, uvádí Bílý dům. Výrobci automobilů úřadu sdělili, že často neznají zdroj konkrétních dodavatelů komponentů a odložený harmonogram implementace má výrobcům poskytnout čas na provedení náležité kontroly.
Aliance pro automobilové inovace, skupina zastupující velké automobilky, jako jsou GM, Toyota, Hyundai a Volkswagen, varovala, že změna softwaru a hardwaru může trvat dlouho. Ministerstvo obchodu zvažuje výjimky z konečného pravidla, aby se minimalizovalo narušení dodavatelského řetězce.
Podle tohoto nového pravidla by Ford musel zastavit dovoz modelu Lincoln Nautilus a GM modelu Buick Envision. Oba modely se vyrábějí v Číně.
„V tuto chvíli předpokládáme, že zákazy se budou vztahovat na všechna vozidla vyrobená v Číně a prodávaná v USA,“ řekla Liz Cannonová, která na americkém ministerstvu obchodu vede úřad pro informační a komunikační technologie. GM a Ford si jsou vědomy toho, že do budoucna by výroba v Číně pro trh Spojených států „musela být v Číně ukončena a přesunuta jinam“, dodala.
Navrhovaný zákaz navazuje na nedávné zvýšení cel na čínská elektrická vozidla (EV) z 25 % na 100 %, které provedla Bidenova administrativa. Nová celní sazba, která byla původně navržena v květnu, vstoupí v platnost koncem tohoto týdne a je považována za preventivní, protože Spojené státy v současné době dovážejí jen málo čínských elektrických vozidel.
Zatímco Čína vyváží do Spojených států málo automobilů, vyváží mnoho automobilových dílů.
Koalice za novou koncepci mobility, která zahrnuje vedoucí pracovníky v průmyslu a vedoucí představitele soukromého a veřejného sektoru v oblasti technologií, v dopise adresovaném americkému ministerstvu obchodu napsala, že čínští dodavatelé „dominují výrobě mnoha základních komponentů“ pro propojená vozidla.
„V roce 2023 bylo Mexiko největším dodavatelem automobilových dílů do Spojených států, Čína byla na třetím místě, ale zároveň byla Čína druhým největším dodavatelem automobilových dílů pro Mexiko,“ píše se v dopise. „Většina čínských společností patří mezi dodavatele druhé a třetí úrovně, ale neustále rozšiřují svůj podíl na trhu, protože čínský vývoz automobilů celosvětově roste a postupuje směrem k výrobě technologicky vyspělejších součástek.“
Evropská unie nedávno dokončila vyšetřování, které dospělo k závěru, že KS Číny dotovala čínský průmysl elektromobilů do té míry, že došlo k nadměrné nabídce, což vedlo k prodeji automobilů za nižší než tržní ceny, což narušilo rovnováhu na světovém trhu.
Tyto státem ovlivňované nižší ceny, které jsou součástí iniciativy KS Číny Made in China 2025, pomohly čínským výrobcům prosadit se v celosvětovém dodavatelském řetězci a ovlivnily i trh s připojenými vozidly.
Americká společnost Ouster, která se zabývá výrobou LiDAR (detekce světla a měření vzdálenosti), poukázala na to, že předními dodavateli LiDAR jsou americké a čínské společnosti a že výrobky čínských firem se prodávají za průměrnou cenu 600 až 800 USD oproti průměrné ceně 800 až 1 000 USD u nečínských dodavatelů. Mezi přední čínské dodavatele LiDAR patří podle burzovních informací společnosti Hesai, Seyond, Livox a RoboSense.
Analytická společnost Yole Group uvedla, že čínští výrobci LiDAR ovládnou v roce 2022 73 % trhu.
Podle společnosti Ouster LiDAR pomáhá a nahrazuje tradiční technologie snímání, jako jsou kamery a radary. Tato technologie dokáže mapovat prostředí ve 3D s přesností na milimetry a za všech světelných podmínek.
Podle společnosti Ouster jsou senzory LiDAR ze své podstaty síťová zařízení, která zachycují a přenášejí nepřetržitý tok dat, obvykle v rozsahu 100 až 1 000 megabajtů za sekundu. Data LiDAR jsou přenášena přes ethernetový port do systému nebo zařízení, které je často připojeno k internetu.
Společnost Cepton se podrobněji věnovala rizikům technologií LiDAR v nesprávných rukou, jako je zachycení dat shromážděných pomocí LiDAR během přenosu, která by mohla být použita ke sledování, trasování, sabotáži nebo porušování soukromí.
Pokud by během přenosu docházelo k manipulaci s daty, mohlo by to vést k „nebezpečným jízdním podmínkám, nebo dokonce k nehodám“, protože „útočníci by se pokoušeli podvrhnout data ze senzorů nebo rušit signály senzorů“, uvádí se ve zprávě společnosti Cepton.
Úřad pro průmysl a bezpečnost Ministerstva obchodu se v konečném pravidle zaměřuje na systémy připojení vozidel a systémy automatického řízení, které ovládají technologii LiDAR.
Společnost Upstream, která se zabývá kybernetickou bezpečností, ve své výroční zprávě pro rok 2024 zjistila, že počet kybernetických útoků velkého rozsahu se v uplynulém roce zdvojnásobil a 295 útoků na připojená vozidla nebo související platformy zasáhlo miliony uživatelů.
Na této zprávě se podílela agentura Reuters.
–ete–