Po týdnech jednání managementu koncernu Volkswagen (VW) se zdá, že se rýsují konkrétnější kontury úsporných opatření. Podle odborů chce vedení zavřít nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst.
„Představenstvo chce zavřít nejméně tři závody VW v Německu. Tvrdí, že bez takových škrtů to nepůjde,“ oznámila v pondělí 28. října předsedkyně podnikové rady Daniela Cavallová před shromážděním zhruba 25 000 zaměstnanců v centrále společnosti ve Wolfsburgu.
Zbývající zaměstnanci musí počítat se snížením platů až o 18 procent, upozornila podniková rada. Odborový svaz IG Metall plány ostře kritizoval. Vedení koncernu VW se k tomu konkrétně nevyjádřilo. Spolkový kancléř Olaf Scholz (SPD) vyzval k „udržení a zajištění pracovních míst“.
„Všechny německé závody VW jsou těmito plány zasaženy, žádný není v bezpečí,“ uvedla Cavallová.
Podle managementu nejsou německé závody dostatečně produktivní, automobilový trh v Evropě se zmenšuje a návratnost je příliš nízká na to, aby financovala investice potřebné k zajištění pracovních míst v Německu.
Nejpravděpodobnějšími kandidáty na ukončení výroby jsou závody v Osnabrücku a Zwickau. VW v současnosti provozuje v Německu deset závodů, kde pracuje kolem 120 tisíc zaměstnanců.
Uwe Kunstmann, šéf odborů Volkswagen Sasko, v pondělí požadoval od vedení společnosti plán do budoucna: „Nepůjdeme s touto sestupnou spirálou,“ prohlásil a pohrozil, že zaměstnanci od prosince uzavřou firemní závody po celé zemi.
Jak uvádí „Business Insider“, členové představenstva společnosti hovoří o výrobních nákladech, které jsou o 25 až 50 procent vyšší než cíle. Generální ředitel koncernu Thomas Schäfer ve zprávě zaměstnancům uvedl, že některé německé závody VW jsou „dvakrát dražší než konkurence“.
Především se však evropský automobilový trh obecně výrazně zmenšil – a to ve stejnou dobu, kdy na trh vstoupili levní čínští dodavatelé. Od roku 2020 se prodalo o dva miliony vozů méně. Pro VW to s 25procentním podílem na trhu znamená ztrátu prodejů kolem 500 000 vozů.
Slabou poptávku má na svědomí i nejistota na trhu způsobená politickými zásahy. Na jednu stranu není zájem o elektrické vozy tak velký, jak se očekávalo, obzvlášť poté, co německá vláda zrušila vloni v prosinci dotace na jejich pořízení, a na druhou stranu se potenciální kupci zdráhají pořídit si auto se spalovacím motorem v očekávání zákazů. Také náklady na benzín a naftu by se měly zvyšovat v důsledku zavádění emisních povolenek v dopravě.
Kromě snížení platů o 18 procent se mají snížit i odměny a jednorázové výroční bonusy, ovšem jen pro zaměstnance pod úrovní managementu. To vyvolalo kritiku ze strany německých politiků. Spolkový kancléř Olaf Scholz k novému vývoji řekl, že je nepřijatelné, aby „nesprávná manažerská rozhodnutí z minulosti poškozovala zaměstnance“.
Předseda Levicové strany v Bundestagu Sören Pellmann řekl, že vedení koncernu samo nedává dobrý příklad. „Zatímco si management VW vyplácí bonusy, hrozí zavírání továren a hromadné propouštění.“
– ete –