Mezi lednem a říjnem sjelo z linek tuzemských výrobců celkem 1 239 141 osobních automobilů, tedy o 6,6 % více než ve stejném období loňského roku. V porovnání se začátkem roku však tempo výroby zpomaluje.
Z celkového počtu letos vyrobených vozidel jich bylo 127 222 elektrických, z toho 95 657 čistě bateriových a 31 565 plug-in hybridních. V procentuálním vyjádření tvořila elektrická vozidla 10,3 % produkce. S výsledkem 841 vyrobených kusů a téměř 30% meziročním nárůstem se dařilo produkci motocyklů.
„Tuzemská výroba vozidel v závěru roku zpomaluje v korelaci s poklesem prodejů vozidel na hlavních evropských trzích. Za očekáváním zaostává i poptávka po elektrických modelech. Dobrou zprávou přesto zůstává celkový očekávaný objem české výroby za celý rok, který by měl překonat rok 2023 a navrátit se tak na úroveň předcovidových výrobních hodnot,“ uvedl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (SAP) v tiskové zprávě.
Podle něj však hrozí další snižování objemu prodejů, rozkolísání výroby a propouštění personálu. Důvodem mají být přísné evropské regulace v automobilovém průmyslu.
„O to více je potřeba předcházet nezamýšleným dopadům přísné evropské regulace na trhy, aktuálně jde zejména o riziko nesplnění ambiciózních cílů snižování emisí CO2. Hrozí další snižování celkového objemu prodejů, rozkolísání výroby a v neposlední řadě snižování počtu pracovních míst.“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
1 239 141 do října vyrobených vozidel představuje nárůst o 6,6 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. I při současném pokleslém tempu by mohla letošní produkce překonat tu loňskou. V roce 2023 se u nás vyrobilo 1 397 816 osobních vozidel, což je o 14,8 % víc než v předchozím roce 2022. Drtivá většina skončí na zahraničních trzích.
Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech za prvních deset měsíců 763 685 osobních automobilů (nárůst o 5,7 %), z toho elektromobily a hybridní modely tvořily 10,6 % z celkové produkce značky.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai se za stejné období vyrobilo celkem 284 250 vozidel, tj. o 2 350 automobilů méně než ve stejném období loňského roku. Elektrická vozidla tvořila 16,4 % z celkové produkce.
Kolínská Toyota Motor Manufacturing vyprodukovala 191 206 automobilů, o 24,7 % více než ve stejném období minulého roku, který byl ovlivněn řadou odstávek, způsobených nedostatkem některých dílů pro výrobu. Téměř polovinu produkce představoval hybridní model Yaris HEV.
Autobusy
Výroba autobusů zaznamenala meziroční pokles 13,8 %. V prvních deseti měsících sjelo z výrobních linek v České republice 3 581 autobusů. Vysokomýtské Iveco CR vyrobilo 3 259 autobusů a dalších 559 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggii v Itálii.
Závod SOR Libchavy produkci zvedl o 38 kusů na celkem 294 autobusů. Vyšší trend výroby zaznamenala i společnost KHMC s 26 vyrobenými minibusy. To je o 12 kusů (85,7 %) více než loni.
Výrazný meziroční nárůst zaznamenal segment čistě bateriových autobusů, kterých bylo za leden až říjen vyrobeno celkem 73 kusů, tedy o 47 elektrických autobusů a 180 % více než v minulém roce. 38 z nich bylo vyrobeno v Iveco CR a 35 v SOR Libchavy.
Motocykly
Tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto vykázal meziroční nárůst výroby. V lednu až říjnu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 841 motocyklů (nárůst o 28 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 184 motocyklů více než v předešlém roce.
Počet vyrobených nákladních vozidel se vykazuje kvartálně, proto se v desetiměsíčním přehledu neobjevil.
Zpracováno z tiskové zprávy SAP.