V roce 2024 se registrace nových aut v Evropské unii mírně zvýšily o 0,8 % na přibližně 10,6 milionu kusů. Zatímco Španělsko vykazovalo solidní tempo růstu ve výši 7,1 %, propad zaznamenaly velké trhy jako Francie (-3,2 %), Německo (-1 %) a Itálie (-0,5 %).
Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) zveřejnila v úterý 21. ledna údaje za loňský rok. Nejpopulárnější jsou stále vozy na benzín, následují hybridy a po nich bateriové elektromobily.
Benzinové a naftové vozy
Evropskému trhu nových vozidel stále vévodí automobily na benzín. Vloni jejich podíl tvořil 33,3 %. Oproti roku 2023 je to pokles o dva procentní body. Naftové vozy tvořily vloni podíl 11,9 %, což je opět pokles z 13,6 % oproti roku 2023.
Českému trhu dominovaly vloni benzínové vozy s podílem 47,9 %, naftové představovaly podíl 21,2 %. Oproti roku 2023 obě kategorie zaznamenaly slabý pokles.
Podle statistik českého Svazu dovozců automobilů vzrostly celkové registrace osobních automobilů meziročně o 4,6 % na 231 600 ks (o 10 178 ks více než v roce 2023). Soukromé osoby se na jejich registracích podílely 25 %, firmy 75 %.
Co do složení značek, českému trhu s převahou vévodila Škoda, následovaná automobilkami Hyundai a Toyota. Škodě se ostatně daří i celosvětově. Vloni dodala zákazníkům po celém světě 926 tisíc vozů, což je o 6,9 % více než v roce 2023.
Hybridy
Hybridní vozy zaznamenávají rostoucí oblibu. Kombinují spalovací motor s elektromotorem a rozlišují se dále na tzv. hybridní elektrické vozy (HEV) a nabíjitelné hybridní elektrické vozy (PHEV).
HEV se nabíjí ze spalovacího motoru a regenerativního brzdění. Obsažená baterie je malá a umožňuje dojezd čistě na elektřinu maximálně na pár kilometrů. Výhodou je, že významně snižují spotřebu paliva.
PHEV mají baterii větší než HEV a dají se dobíjet ze zásuvky nebo regenerativním brzděním. Dojezd na baterii je o něco větší, obvykle nižší desítky kilometrů.
V Evropské unii tvořily vloni hybridy 38 % všech zaregistrovaných vozidel, přičemž podíl HEV činil 30,9 %. To je slušný nárůst oproti předchozímu roku, kdy podíl činil 25,8 %. Naopak podíl PHEV se snížil z 7,7 na 7,1 %. V České republice činily podíly v roce 2024 u HEV 22 % a u nabíjecích hybridů (PHEV) 2,1 %.
Elektromobily
Čistě elektrické, bateriové vozy (BEV) zaujímaly v Evropě pro rok 2024 celkový tržní podíl 13,6 %. V roce 2023 to bylo 14,6 %.
V České republice činil podle statistik ACEA podíl nově prodaných elektromobilů v loňském roce 4,7 %, což je zlepšení oproti 3 % v roce předchozím. Od března 2024 však jejich prodej podpořily nově nadělované dotace.