Aktualizováno 16. 6. 2025 v 9:30 o sdělení MD a Policie ČR
V úterý české vysoké školy ve spolupráci s Policií ČR úspěšně otestovaly softwarové zastavování aut na dálku. Systém ale nelze použít kvůli chybějícímu legislativnímu rámci. Ministerstvo vnitra předestřelo v tomto směru výhled.
V rámci čtyřletého 39milionového grantu vyvinuli odborníci z ČVUT v Praze a VUT v Brně pro Policii ČR systém sofwarového zastavení aut, kdy např. unikajícím zločincům mohou bez „honičky“ zastavit auto aktivováním elektronické brzdy nebo eventuálně uzavřením přívodu paliva.
Aby takové zastavení bylo možné, musí být vozidlo vybavené moderními technologiemi, výrobci automobilů musí policii zpřístupnit potřebné informace a především musí existovat právní rámec.
I přesto, že technologie je již na světě, právní rámec zatím není a z informací poskytnutých Odborem komunikace Ministerstva vnitra vyplývá, že hned tak nebude.
„Ministerstvo vnitra k tomu nyní žádnou národní legislativu nepřipravuje,“ odpovědělo ministerstvo k tematice na dotaz Epoch Times.
Zároveň dodalo, že právní rámec bude muset mít evropský přesah: „Legislativa spojená se zastavováním aut na dálku vyžaduje celoevropské řešení s propojením automobilového průmyslu, dopravy i dalších institucí. Příslušná legislativní opora však dosud na úrovni EU neexistuje.“
Nicméně, EU již „příbuznou“ legislativu přijala. Od července 2022 jsou v prodeji pouze taková nová auta, která disponují systémem ISA (Intelligent Speed Assistance – Inteligentní asistent rychlosti), kdy systém na překročení povolené rychlosti řidiče upozorní, nebo dokonce sníží výkon motoru. Tento asistent se ale dle příslušného nařízení EK musí dát vypnout.
„Předpokládáme, že téma bude aktuální na počátku roku 2026, a dle všeho půjde primárně o úpravu zákona o Policii,“ sdělil e-mailem pro Epoch Times tiskový mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.
Tiskový mluvčí Policie ČR Ondřej Moravčík nám k legislativnímu rámci napsal: „Obecně samozřejmě jsme v kontaktu s příslušnými ministerstvy, ale nediskutujeme nad konkrétním návrhem, protože jednak se u tohoto tématu neočekává v nejbližších měsících žádný posun, ale také z důvodu, že případnou změnu zákona musí iniciovat zákonodárce, nikoliv my.“
Systém zastavení na dálku vyvinutý ČVUT a VUT využívá decentralizované komunikace V2X (Vehicle-to-X). „V ČR máme v tuto chvíli 100–150 tisíc kompatibilních vozidel, v Evropě by to mělo být více než milion,“ odhadl v úterý Martin Šrotýř z ČVUT pro TV Nova.