Návrh na zmírnění zákazu spalovacích motorů, který předložila ministryně hospodářství CDU Katherina Reicheová a její italský protějšek Adolfo Urso, vyvolal nový spor v Berlíně. Kancléř Friedrich Merz chce tuto debatu znovu otevřít na automobilovém summitu v kanceláři kancléře.
V koalici se rýsuje nová mocenská zkouška. Ministryně hospodářství Katherina Reicheová (CDU) se spolu se svým italským kolegou Adolfem Ursem obrátila na Evropskou komisi. V dopise ministři požadují, aby Komise přepracovala emisní limity CO₂ pro nová vozidla.
Tyto limity jsou základem pro plánovaný zákaz spalovacích motorů, který by měl v EU platit od roku 2035. Limity pro maximální emisní úroveň CO₂ by měly být postupně sníženy na nulu gramů na kilometr, což by znamenalo zastavení prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.
Reicheová a Urso požadují změnu směru v Bruselu
Reicheová a Urso nyní požadují „dodatečnou flexibilitu“ a vyhnutí se „nepřiměřeným sankcím“. Emise by měly být vypočítávány na základě celkového životního cyklu vozidla. To by znamenalo nepříznivější bilanci pro elektromobily a otevřelo by cestu k povolení dalších vozidel s nízkými emisemi.
Také hybridní vozy, automobily na palivové články nebo spalovací motory poháněné syntetickými palivy by mohly být po roce 2035 v EU schváleny. Evropská komise plánovala přezkoumání emisních limitů pro flotily na rok 2026. Politický tlak v několika členských státech rostl, aby skončila jednostranná fixace na elektromobilitu.
Prodeje elektromobilů zatím výrazně zaostávají za cíli. Mezi důvody patří mimo jiné vyšší ceny a nižší dojezd elektromobilů. K tomu se přidává ještě nedostatečná rozvinutost nabíjecí infrastruktury. Pokud by EU setrvala na zákazu spalovacích motorů, hrozily by nejen ztráty pracovních míst a přesuny výroby v automobilovém průmyslu, ale evropským výrobcům automobilů by mohl hrozit také zničující cenový boj s čínskými výrobci. Ti už několik let pronikají na evropský trh s levnými modely.
Levice SPD varuje před „zpětným krokem“ – Unie trvá na otevřenosti vůči technologiím
Naopak části SPD se brání odklonu od zákazu spalovacích motorů. „Parlamentární levice“ ve frakci varuje v dokumentu před „zpětným kurzem“. Ten by byl „klimaticky chybný, ekonomicky krátkozraký a sociálně nespravedlivý“. Ministr životního prostředí Carsten Schneider prohlásil, že Reicheová nejednala „jménem celé vlády“.
Schneider v rozhovoru pro RBB-Inforadio vyloučil změnu zákazu spalovacích motorů v roce 2035. Za deset let totiž „bude svět v oblasti technologií vypadat úplně jinak“. Již nyní se baterie „nabíjejí za 20 minut a řidiči dojedou až 700 kilometrů“. Na jaké modely se to vztahuje a v jaké cenové hladině se nacházejí, ministr neupřesnil.
Také předsedkyně SPD a ministryně práce Bärbel Basová se vyslovila proti změně zákazu spalovacích motorů. Podniky do elektromobility hodně investovaly s tím, že mohou na tento krok spoléhat. Nyní potřebují pro tento směr „politickou podporu“.
Auto-summit: Očekává se, že Reicheová a Schneider se setkají s Merzem
Kancléř Friedrich Merz naopak považuje zákaz spalovacích motorů za „chybný“. V rozhovoru pro Pinar Atalay na ntv řekl, že Německo by nemělo setrvávat u zákazu, který „nikde jinde na světě neplatí“. Celkový zákaz spalovacích motorů by zastavil výzkum a vývoj spalovacích technologií v Německu. Merz požadoval otevřenost vůči technologiím a chce pokračovat v diskusi v rámci summitu o automobilovém průmyslu v kancléřství.
Odborová organizace IG Metall podporuje pokračování ofenzívy v oblasti elektromobility, ale zároveň vidí potřebu „flexibilizace pravidel CO₂ v několika bodech“. Na summitu se očekávají účastníci, jako jsou ministr životního prostředí Schneider, ministryně práce Basová, ministryně hospodářství Reicheová, ministr financí Lars Klingbeil, předsedkyně IG Metall Christiane Bennerová a prezidentka VDA Hildegard Müllerová.
–etg–
