Kenneth LaFave

26. 10. 2025

Emocionální a romantické mistrovské dílo Čajkovského prošlo třemi verzemi, než ta, kterou dnes všichni známe a milujeme, uchvátila představivost posluchačů.

Shakespearův Romeo a Julie překypuje emocemi. Vášnivá nenávist Kapuletových vůči Montekům a Monteků vůči Kapuletovým se vyrovná divoké, spalující lásce obou hlavních postav. Celý děj nevyhnutelně směřuje k tragédii, jak Romea varuje bratr Vavřinec: „Ty příliš prudké vzněty násilně též končívají, / umírajíce vítězstvím. / Tak oheň s prachem, když se políbí, se tráví vzájemně.“

Jaké téma by mohlo být vhodnější jako předloha pro barevnou, dynamickou a velkolepě romantickou hudbu? Fantazijní předehra Romeo a Julie od Pjotra Iljiče Čajkovského (1840–1893) je dokonalým obrazem přebujelé hudebnosti 19. století. A v tomto případě není přemíra ničím záporným – naopak. Hudba 18. století se vyvíjela na základě podobnosti, kdy se jedno téma přirozeně doplňovalo s dalším, až vznikl harmonický celek. Hudba 19. století však stavěla na kontrastu, témata se střetávala jako základní barvy ve vířivém kaleidoskopu.

V roce 1869 bylo Čajkovskému 29 let. Měl za sebou První symfonii i jednu operu, které mu však slávu nepřinesly. Napsal také symfonickou báseň – programní orchestrální skladbu – s názvem Fatum, věnovanou svému příteli, ruskému skladateli Miliji Balakirevovi. Ta však propadla – Čajkovskij později noty sám spálil – a to jak u veřejnosti, tak u Balakireva, který přítele sice šetrně kritizoval, ale doporučil mu, aby své budoucí skladby vystavěl pevněji a promyšleněji.

Balakirev sám složil předehru na téma Král Lear (ta si nikdy nezískala popularitu) a navrhl Čajkovskému, aby se příště inspiroval Romeem a Julií. K radosti všech milovníků symfonického repertoáru Čajkovskij jeho radu přijal.

Galina Ulanovová a Jurij Ždanov v baletu Romeo a Julie z roku 1954.
Galina Ulanovová a Jurij Ždanov v baletu „Romeo a Julie“ roku 1954. (RIA Novosti / image #11591 / Umnov / CC-BY-SA 3.0)

První verze skladby měla premiéru roku 1869, druhá následovala o rok později. Ale teprve třetí úprava z roku 1880, poprvé uvedená roku 1886, si získala nadšené publikum. Skladatel měl tehdy před sebou už jen sedm let života. Právě k této poslední verzi připojil označení fantazijní předehra – možná proto, aby povzbudil dirigenty k jejímu častějšímu uvádění. Dílo však zůstalo programní symfonickou básní té nejvyšší úrovně.

Zázrak

Čajkovskij předkládá tři témata, která po téměř dvacet okouzlujících minut rozvíjí a proplétá. (Zhlédněte a poslechněte si)

První z nich patří bratru Vavřincovi – je to chrámově znějící chorál plný vážnosti. Ačkoli bratr Vavřinec nepatří k nejvýraznějším postavám vedle Merkucia či Tybalta, právě on oddá osudem pronásledované milence poté, co Romea varuje před nebezpečím. Jeho svaté zpěvy přeruší druhé téma – úsečně rytmická hudba zobrazující válčící rody. A nakonec se z toho chaosu zrodí téma lásky, které se doslova vznáší nad vším kolem. Stejně jako mnohé slavné melodie klasické hudby byla i tato často parodována v kreslených filmech. Poslouchejte ji však s čerstvým uchem – a oceníte její původní sílu i krásu.

Tři témata se rozvíjejí v sonátové formě: jsou představena, dále rozpracována a nakonec přetvořena při návratu. Není třeba popisovat každou frázi zvlášť – skladatel je rozvrhl tak jasně, že se v nich posluchač snadno zorientuje. Všimněte si však jedné mimořádné proměny na samém konci, těsně před závěrečným úderem tympánů a posledním akordem. Jde o slavné milostné téma, tentokrát zpomalené a zabarvené smutkem. Přesto jako by naznačovalo, že láska Romea a Julie přetrvává ve vyšší, nebeské podobě.

Romeo a Julie s bratrem Vavřincem na obraze Mather Browna z roku 1805.
„Romeo a Julie s bratrem Vavřincem“, kolem roku 1805, autor Mather Brown. Sbírka Royal Shakespeare Company, Stratford-upon-Avon, Anglie. (Public Domain)

Máte tip na téma z oblasti umění a kultury? Napište nám na namety@epochtimes.cz.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.