1. 11. 2025

Sixtinská kaple dorazila až do Sydney – její slavné fresky si lze prohlédnout zblízka a v životní velikosti.

Ne každý se může vydat do Vatikánu, ale tato výstava dává lidem možnost postavit se tváří v tvář jednomu z největších uměleckých děl lidstva – freskám Michelangela v Sixtinské kapli.

Generální ředitel společnosti SEE Global Entertainment Martin Biallas dostal nápad kapli znovu vytvořit poté, co ho vlastní cesta do Evropy spíše zklamala.

„Čekáte hodiny ve frontě a uvnitř máte patnáct minut,“ řekl deníku Epoch Times ve video rozhovoru 29. září.

„Tísníte se tam s dvěma tisíci lidmi. Mají šest milionů návštěvníků ročně a nesmíte fotit.

Podíváte se nahoru, podíváte se do stran, lidé kolem křičí a hlučí, a pak vás v podstatě vytlačí ven. Pro mě to nebyl moc příjemný zážitek.“

Od frustrace k inspiraci

Z této návštěvy se zrodil nápad: pokud lidé nemohou skutečně vidět Michelangelovy fresky přímo v kapli, proč jim je nepřiblížit?

Biallas, který dříve uváděl inscenace jako Titanic a Tutanchamon, získal snímky ve vysokém rozlišení pořízené po restaurátorských pracích v Sixtinské kapli.

Čtyřiatřicet maleb ze stropu – od Stvoření Adama po Oddělení světla od tmy a Poslední soud – bylo reprodukováno s licencí Vatikánu.

Na rozdíl od projekcí jsou díla vytištěna na speciální textilii z Německa, která díky zvláštnímu technologickému postupu napodobuje vzhled a strukturu fresky.

„Trvalo nám nějakou dobu, než jsme našli ten správný materiál,“ vysvětluje Biallas. „Freska vzniká, když malujete na vlhkou omítku. Jakmile zaschne, barvy se do ní vsáknou.

Tato speciální textilie vám poskytne právě ten vzhled a pocit.“

Martin Biallas, generální ředitel SEE Global Entertainment, stojí za úspěšnými projekty jako „Titanic či, „Král Tut a Šmoulové: Dobrodružství“. (S laskavým svolením martinbiallas.com)

Ne náhrada, ale doplněk

Veterán virtuální zábavy se zasmál, když se ho zeptali, zda výstava neodradí turisty od návštěvy originálu.

„Nikdy nemůžeme soutěžit s originálem – a o to tu ani nejde,“ říká Biallas. „Tato výstava má originál doplnit, protože spousta lidí se na něj osobně nikdy nepodívá.“

Návštěvníci si mohou fresky prohlédnout v jejich původní velikosti, ale z bezprostřední blízkosti – z perspektivy, jakou neměl ani žádný papež.

„Chceme lidem nabídnout jiný pohled na tyto fresky, protože jinak je možné je vidět jen na monitoru počítače, a to neumožní vnímat jejich velkolepost a rozsah, kterého Michelangelo dosáhl,“ poznamenává.

„Žádný papež nikdy nestál na lešení – kromě samotného Michelangela.“

„Poslední soud“ patří k nejznámějším z celkem čtyřiatřiceti Michelangelových fresek v Sixtinské kapli. (S laskavým svolením: Michelangelo’s Sistine Chapel: The Exhibition)

Konečně v Sydney

Projekt má devět stejně rozsáhlých expozic, které současně putují po světě; právě nyní jsou vystaveny v San Franciscu a v Sydney.

Zatímco v roce 2022 výstava dorazila do Melbourne, Brisbane, Adelaide a Perthu, do Sydney se dostala až nyní, protože tým „nikdy nenašel vhodné a cenově dostupné místo“.

„Proto to trvalo trochu déle, ale jsem rád, že se nám to podařilo,“ sdílí Biallas.

Dodává, že právě Australané jsou při osobní návštěvě Vatikánu často v nevýhodě.

„Mnoho lidí si to nemůže dovolit, zvlášť z Austrálie,“ podotýká. „Jste prostě nejdál ode všech.“

Jediným dílem, které se v sydneyském prostoru nevešlo v plné velikosti, je Poslední soud – má 12 × 12 metrů.

„Na Posledním soudu Michelangelo namaloval více než čtyři sta postav. Jen jeho prohlížení vám zabere půl hodiny.“

Přesto Biallas považuje výstavu za výjimečnou příležitost.

„Pokud se můžete vydat do Říma, rozhodně to udělejte. Ale pokud ne, tohle je ta nejlepší možná alternativa,“ radí Australanům.

„A pokud jste tam už byli, tato výstava váš zážitek ze Sixtinské kaple dokonale uzavře.“

Podrobnosti o výstavě najdete zde.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.