Walker Larson

4. 11. 2025

Moderní architektura často upřednostňuje účelnost před estetikou, ale lidské srdce po ní touží víc.

Básník John Keats kdysi napsal: „Krása je radostí navěky.“

Lidské srdce přirozeně tíhne ke kráse – nachází v ní radost, klid i inspiraci. Nabízí se tedy otázka, proč dnešní města a veřejné prostory tuto kvalitu tak často postrádají. Veřejná infrastruktura, s níž se Američané denně setkávají, totiž zpravidla nevzniká s ohledem na krásu. Moderní architektura a urbanismus se odklonily od estetických principů, které ovlivňovaly tvorbu měst a budov od starověkého Říma až po počátek 20. století.

Ve dvacátých a třicátých letech 20. století kladl německý umělecký a architektonický směr Bauhaus důraz na funkčnost a dostupnost namísto krásy. Navrhoval a stavěl budovy, které ostře kontrastovaly s klasickou architekturou, již se snažil nahradit. Hnutí bylo ovlivněno marxismem – mnozí jeho členové byli komunisté – a fakticky útočilo na tradiční „měšťácké“ pojetí krásy a designu, jež stálo za podobou měst a staveb po celém světě. Prosazovalo „rovnostářskou“ architekturu a nábytek pro dělnickou třídu, které bylo možné vyrábět průmyslově ze skromných zdrojů. Když Bauhaus potlačili nacisté, mnozí jeho představitelé uprchli do jiných zemí a své ideje o umění a architektuře šířili dál.

Brutalistická architektura padesátých let posunula, snad ještě výrazněji, bauhausovský důraz na účelnost. Odhalený beton, ocelové nosníky, trubky, abstraktní geometrické tvary a systematické odmítání jakýchkoli estetických hledisek – to vše tuto architekturu charakterizuje. Jedním slovem: tyto stavby byly (a jsou) ošklivé.

Farní kostel sv. Jana XXIII. v Kolíně nad Rýnem je příkladem brutalistní architektury. (Peeradontax / Shutterstock)

Stavby bez krásy

Marxistický vliv v pozadí bauhausovské architektury pomáhá vysvětlit její strohou a neestetickou podobu. Materialistická filozofie posedlá stroji a systémy řízení společnosti má sklon popírat duchovní a uměleckou stránku člověka a zaměřuje se spíše na jeho ekonomickou roli a užitek pro kolektiv. Zatímco dříve se budovy, nábytek, nástroje i veřejné prostory tvořily tak, aby byly zároveň praktické i krásné, jejich moderní protějšky kladou důraz téměř výhradně na funkčnost. Filozofie a ekonomické systémy zaměřené na produktivitu, efektivitu a zisk mají jen málo pochopení pro tradiční představy symetrie, rovnováhy, harmonie a vizuální přitažlivosti spjaté s pojmem krásy – protože tyto vlastnosti jsou údajně „neužitečné“.

Brutalismus i příbuzné směry modernismu kladou důraz na funkci a efektivitu, často s tvrdým, utilitárním výrazem. (Fedor Shlyapnikov / Unsplash)

Ve skutečnosti jsou „neužitečné“ jen tehdy, pokud člověk neuznává potřebu krásy ve své duši. Moderní architektura proto často působí bezduše – filozofie, která ji vytváří, totiž lidskou duši popírá.

K tomu připočtěme průmyslovou a technologickou revoluci a odklon od zemědělské ekonomiky – a snadno pochopíme, proč jsme se ve městech vzdálili přírodním tvarům a přiklonili se k mechanickému, matematickému a robotickému. Většina staveb v moderním městě – skleněné či betonové krychle různých velikostí a tvarů – neodráží žádné formy, které se vyskytují v přírodě. Dokonale lesklé kvádry v přírodě prostě neexistují. Naproti tomu mnohé prvky klasické architektury z přírody vycházejí: řecký či římský sloup připomíná strom, oblouk zase zakřivené větve nebo ústí jeskyně. Materiály tradiční architektury – kámen, mramor či dřevo – se v přírodě běžně vyskytují, na rozdíl od skla a oceli, které dominují moderním stavbám.

Pohled na Londýn přes jezero Serpentine v Hyde Parku ukazuje klasickou architekturu v harmonickém soužití s přírodou. (Elena Dijour / Shutterstock)

Starobylá evropská města navíc často začleňovala přírodu do svého uspořádání – aleje stromů, zahrady, parky, terasy či potoky byly jejich přirozenou součástí. Naproti tomu běžné moderní centrum města tyto prvky postrádá. Zeleň je vzácná. Městská krajina se táhne, kam až oko dohlédne – spleť šedí a stříbrných odstínů, betonový, monochromatický monolit, jen místy přerušovaný obřími blikajícími reklamami. Je to zcela umělé prostředí. Čistě lidský výtvor.

Zahrady Boboli ve Florencii patří k nejlepším příkladům italského zahradního stylu, který inspiroval mnohé evropské dvory. (volkova natalia / Shutterstock)

Srdce zbavené krásy

Jak ale ukazuje stále více výzkumů, lidé přirozeně touží po zeleni a kontaktu s přírodou. Bez ní trpí i jejich fyzické zdraví, nemluvě o duševním. Protože nejsme pouhé ekonomické jednotky ani biologické stroje, nelze člověku odepřít krásu – ať už přírodní, nebo lidskou – bez vážných psychických a morálních následků. Jsme více utvářeni prostředím, než si připouštíme, a vizuálně sterilní prostředí činí sterilním i srdce.

Když lidé žijí v umělém prostředí bez krásy, navrženém pro efektivitu a účelnost, vstřebávají nevyřčené poselství: Tvoje hodnota je užitná, tvůj účel je ekonomická produktivita, jsi kolečko ve stroji – obvod v počítačovém čipu.

Takové podprahové sdělení je však nejen nepravdivé, ale i demoralizující a skličující. Každý člověk v hloubi duše ví, že existuje pro víc než jen pro účelnost, a že jeho obzor nemůže být tak úzce vymezen.

Historická architektura v centru města Alpharetta v Georgii (USA) vyzařuje jižanský půvab. (EWY Media / Shutterstock)

Krása pro ni samu

Jeden z nejsilnějších argumentů pro krásu ve veřejném prostoru spočívá právě v tom, že neslouží žádnému účelu. Je „neužitečná“ v tom smyslu, že existuje sama pro sebe a má hodnotu samu o sobě – nikoli kvůli tomu, co vykonává či produkuje. A když jsou lidé obklopeni krásou, něčím, co má vnitřní hodnotu a žádnou praktickou funkci, připomíná jim to, že totéž platí i o nich samých: i člověk je krásný a hodnotný sám o sobě, nikoli kvůli „funkci“, kterou plní.

Člověk není stroj. Už jen skutečnost, že dokáže ocenit stromy, zahrady a galerie – věci, které stroj nikdy nepochopí – to dokazuje.

Obrat v architektuře

Naštěstí se někteří architekti a designéři staví proti převládajícímu utilitárnímu myšlení v architektuře a urbanismu. Hnutí zvané Nový urbanismus sdružuje tvůrce, kteří se snaží obnovit některé tradiční principy měst, jež jsme v moderní době ztratili ze zřetele – principy krásy, řádu a lidského měřítka.

Pokud jde o měřítko, moderní města jsou stavěna v měřítku strojů – obvykle automobilu – nikoli člověka. Nejsou přívětivá pro chůzi tak jako stará města. Nový urbanismus prosazuje menší, kompaktní čtvrti, města a obce, které podporují pěší pohyb i sousedské vztahy. Přívětivé veřejné prostory – krása – podněcují obyvatele, aby se setkávali, mluvili spolu a vytvářeli společenství. Náměstí lemované stromy a ozdobené sochami, obklopené dvou- či třípatrovými budovami klasického stylu, k tomu vybízí mnohem víc než ulice sevřená mrakodrapy.

Otevřené prostory a zeleň dodávají městské architektuře krásu. (Wileydoc / Shutterstock)

Nový urbanismus rovněž podporuje „smíšené“ prostory podobné těm ve starších evropských městech, kde lidé mohou jíst, nakupovat, pracovat, odpočívat i žít v jedné oblasti. Takové uspořádání propojuje různé aspekty lidského života do soudržného celku, místo aby je uměle oddělovalo do vzdálených zón pro bydlení, obchod, práci a vzdělávání, mezi nimiž se lze přesouvat jen autem nebo vlakem.

Jak uvádí organizace Congress for the New Urbanism: „Principy obsažené v Chartě nového urbanismu byly vytvořeny jako alternativa k rozrůstajícím se, jednostranně zaměřeným a nízkohustotním vzorcům výstavby typickým pro období po druhé světové válce, které se projevily negativními ekonomickými, zdravotními a environmentálními dopady na komunity.“

Krása podporuje lidské spojení a příjemné veřejné prostory vybízejí k setkávání. (J. Michael Jones / Shutterstock)

Nový urbanismus nabízí naději na budoucnost, v níž budou města lidštější – navržená tak, aby podporovala a rozvíjela lidskou přirozenost i společenství. Součástí tohoto rozkvětu je i úcta ke kráse a citlivosti vůči ní, která je člověku jako rozumné bytosti vlastní.

Cílem samozřejmě není vracet čas, i když z minulosti si lze vzít cenné poučení. Mnoho moderních technologických i stavebních inovací stojí za využití. Nový urbanismus však připomíná, že moderní budovy a města – vybavená nejnovějšími technologickými vymoženostmi a komfortem – nemusí být ošklivá. To by přece nemělo být kontroverzní tvrzení. Je to prostý zdravý rozum. Potřebujeme znovu vrátit krásu.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Ve Sněmovně už je novela, jež zastavuje růst sociálních odvodů živnostníků

Skupina poslanců nastupující koalice ANO, SPD a Motoristů předložila Sněmovně novelu, jež zastavuje růst sociálních odvodů živnostníků.

Schillerová: V rozpočtu chybí miliardy na výdaje MPSV a financování zemědělství

V návrhu státního rozpočtu na příští rok chybí podle místopředsedkyně ANO a bývalé ministryně financí Aleny Schillerové

V kauze Dozimetr přibylo 13 nových obviněných, mezi nimi i Redl a Kos

Detektivové Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) v další větvi rozsáhlé korupční kauzy Dozimetr nově obvinili 13 lidí a čtyři firmy.

Na prezidenta České lékařské komory kandiduje Jan Přáda, vůdce protestu nespokojených lékařů

„Vím, že pro mnohé může být moje kandidatura vnímaná jako kontroverzní. Nečiním tak z osobních antipatií či neúcty, ale z přesvědčení, že po dvaceti letech je legitimní nabídnout alternativu a zahájit debatu o budoucím směřování...“

Poláci žádají Mela Gibsona, aby nedával roli panny Marie herečce, která podporuje „právo na potrat“

Fotku s nápisy „toto je válka“, „právo na potrat“, „jděte do p**ele“ zveřejnila Smutniaková se zdviženým prostředníčkem na svém instagramovém účtu. Tím vyjadřovala protest proti konzervativním polským zákonům o potratech.

Stroj nakládá rudný materiál obsahující vzácné zeminy na hromadu v přístavu v čínském Lianyungangu, před nakládkou na loď.
Konec čínského monopolu na vzácné zeminy se blíží, strategie Pekingu se obrací proti němu, tvrdí experti

Spojené státy, EU a asijští spojenci rozšiřují těžbu a výrobu vzácných zemin mimo Čínu, aby snížili závislost na jejích dodávkách. Nové dohody a podpora firem mají zajistit stabilní zdroje a omezit čínský tlak. Přísné exportní kroky Pekingu urychlují hledání alternativ.

Pohled na velkou ceduli „ASEAN Malaysia 2025“ před moderním panoramatem Kuala Lumpuru, kde se konal summit ASEAN.
Nepřipuštění deníku Epoch Times na asijský summit zapadá do vzorce zasahování čínského režimu

Epoch Times a NTD nebyly během cesty amerického prezidenta Donalda Trumpa po Asii vpuštěny na hlavní tiskové akce summitů ASEAN a APEC, přestože měly schválené akreditace. Řetězec technických výmluv vyvolal podezření na tlak čínského režimu.

Demonstranti v Paříži nesou transparent s nápisem „Zničte kapitalismus“ během protestu proti pracovněprávním reformám v červnu 2016.
Závist: Morální rozklad v srdci socialismu

Závist se ukazuje jako motor snahy o rovnost „shora dolů“, která místo podpory talentu a úspěchu vede k podezírání, nivelizaci a trestání výjimečnosti. Takové prostředí oslabuje inovace i prosperitu a mění ideál rovnosti v tlak na to, stát se průměrným.

Jak čas strávený u obrazovky ovlivňuje jednotlivé orgány

Vědecky podložené důvody, díky kterým možná budete chtít trávit méně času na telefonu. ZÁKLADNÍ PRŮVODCE Odborně posoudil: Jimmy Almond, M.D. Pohlceni svými chytrými telefony ztrácíme pojem o čase, zatímco palcem bez námahy posouváme nekonečné proudy zábavného obsahu. Mezitím několikapalcový displej tiše vyzařuje modré světlo a vytváří elektromagnetická pole (EMF). Tyto vlivy si možná ani neuvědomujeme, […]