Redakce Epoch Times

16. 9. 2019

O islámském terorismu se hovoří především ve spojitosti s fašismem a spojení islámu s radikálními myšlenkami nazývají islamofašismus. Z různých důvodů se nehovoří o tom, že radikální islám má komunistický původ.

Fašismus je forma nacionalismu a nemá žádné zvláštní náboženské pozadí. Když se podíváme na islámský extremismus z hlediska jeho celkového přístupu a doktríny, je zřejmé, že má mnohem více společného s komunismem.

Speciální série deníku Epoch Times nazvaná Jak přízrak komunismu vládne našemu světu v patnácté kapitole odhaluje myšlenkové koncepty a konkrétní mentory, kteří položili základ Islámského státu. Kapitola s názvem Komunistické kořeny terorismu čerpá z více než 60 různých zdrojů.

Pojďme se nyní podívat alespoň na některé části kapitoly a zejména na osobu Sajjida Qutba, autora knih a myšlenek, které podnítily novou krvavou revoluci, ne nepodobnou revolucím vedeným v Sovětském svazu nebo Čínské lidové republice.

Katastrofa především pro muslimy

Tak jako předcházející komunistické revoluce i radikální islám, islámský terorismus a Islámský stát přinesly největší ztráty na životech vlastním lidem – tedy muslimům.

Pod touto ideologií vraždili teroristé zejména muslimy. Úmrtí muslimů v souvislosti s terorismem činilo 82 až 97 % z celkového počtu zabitých v období 2006–2011.

Ve zprávě o terorismu z roku 2011 zveřejněné Americkým národním centrem pro boj proti terorismu se uvádí, že „v případech, kdy bylo možné určit náboženskou příslušnost obětí terorismu, zaujímá úmrtí muslimů v souvislosti s terorismem za posledních pět let 82 až 97 procent z celkového počtu“. [48]

Národní zprávy o terorismu za rok 2016 uvádějí celkem 11 072 teroristických útoků, které za jediný rok způsobily celkem 25 621 úmrtí. Kromě toho se v drtivé většině případů vyskytly teroristické útoky v zemích a oblastech obývaných muslimskou většinou: „Ačkoli k teroristickým útokům došlo v roce 2016 ve 104 zemích, byly geograficky silně soustředěny. 55 procent všech útoků se uskutečnilo v pěti zemích (Irák, Afghánistán, Indie, Pákistán a Filipíny) a 75 procent všech úmrtí v důsledku teroristických útoků se událo v pěti zemích (Irák, Afghánistán, Sýrie, Nigérie a Pákistán).“ [49]

Naproti tomu teroristické útoky vedené v západních zemích vyústily v mnohem menší počet obětí na životech. Studie provedená organizací Cato Institute v září 2016, nazvaná Terorismus a přistěhovalectví: Analýza rizik, uvádí, že teroristé narození v zahraničí, kteří vstoupili do země, ať už jako přistěhovalci nebo turisté, byli zodpovědní za 3 024 ze 3 322 vražd provedených teroristy na americké půdě od roku 1975 do konce roku 2015. Toto číslo zahrnuje 2 983 lidí zabitých při útocích z 11. září 2001. [50] Při teroristických útocích ročně zemře v průměru 74 Američanů.

Níže nabízíme část českého překladu z patnácté kapitoly z knihy Jak přízrak komunismu vládne našemu světu.

Sajjid Qutb: Marx islámského extremismu

William McCants, odborník na boj proti terorismu a bývalý výzkumný pracovník v Centru pro boj proti terorismu ve West Pointu, poznamenal, že islámští extremisté často odkazují na učení Sajjida Qutba, když vysvětlují svoji motivaci, a že mnozí z nich se považují za jeho nástupce. [13] Ajmán al-Zavahrí, vůdce al-Káidy po smrti bin Ládina, považoval Qutbovy myšlenky za jiskru, která zažehla oheň džihádistického extremismu.

islam usama
Ajmán Zavahrí. (CC BY-SA 3.0) Usáma bin Ládin. (Volné dílo) a jeho syn Hamza bin Ládin. (Screenshot / Video via CNN)

Čtěte také: Syn Usámy bin Ládina je mrtvý, potvrzuje Bílý dům


Odborník z Blízkého východu Hassan Hassan zveřejnil v roce 2016 zprávu ve spolupráci s Carnegieho nadací pro mezinárodní mír s názvem Sektářství Islámského státu: Ideologické kořeny a politický kontext. Na konci zprávy citoval Hassan populární shrnutí základní doktríny teroristické skupiny ISIS: „Islámský stát byl navržený Sajjidem Qutbem, vyučovaný Abdullahem Azzamem, globalizovaný Usámou bin Ládinem, přenesený do reality Abú Musabem az-Zarkávím, a realizovaný Abu Omarem al-Baghdadisem a Abu Bakrem al-Baghdadisem.“ [14]

islam
(Zleva nahoře) Sajjid Qutb, Abdullah Azzam, Usáma bin Ládin, Abú Musab az-Zarkáví, Abu Omar al-Baghdadis a Abu Bakr al-Baghdadis. (Volné dílo)

Bin Ládin a později ISIS přijali a rozšířili Qutbovu ideologii. Stručně řečeno, qutbismus je snaha o zavedení násilí, které má zničit shnilou starou společnost, neboli „džáhilíju“, vyzývá džihádisty, aby položili svůj život za ideologii, která bude údajně ohlašovat osvobození člověka. [15]

Tento bombastický styl vyvolává vzpomínky na spisy Marxe a Lenina, a to z dobrého důvodu: Qutb byl v mládí členem komunistické strany a jeho myšlenky byly ponořeny v rétorice marxismu-leninismu. Robert R. Reilly, starší člen Výboru pro zahraniční politiku USA, uvedl, že Qutb byl ve skutečnosti mezinárodním prostředníkem mezi Komunistickou internacionálou, egyptským Muslimským bratrstvemegyptskou komunistickou stranou. [16]

Qutb se narodil v roce 1906. Na konci 20. a 30. let studoval socialismus a literaturu. V roce 1950 měl za sebou již dva roky studia ve Spojených státech a po návratu do Egypta vstoupil do Muslimského bratrstva. [17] Qutb udržoval stálé kontakty s armádním poručíkem Gamálem Abdelem Násirem, vůdcem k socialismu nakloněného Hnutí svobodného důstojníka.

V roce 1952 zahájil Násir vojenský převrat ke svržení prozápadní monarchie, dynastie Muhammada Aliho. Říká se, že tento socialisticko-revoluční tah byl naplánován Qutbem a Bratrstvem společně s Násirem. Přestože Qutb doufal, že Násir vytvoří islámský režim, Násir se místo toho vydal na cestu sekularizace a v roce 1954 začal Muslimské bratrstvo potlačovat.

Qutb a Bratrstvo se připravovali na vraždu Násira. Spiknutí selhalo, Qutb byl obviněn z pokusu o vraždu a uvězněn. Během tří let vězení byl Qutb krutě mučen. Později se podmínky jeho vězení uvolnily a on mohl psát. Během vězení napsal dvě nejdůležitější práce – Ve stínu koránuMilníky. Tyto dvě knihy, které se týkají jeho názorů na korán, islámské dějiny, Egypt a západní společnost, v plné šíři prosazovaly protisekulární a protizápadní extremismus.


Čtěte také: Dva vedoucí představitelé Tálibánu byli zabiti při leteckých úderech


Qutb byl krátce propuštěn z vězení. Nevyužil však příležitost opustit Egypt a byl následně znovu uvězněn. V roce 1966 byl Qutb usvědčen z účasti na spiknutí za účelem zavraždění Násira a poté popraven oběšením.

Qutbovo podvratné myšlení dalo islámskému pojetí džihádu novou interpretaci. Po zmínce o džihádu si mnozí okamžitě v mysli vybaví „svatou válku“. V arabštině džihád jednoduše znamená zápasit nebo bojovat. Pro běžné muslimy to může znamenat vnitřní konflikt (snaha o osobní dokonalost) nebo obranný džihád. [18] Právě Qutb rozšířil tuto definici tak, aby zahrnovala proaktivní a nespoutané použití násilí ve „svaté válce“ džihádu, a položil jeho teoretické základy. [19] Qutb se pyšně vydal na šibenici a stal se náboženským mučedníkem.

Qutbova filozofie tvrdila, že jakýkoli sociální systém, který dodržuje světské zákony nebo etiku, je antiislámskou „starou společností“ – džáhilíjou (džáhilíja znamená neznalost náboženské pravdy, původně odkazující na společnost před šířením islámu). Dokonce i společnost, která se prohlašovala za muslimskou, mohla být stále džáhilíja. Qutb považoval egyptský sociální systém, ve kterém žil, za systém, v němž dominovala džáhilíja, a proto musel být svržen. [20]

Podle Qutba byla džáhilíja největší překážkou pro muslimy i nemuslimy, což jim bránilo v plnění islámských hodnot a práva. Tvrdil, že stará společnost byla lidem vnucena a v tomto procesu je okrádala o jejich svobodu. Tito zotročení lidé – podobně jako dělnická třída v marxismu – měli právo vést džihád, aby svrhli útlak džáhilíje. Qutb obhajoval džihád jako prostředek osvobození celého lidstva, muslimů i nemuslimů. [21] Když byla Qutbova kniha zveřejněna, mnozí islámští vůdci si mysleli, že Qutb zašel příliš daleko, a považovali jeho myšlenky za kacířství. [22]

Qutb si dále vypůjčil marxistický koncept „falešného vědomí“, který se vztahuje k přijetí masových ideálů a kultury vládců. Koncept zastává názor, že toto „falešné vědomí“ brání masám vnímat jejich vlastní útlak a svrhnout kapitalismus ve prospěch socialismu. Pro Qutba si lidé žijící pod džáhilíjou neuvědomují, že jsou otroky, a proto se nezabývají džihádem, aby se osvobodili. [23]

„Co je třeba udělat?“, takto pojmenoval Lenin svůj pamflet, v němž se věnoval této otázce. Qutb měl stejnou otázku, a tak hledal řešení v Leninových myšlenkách. [24]

Pokračování naleznete v 15. kapitole knihy Jak přízrak komunismu vládne našemu světu.

Prozatím dostupná v angličtině (vydání českého překladu se připravuje).

Spojitosti mezi marxismem-leninismem a radikálním islámem

Osvobození člověka

Marx a Qutb: Osvobození musí nastat prostřednictvím násilí (osvoboditelé se musejí chopit zbraní).

Falešné vědomí“

Marx: Marxistický koncept „falešného vědomí“, který se vztahuje k přijetí masových ideálů a kultury vládců. Koncept zastává názor, že toto „falešné vědomí“ brání masám vnímat jejich vlastní útlak a svrhnout kapitalismus ve prospěch socialismu.

Qutb: Pro Qutba si lidé žijící pod džáhilíjou (neznalost náboženské pravdy, původně odkazující na společnost před šířením islámu) neuvědomují, že jsou otroky, a proto se nezabývají džihádem, aby se osvobodili.

Předvoj

Pro Qutba má předvoj, který se skládá z toho, co nazývá „pravými muslimy“ – nebo extremisty – revoluční misi osvobození všech muslimů a celé lidské civilizace. Předvoj musí tvrdě zasáhnout falešné muslimy, řídit se islámskou ideologií určenou Qutbovou interpretací, založit nový národ založený na islamismu a použít násilí ke vnucení islámu zbytku světa.

Třídní boj

Marx: Třídní boj je další marxistická myšlenka, která tvoří ústřední bod islámského extremismu. Marx strávil celý svůj život snahou vyvolat konflikty mezi proletariátem a buržoazií, aby tyto konflikty zesílil až do bodu, z něhož není návratu, a nakonec konflikt „vyřeší“ revolucí. Islámští extrémisté pracují v mnoha ohledech identickým způsobem.

Qutb: Pouze zaměnil Marxovy dělníky za „pravé muslimy“ utlačované lidmi žijícími pod džáhilíjou. Tito musí podle Qutba přikročit k násilné formě džihádu, aby se osvobodili a nastolili nový řád.

Spojení islámu s marxismem-leninismem

Qutbova kniha Ma’arakat ul-Islam war-Ra’samaaliyyah vydaná v roce 1993 odhaluje Qutbovu komunistickou inspiraci. Qutb očividně prohlašuje, že islám je „jedinečný, konstruktivní a pozitivistický aqidah, který byl modelován a zformován z křesťanství a komunismu, mísí se nejoptimálnějším způsobem a zahrnuje všechny jejich (tj. křesťanské a komunistické) cíle, a navíc jim dodává harmonii, rovnováhu a spravedlnost.“ [29]


ODKAZY:

[13] Dale C. Eikmeier, Qutbism: An Ideology of Islamic-Fascism, Defense Technical Information Center, March 2007, accession number ADA485995,  http://www.dtic.mil/docs/citations/ADA485995.

[14] Hassan Hassan, The Sectarianism of the Islamic State: Ideological Roots and Political Context (Washington: Carnegie Endowment for International Peace, June 2016), 26, https://carnegieendowment.org/files/CP_253_Hassan_Islamic_State.pdf.

[15] Andrew McGregor, “Al-Qaeda’s Egyptian Prophet: Sayyid Qutb and the War On Jahiliya,” Terrorism Monitor 1, No. 3, May 4, 2005, https://jamestown.org/program/al-qaedas-egyptian-prophet-sayyid-qutb-and-the-war-on-jahiliya/.

[16] Robert R. Reilly, The Roots of Islamist Ideology (London: Centre for Research into Post-Communist Economies, February 2006), 4, http://crce.org.uk/briefings/islamistroots.pdf.

[17] Berman, “The Philosopher of Islamic Terror.”

[18] McGregor, “Al-Qaeda’s Egyptian Prophet,” https://jamestown.org/program/al-qaedas-egyptian-prophet-sayyid-qutb-and-the-war-on-jahiliya/.

[19] A. E. Stahl, “‘Offensive Jihad’ in Sayyid Qutb’s Ideology,” International Institute for Counter-Terrorism, March 24, 2011, https://www.ict.org.il/Article/1097/Offensive-Jihad-in-Sayyid-Qutbs-Ideology#gsc.tab=0.

[20] McGregor, “Al-Qaeda’s Egyptian Prophet.”

[21] Stahl, “‘Offensive Jihad’ in Sayyid Qutb’s Ideology.”

[22] McGregor, “Al-Qaeda’s Egyptian Prophet.”

[23] Roxanne L. Euben, “Mapping Modernities, ‘Islamic’ and ‘“Western,’” in Border Crossings: Toward a Comparative Political Theory, ed. Fred Reinhard Dallmayr (Lanham, Md.: Lexington Books, 2013), 20.

[24] Vladimir Lenin, What Is to Be Done? trans. Joe Fineberg and George Hanna, accessed November 17, 2018, https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1901/witbd/.

[48] 2011 Report on Terrorism, The National Counterterrorism Center, 14, https://fas.org/irp/threat/nctc2011.pdf.

[49] Country Reports on Terrorism 2016, Bureau of Counterterrorism and Countering Violent Extremism, https://www.state.gov/j/ct/rls/crt/2016/272241.htm.

[50] Alex Nowrasteh, Terrorism and Immigration: A Risk Analysis, Cato Institute, September 13, 2016, https://object.cato.org/sites/cato.org/files/pubs/pdf/pa798_1_1.pdf.

Související články

Přečtěte si také

Dotace na elektromobily nejsou třeba, na trhu se prosadí samy, myslí si ministr Kupka
Dotace na elektromobily nejsou třeba, na trhu se prosadí samy, myslí si ministr Kupka

Podle ministra dopravy Martina Kupky není třeba dotovat koupi elektromobilů, cestu na trh si najdou samy, jakmile spadnou ceny. Stát zainvestuje 5 miliard do dobíjecích stanic.

Trump se setkal s polským prezidentem Dudou v Trump Toweru
Trump se setkal s polským prezidentem Dudou v Trump Toweru

Bývalý prezident Donald Trump se ve středu večer v New Yorku setkal s polským prezidentem Andrzejem Dudou, přičemž dvojice diskutovala o zásadních mezinárodních otázkách, jako je situace na Ukrajině, Blízký východ a výdaje NATO.

„Jsme v té nejhorší čtvrtině v rámci Evropy.“ Obezita u dětí se v ČR zvyšuje, má vliv i na duševní zdraví
„Jsme v té nejhorší čtvrtině v rámci Evropy.“ Obezita u dětí se v ČR zvyšuje, má vliv i na duševní zdraví

Na téma Obezita, vliv prostředí a duševní zdraví se ve středu v Poslanecké Sněmovně konal kulatý stůl, kde se sešli a diskutovali spolu zástupci různých odvětví medicíny, kteří se problému obezity u dětí věnují.

„Přece nechceme ztratit další generaci.“ Senátoři chtějí širší diskuzi o vlivu sociálních médií na děti
„Přece nechceme ztratit další generaci.“ Senátoři chtějí širší diskuzi o vlivu sociálních médií na děti

Senátorka Daniela Kovářová iniciovala širší diskuzi o negativních dopadech nových médií a sociálních sítí na děti a eventuálně problematiku i legislativně omezit. Kolegové z podvýboru ji podpořili.

Vít Rakušan a jeho slavná výjimka z migračního paktu
Vít Rakušan a jeho slavná výjimka z migračního paktu

Vít Rakušan tvrdí, že z migračního paktu budeme mít výjimku kvůli velkému počtu ukrajinských uprchlíků. Nebudeme prý muset přijímat migranty, ani platit pokutu půl milionu Kč za nepřevzatého migranta. Už v červenci 2023 jsem psal o tom, že s výjimkou pro Ukrajince v migračním paktu je to mnohem složitější.