Analytická studie zjistila, že večerní zpravodajství v USA vysílá nesčetné množství negativních příběhů o prezidentovi Donaldu Trumpovi, zatímco prakticky ignoruje předpokládaného demokratického prezidentského kandidáta Joe Bidena.
NewsBusters, projekt výzkumného centra Watchdog Media Research Center, analyzoval večerní zpravodajství televizí ABC, CBS a NBC od 1. do 31. července 2020. Analytici zjistili, že stanice strávily zpravodajstvím o Trumpovi 512 minut vysílacího času, což je devětkrát více než 58 minut přidělených Bidenovi.
Delší vysílací čas byl však vůči Trumpovi téměř zcela negativní.
Analytici zjistili, že 634 z 668 hodnotících prohlášení o prezidentovi Trumpovi bylo negativních, ve srovnání se čtyřmi z 12 u Bidena.
„Ukazuje to, že zpravodajská média, která jsou unavená z toho, že dělají rozhodčího, chtějí být hráči,“ řekl deníku The Epoch Times Rich Noyes, ředitel výzkumného centra Watchdog Media Research Center .
„Raději vytvářej sami opozici vůči Donaldu Trumpovi, než aby nechali Joe Bidena dělat jeho práci,“ komentoval situaci Rich Noyes.
ABC News, NBC News a CBS News neodpověděly na žádosti Epoch Times o komentář ke studii.
Celý článek naleznete zde.
Z původního článku newyorského deníku The Epoch Times přeložil M.K.
Související články:
USA: Studie ukazuje na výrazný negativní úhel zpráv o Trumpovi v hlavních TV
Bowen Xiao | 16. 1. 2019
Studie provedená společností Media Research Center (MRC) ukazuje, že tři americké hlavní TV společnosti – ABC, CBS a NBC – přinesly svým divákům v roce 2018 zprávy o úřadování D. Trumpa ve funkci prezidenta především v negativním světle.
Vyjma neutrálních prohlášení byl tón 90 % zpráv o americkém prezidentovi negativních vs. 10 % pozitivních. Tato zpráva MRC byla publikovaná 15. ledna 2019.
I přesto ale Trumpovi lehce rostou preference. Dle analýzy RealClearPolitics souhlasilo 1. ledna roku 2018 s kroky prezidenta 40 % dotázaných a 31. prosince 42,7 %.
„Pro posouzení interpretací zpráv naši analytici sečetli všechna explicitně hodnotící vyjádření o prezidentovi a jeho administrativě, ať už od reportérů, moderátorů anebo nepolitických zdrojů jako jsou experti nebo voliči,“ vysvětloval metodiku ve zprávě ředitel výzkumu MRC, Rich Noyes.
Trumpovo úřadování bylo ve zmíněných TV hlavním tématem večerních zpráv v roce 2018, s 87 hodinami, cca 28 %, vysílacího času. V roce 2017 se tématu dostalo dokonce až 99 hodin vysílacího času..
Zaměření
Byť Trumpova administrativa rozběhla růst HDP na 3 % a míru nezaměstnanosti snížila na historické minimum, nejvíce času (858 min.) se dostalo vyšetřování R. Muellera (údajné propojení Trumpa s Ruskem).
Dalšími top tématy byly imigrační politika (643 min.), nominace Kavanaugha (435 min.), vyjednávání se Severní Koreou (410 min.) a vyšetřování Michaela Cohena (341 min.).
V prosinci to pak bylo částečné uzavření vlády (67. min). Jen v prosinci byl negativní tón zpráv o Trumpovi u 97 % vysílacího času.
Redakční úprava a překlad článku newyorské redakce: J. S.
Mainstreamová média v USA jsou ve službách levicových, progresivních a socialistických skupin
Juraj Skovajsa | 20. 8. 2018
Od prezidentských voleb v roce 2016 nazývá Donald Trump americká mainstreamová média „nepřítelem lidu“. A onen Trumpem titulovaný „nepřítel“ teď vrací úder.
Ve čtvrtek 16. srpna 2018 více než 200 mediálních kanálů po celých Spojených státech vydalo redakční komentáře odmítající obvinění prezidenta Trumpa.
Iniciativu vede redakční rada The Boston Globe. Každé noviny se zavázaly k publikování vlastního článku kritizujícího prezidentův výrok, že „média jsou nepřítelem amerického lidu“.
Dopisovatel americké kanceláře Epoch Times Trevor Loudon hledá kořeny této „války“ mezi republikánem Trumpem a médii prostřednictvím mediální analýzy. Ve svém článku sleduje zřejmou tendenci amerických médií přiklánět se čím dál více k levicovému politickému spektru.
Levicová kultura
Loudon se vrací zpět až do poloviny 19. století, kdy neúspěšní němečtí revolucionáři přijíždějí na americký kontinent, aby zde začali šířit myšlenky marxismu, k čemuž mimo jiné požívají také obory žurnalistiky a mainstreamová média.
Loudon vysledoval působení několika ultralevicových žurnalistů. Například, když v roce 1917 vypukla v Rusku revoluce, Lev Davidovič Trockij, jeden z vůdců ruské revoluce, pracoval v New Yorku pro místní komunistický plátek.
Ve třicátých letech minulého století psal pro známý deník The New York Times jistý Walter Duranty, který získal Pulitzerovu cenu za zpravodajství o událostech v Rusku. Paradoxem udělení tohoto významného žurnalistického ocenění je, že jeho zpravodajství bylo zkreslené a diktované Moskvou. Ve svých článcích dokonce popíral ukrajinský hladomor, během kterého zemřelo na 10 milionů lidí. The New York Times uznalo Durantyho podvod až po deseti letech nátlaku veřejnosti.
Po druhé světové válce začali žurnalistiku v USA ovlivňovat především dva levicově orientovaní novináři a myslitelé: Curtis MacDougall a I. F. (Izzy) Stone, pohybující se v socialisticko-komunistických kruzích.
Oba dva spolu s jejich levicovými „soudruhy“ v žurnalistických školách vytvořili v americké novinařině levicovou kulturu.
Podle MacDougallových myšlenek, které propaguje v knize „Interpretative Reporting“ není cílem žurnalistiky podávat přesné zpravodajství, ale „tvarovat historii“. Dobrá žurnalistika musí podle něj dávat čtenáři „vhodný“ kontext, na základě kterého si čtenáři mohou zformovat „správné“ názory. Nezní to jako věcný popis propagandy a teorií manipulace s veřejným míněním?
Průzkumy
Z průzkumů Media Research Center je patrné, že mezi lety 1964 a 1992 zvítězilo v prezidentských volbách v USA pět republikánů a tři demokraté. Kdyby se ale měly vzít v úvahu pouze volební lístky novinářů, pokaždé by vyhrál kandidát demokratů.
V dalším průzkumu z let 1978–2004 se ukázalo, že novináři většinou o sobě tvrdí, že jsou spíše liberální než konzervativní a jsou mnohem více liberálnější než většina veřejnosti.
„JournoList“
V prezidentských volbách 2008 začal být aktivní takzvaný „JournoList“. Jde o e-mailový distribuční list, který čítá přibližně 400 „progresivních“ a socialistických novinářů, akademiků a aktivistů z „nových médií“.
Mezi členy tohoto „mailing-listu“ jsou žurnalisté z téměř všech věhlasných amerických médií. Podle Loudona je velmi pravděpodobné, že tento komunikační nástroj (mailing-list) jim umožňuje organizovat a diskutovat společné ovlivňování veřejnosti.
Co na závěr?
Konzervativní novinář Jonah Goldberg napsal, že podle „právě vydané studie, směřovalo 96 % všech dotací zaslaných zaměstnanci a majiteli amerických médií v prezidentské kampani na účet Hillary Clintonové“. Což ukazuje většinovou náklonnost vůči demokratické kandidátce, jejíž program je velice levicový a je pravděpodobně jedním z kořenů odporu amerických mainstreamových médií vůči republikánovi Donaldu Trumpovi.
Napsal Juraj Skovajsa na základě článku Trevora Loudona.
Související články:
Trumpův výroční projev: „Amerika nikdy nebude socialistickou zemí“