Na poštovních schránkách na domech nebo v chodbách bytových domů se stále častěji objevují nápisy: „Žádné reklamní materiály“ nebo „LETÁKY NE!“ Obyvatel, kteří si nepřejí reklamní tiskoviny, přibývá.

Na druhé straně:

Náklady spojené s papírovými letáky každý rok rostou zhruba o 10 procent, značný problém ale představuje i ekologická zátěž, sdělil Roman Mazák, předseda Družstva CBA. Že bychom se dočkali schránek bez reklamních letáků? Těžko uvěřitelné…


Ekologie hraje výraznou roli i u malých prodejen. Do budoucna chce družstvo výrazně omezit papírové letáky. Jejich postupné omezení chce snížit až o 90 procent. Nahradit je chce například elektronickou verzí.

Podle Romana Mazáka se ukázalo, že v období pandemie lidé mnohem více preferovali menší prodejny ve svém okolí. Lákat je tedy ještě prostřednictvím papírového letáku nemělo smysl.

Pokud jsou letáky v libovolné síti prodejen tisknuté každý týden v nové verzi, jedná se v ročním úhrnu o tuny papíru, který ve finále nemá další využití. Často se jen povalují u schránek bez efektu.

Papírová taška není ekologická

Papírová taška
Papírová taška, ilustr. foto. (Marco Verch Professional Photographer / Flickr.com)

Dalším z ekologických témat spojeným s v českým maloobchodem, jsou i nákupní tašky. Zatímco některé řetězce začaly svým zákazníkům nabízet pouze papírové tašky, podle předsedy Družstva CBA není tento pohled tak jednoznačný.

„Pokud se jakákoliv taška, ať je papírová nebo plastová, použije pouze jednou, bude neekologická,“ doplňuje Mazák.

Vážení čtenáři, naší prací vyplňujeme mezery na českém trhu s informacemi. Sledujeme události v Číně i v USA z nezávislého úhlu. Podporujeme tradiční kulturu a vzestup morálních hodnot. Podpořte naši činnost darem, podpoříte tak naše zpravodajství. Děkuji Vám,

Milan Kajínek, šéfredaktor Epoch Times ČR.

U tašky nerozhoduje materiál, ale opakované používání

Sitovka taška
Síťovka, ilustr. foto. ( S O C I A L . C U T / Unsplash)

Více lidí už odmítá používat nákupní tašky na jedno použití a vyhledává síťovky nebo plátěné pevné tašky. Taková síťovka se určitě dá vyprat a používat opakovaně, aniž by se vytvářel zbytečný odpad.

„Plastová, stejně jako plátěná varianta vychází ve srovnání hledisek lépe. Lidé je díky tomu používají téměř automaticky dále, ve finále tak trošku paradoxně může být papírová varianta více neekologická než například plastová,“ uzavřel Mazák.

Spotřeba nekončí u nákupních tašek, ale také u mikrotenových sáčků. Jedenkrát použité pytlíky se potom nacházejí všude na zemi, v korunách stromů a ohrožují drobné ptactvo, které se do nich může zaplést. Lidí, kteří používají k nákupu zeleniny nebo pečiva plátěné sáčky, stále přibývá. Některé se dají koupit, někdy si je lidé šijí sami. Každopádně, i plátěné sáčky se dají spolu se síťovkou vyprat a nikomu neublíží.