Co jsou to Koldomy? Jedná se o komunitní a kolektivní bydlení, které je založené na sdílení prostoru a vybavení členy širší komunity. Sociolog Jiří Musil ve své knize Sociologie bydlení [1] z roku 1971 upozorňuje, že „dnešní bydlení, skutečnost, že bydlíme v uzavřených a plně vybavených individuálních bytech, je specifickou věcí naší doby, je to výsledek městské kultury a není starší než 200 let“. To znamená, že komunitní bydlení bylo v historii přirozené.

Téma kolektivních domů neboli koldomů se objevilo v souvislosti s nástupem funkcionalistické architektury, která razila myšlenku „dům jako stroj na bydlení“. Koldomy měly také přinášet řešení otázek minimálního bytu během projevů Velké hospodářské krize. Objevily se také v programu prvního a druhého pětiletého plánu v tehdejším Sovětském svazu ve třicátých letech 20. století.

Každá skupina však měla jiné důvody a také jiná řešení pro navrhování kolektivního bydlení.

Zatímco někdy to mělo vyřešit nedostatek bytů a přinést úspory při výstavbě i provozu, jindy mělo architektonicky vystavěné prostředí pro kolektivní způsob života utvářet novou společnost.

Během komunistických hnutí docházelo k silným útokům na tradiční kulturu a víru. Tehdejší architekti pod vlivem ideologie vycházeli z předpokladu, že postupně dojde k rozpadu tradiční rodiny, což bylo jedním z politických cílů komunistického hnutí, proto navrhovali domy tak, že v nich již neuvažovali o prostoru pro rodinný život.

Některé návrhy a stavby z této doby v podstatě počítaly s tím, že dospělí půjdou po práci na stranickou schůzi a děti do pionýru nebo svazu mládeže. Dům se tedy stal pouze místem pro přespání a vykonání základních potřeb.

Návrhy se lišily v řešení prostoru. Např. sovětský architekt Mojsej Ginzburg, autor kolektivního domu Narkomfin v Moskvě, vypracoval sérii obytných buněk umožňující postupný přechod od rodinného k individuálnímu pokoji.

Inspirací byly i návrhy francouzského utopického socialisty Charlese Fouriera, který navrhoval již v 19. století falanstéry, obytné paláce pro 1 500 až 1 800 obyvatel, které měly také za úkol přetvářet společnost.

Dílem švédských architektů se inspirovala řada evropských tvůrců stejně jako dílem švýcarského architekta Le Corbusiera.

V Československu byly postaveny kolektivní domy až po 2. světové válce. Jako první byl dokončen koldům ve Zlíně. Návrh vytvořil architekt Jiří Voženílek. Jednalo se o dvanáctipodlažní budovu se společnou jídelnou, přednáškovou místností, klubovnami, školkou, jeslemi a tělocvičnou na střeše domu. Velice brzy se ukázalo, že vybavení neodpovídá potřebám a přáním obyvatel. Především společná jídelna byla předimenzovaná, jídlo bylo velmi drahé a nekvalitní. Vzhledem k tomu, že jednotlivé byty neměly kuchyň, jednalo se o zásadní problém.

V letech 1948–1950 vznikl koldům v Litvínově. Je to symetricky komponovaný dům, který tvoří dvě třináctipodlažní křídla obsahující 352 bytů pro 1 400 zaměstnanců chemické továrny v Záluží u Mostu a jedno vložené sedmipatrové křídlo obsahující občanskou vybavenost, tedy jesle, školku, prádelnu, společnou lednici, jídelnu, obchody atd. Je to dílo architektů V. Hilského a E. Linharta.

Za zmínku stojí i koldům v Českých Budějovicích. Jedná se o první celomontovaný panelový bytový dům v jižních Čechách, projekt vytvořili architekti B. Böhm, J. Škarda, B. Jarolím. Budova je koncipována jako nárožní dominanta Pražské třídy. Stavba se skládá z devítipatrového bloku, na který navazují šestipatrová křídla, mezi nimiž je budova kina. Je označovaná jako mezičlánek mezi kolektivním domem a domem hotelového typu. Byla dokončena v roce 1964. Všechny tři koldomy jsou nyní technickými památkami.

Ideologie mění architekturu

Za dob komunismu došlo v architektuře k celé řadě změn. Balkóny, které byly vnímány jako odkaz „buržoazních přežitků“, byly uřezány a fasády zbaveny říms a zdobení. V podstatě vznikly ploché unifikované stavby krabicového tipu, bez důrazu na krásu, neřkuli s odkazem na historii či duchovní motivy.

Stavebním materiálům začal vévodit železobeton, který začal sloužit také k odlévání soch a přešel do podoby „brutalismu“ v podobě železobetonových zdí a skalek, které měly „zkrášlovat“ krajinu. Dodnes tyto nezničitelné výlitky vídáme na panelákových sídlištích.

Jak jeden z architektů poznamenal: „Komunisté milovali železobeton, protože zůstane v takové formě, do jaké ho vylijete. Jestli něco nenáviděli, bylo to dřevo, které neustále pracuje.“

Kolektivismus v této podobě však neměl vést k většímu shromažďování, přátelení a spolupráci lidí ve společnosti. Pavlačové domy, které byly dříve stavěny tak, aby široké venkovní chodby (lodžie) podporovaly a vytvářely prostor pro sociální kontakt a život obyvatel domu, nebyly cílem komunistických hnutí. Ty naopak, jak bylo řečeno, dům projektovaly jako místo na přespání, kdežto sociální společenský život se měl odehrávat na stranických setkáních a v rámci svazu mládeže.

Caracaský komplex Teatro Teresa Carreño postavený v letech 1973–1983 je příkladem jihoamerického brutalismu. (José Gregorio Ferrer / CC BY-SA 3.0)

Dnešní vize koldomů

V současné době je podobnou formou kolektivního bydlení tzv. cohousing. Jedná se o způsob bydlení, který klade důraz na hlouběji prožívané mezilidské vztahy a současně zachovává a podporuje osobní nezávislost.

Podobné myšlenky stály dříve u zrodu zmiňovaných pavlačovým domů a architektury, která podporuje vytváření občanské společnosti. Obyvatelé vlastní soukromé domy nebo byty s veškerým vybavením, ale spoluvlastní společné prostory, společenský dům s velkou kuchyní a jídelnou, s dílnou, dětskou hernou a dalším vybavením.

Tento projekt vznikl v 70. letech v Dánsku. Odtud se rozšířil do řady evropských zemí, USA i dálného Východu, jedná se dnes již o celosvětový fenomén.

Typický cohousingový projekt je většinou umístěn na okraji města, žije v něm mezi 15 až 30 domácnostmi. Auta parkují na okraji pozemku, mezi domy jsou tedy pouze cesty pro pěší, dětská hřiště, lavičky, které umožňují setkávání obyvatel. Domy jsou řadové, plně vybavené, mají malé zahrádky. Obyvatelé ale častěji využívají předzahrádky, které jsou otevřené do společných prostranství. V centru je tzv. společenský dům, místo pro společné akce, jsou zde i dílny, prádelna, herny pro děti a podobně.

(cohousing.org)

Formou, která se vrací k ještě hlubší tradici vícegeneračního bydlení, je senior cohousing, místo pro „stárnutí v komunitě“, a je považována za novou alternativu institucím typu domova pro seniory.

Vzpomeňme na starší doby a soužití několika generací, kdy děti, matky a otcové, babičky a dědečkové, žili pohromadě. Starší generace uvolňovala a předávala dům mladší generaci a odcházela do takzvaného vejminku postaveného na pozemku domu.

Shrneme-li výše uvedená fakta, lze konstatovat, že myšlenka kolektivního bydlení prodělala řadu změn, aby dobře fungovala, musí odrážet přání a potřeby obyvatel, ale také respektovat lidskou přirozenost.

Jistě je inspirativní svým sociálním i architektonickým rozměrem, ale bohužel někdy také poslouží ideologiím, které se rozcházejí s lidskou přirozeností či tradicemi krásy a duchovních hodnot.

(cohousing.org)

POZNÁMKY:

[1] Jiří Musil, Sociologie bydlení (Praha 1971, str. 106)

Použití zdroje: Kolektivní bydlení dnes

Přečtěte si také

Revize Green Dealu visí na evropských lidovcích, říká europoslanec Knotek

Pokud jde o Green Deal, čeští zástupci v Evropském parlamentu nejsou jednotní a někteří nehájí společně české zájmy, říká Knotek z ANO. S konzervativci, kam patří ODS, si v tomto případě rozumí, s lidovci už tolik ne.

Německo: Energetický přechod selhal – co se z něj můžeme naučit?

Německá energetická transformace naráží na stále více překážek. To, co některé překvapuje, jiní již dlouho očekávají: cíle byly příliš ambiciózní, strategie realizace příliš nejasná, technické nepochopení příliš velké a pracovitost příliš malá.

První reakce evropských ministrů na americká cla na dovoz aut

Americká cla na dovoz aut jsou velmi špatnou zprávou pro Evropskou unii, řekl dnes francouzský ministr financí Éric Lombard. Německý ministr hospodářství Robert Habeck oznámení o clech odsuzuje, zároveň ale volá po urychleném jednání s Američany. Britská ministryně financí Rachel Reevesová by ráda zabránila konfrontaci se Spojenými státy.

Sněmovna schválila plán na zajištění obranyschopnosti ČR. Tři procenta HDP na obranu do roku 2030

Usnesení Poslanecké sněmovny přijaté na závěr neveřejné mimořádné schůze svolané z popudu opozičního hnutí ANO ke koncepci Armády ČR do roku 2030.

Brusel schválil Křetínského skupině EPH ovládnutí Slovenských elektráren

Evropská komise (EK) schválila firmě Energetický a průmyslový holding (EPH) českého podnikatele Daniela Křetínského záměr zvýšit podíl v největším slovenském výrobci elektřiny Slovenské elektrárne (SE). Znamená to faktické ovládnutí tohoto slovenského podniku. Komise, která v EU mimo jiné plní funkci antimonopolního regulátora, o rozhodnutí dnes informovala na webu.

Shen Yun je „velkolepé“ a „velmi úspěšné“, říká poslanec Evropského parlamentu

Europoslanec Hermann Tertsch označuje Shen Yun za „velkolepé“ a vyzývá k jeho rozšíření. Podle něj představuje pravdu, spiritualitu a čelí režimu, který se snaží zničit čínskou kulturu.

Počet učitelů v českých školách meziročně vzrostl, podle MŠMT

Učitelů v mateřských, základních i středních školách, které zřizují obce či kraje, meziročně přibylo. Například v základních školách bylo loni v přepočtu na plné úvazky asi 72.450 učitelů, asi o procento více než v roce 2023.

Malá Madlen bojuje o život: Její příběh vyvolal nebývalou solidaritu a vlnu dárcovství kostní dřeně

Česká veřejnost se semkla, aby pomohla dvacetiměsíční holčičce Madlen, která se ocitla ve vážné zdravotní situaci. Potřebuje vhodného dárce kostní dřeně. Ten se však zatím mezi více než dvema tisíci dobrovolníky nenašel.

Jak může psyllium pomoci s cholesterolem, krevním cukrem a váhou

Psyllium může pomoci snížit cholesterol, upravit hladinu cukru v krvi a podpořit hubnutí – stačí ho užívat správně a s vodou.