Akcie společnosti Meta ztratily více než pětinu své hodnoty, protože se jí nedaří udržet si uživatele.
Společnost Meta Platforms, dříve známá pod názvem Facebook, zaznamenala první snížení růstu uživatelů v osmnáctileté historii společnosti, a to na 1,929 miliardy uživatelů denně z 1,93 miliardy uživatelů v předchozím čtvrtletí. Nárůst počtu uživatelů v aplikacích Whatsapp a Instagram byl rovněž nevýrazný, což vedlo k poklesu ceny akcií o 20 % a ztrátě tržní hodnoty společnosti ve výši téměř 200 miliard USD, a to je je více než souhrnná tržní hodnota dalších velkých technologických platforem, jako jsou Twitter, Pinterest a Snapchat.
Podle zprávy o výsledcích zveřejněné 2. února se očekávaly tržby za první čtvrtletí ve výši 27 až 29 miliard dolarů, zatímco analytici očekávali, že překročí 30,15 miliard dolarů. Přestože se jedná o meziroční nárůst o 3 až 11 %, společnost očekává, že „růst v prvním čtvrtletí bude ovlivněn nepříznivým vývojem v oblasti tlaku a růstu cen“.
Mladí lidé se z velké části odklonili od ztotožňování se s touto značkou a přiklánějí se k interaktivnějším platformám. Facebook má také pověst společnosti, která cenzuruje názory pravicového středu, od velkých médií až po jednotlivé influencery.
Potlačování a cenzura informací a zároveň propagace určitých názorů dozajista nepomohla s rostoucí nedůvěrou k platformě. Pokles angažovanosti Facebooku doprovází vzestup několika alternativních platforem, jako jsou například Gab, Parler, MeWe, Telegram a Rumble.
Ačkoli technologický gigant poukazuje na „makroekonomické problémy, jako je inflace či narušení dodavatelského řetězce“, které „ovlivňují rozpočty inzerentů“, či směnné kurzy měn a regulační změny systému iOS společnosti Apple, změna značky Facebooku na Meta neodstranila hlavní problémy, které společnost trápí.
Funkce Apple App Tracking Transparency omezuje přesné cílení reklamy na uživatele Apple tím, že vypíná potvrzení o prodeji nebo stažení a další identifikační prvky.
„Domníváme se, že celkový dopad systému iOS je pro naše podnikání v roce 2022 nepříznivý,“ uvedl finanční ředitel společnosti Meta Dave Wehner v telefonátu s analytiky po zveřejnění výsledků společnosti za čtvrté čtvrtletí. „Jde řádově o 10 miliard dolarů, takže je to pro naše podnikání docela významná překážka.“
Dalším důvodem neuspokojivých výsledků, který společnost uvedla, byly potíže s monetizací Instagramu, na který se přesouvá stále více uživatelů.
O více než 7 % se propadly také akcie Twitteru a téměř o 20 % akcie Snapchatu. Akcie Pinterestu klesly o více než 10 procent, ale během ranního obchodování 3. února se jim podařilo část své hodnoty zvednout.
Společnost Meta investovala více než 10 miliard dolarů do budování své 3D platformy, související infrastruktury a najímání dalších talentů, což rovněž přispělo k růstu nákladů společnosti. Počet zaměstnanců společnosti Meta se v roce 2020 prudce zvýšil o 23 % a v roce 2021 skončil s celkovým počtem 71 970 zaměstnanců.
„Jsem povzbuzen pokrokem, kterého jsme v uplynulém roce dosáhli v řadě důležitých oblastí růstu, jako je Reels, obchod či virtuální realita, a do těchto a dalších klíčových priorit budeme investovat i v současném roce, kdy se budeme soustředit na budování metaversa,“ uvedl Mark Zuckerberg.
Přeložil: P. M.