Řecké úřady informovaly o tom, že zadržely ruský ropný tanker poblíž Karystosu, malého pobřežního městečka na ostrově Euboia v Egejském moři. Zabavení tankeru je součástí nových sankcí EU uvalených na Moskvu.

„Byl zabaven v rámci sankcí EU,“ uvedl úředník řeckého Ministerstva námořní dopravy.

Nové sankce, jejichž cílem je vyvíjet tlak na ruskou ekonomiku v souvislosti s probíhající vojenskou invazí Moskvy na Ukrajině, zakázaly přístavům v bloku 27 zemí přijímat plavidla plující pod ruskou vlajkou.

Tanker na přepravu ropy o délce 817 stop s názvem Pegas byl v úterý zadržen u pobřeží poblíž města Karystos, uvedlo řecké Ministerstvo námořní dopravy. Na palubě tankeru bylo údajně 19 členů ruské posádky.

Pobřežní stráž uvedla, že příkaz k zabavení lodi se týkal pouze samotného plavidla, nikoli ropy, kterou tanker převážel.

Americká skupina United Against Nuclear Iran (UANI), která monitoruje provoz tankerů souvisejících s Íránem prostřednictvím sledování lodí a satelitů, uvedla, že loď Pegas naložila v srpnu 2021 přibližně 700 000 barelů ropy z íránského ostrova Sirri.

Pegas mířil na jih poloostrova Peloponés, aby přeložil svůj náklad na jiný tanker, ale rozbouřené moře ho donutilo zakotvit těsně u Karystosu, uvedla aténská tisková agentura. Následně se pokusil vyložit náklad v tureckém přístavu, než zamířil do Řecka, uvedla analýza UANI.

Podle internetových stránek pro sledování plavidel Marine Traffic byl tanker Pegas postaven v roce 2003 a jeho nosnost (DWT) činí 115 500 tun. Hodnota lodi je 15,9 milionu dolarů. (zdroj)

Administrativa amerického prezidenta Joa Bidena ve Spojených státech rovněž zvažovala, že v rámci mezinárodních sankcí kvůli útoku ruské armády na Ukrajinu zakáže lodím plujícím pod ruskou vlajkou vplouvat do přístavů. V březnu Spojené státy zakázaly dovoz ropy z Ruska, čímž zastavily příjezd nových dodávek ropy do amerických námořních přístavů v objemu přibližně 500 000 barelů denně. Více…

V důsledku dalších sankcí proti ruským tankerům se plavidla přepravující ropu a další ropné produkty stále častěji vypínají transpondéry, mizí ze sledovacích systémů. Více…

Od 24. února, kdy začala rusko-ukrajinská válka, došlo k 600 procentnímu nárůstu tmavé aktivity ruských ropných tankerů. Tmavá aktivita znamená, že lodě vypínají transpondéry, mizí ze sledovacích systémů.

Mezinárodní námořní právo vyžaduje, aby obchodní plavidla měla na moři zapnutý automatický identifikační systém (AIS). Americké ministerstvo financí zařadilo vypnutí nebo manipulaci s AIS mezi hlavní podvodné praktiky v námořní dopravě.

Na této zprávě se podílela agentura Reuters.

Zprávu vytvořila NTD News

Z původního článku newyorské redakce deníku The Epoch Times přeložil M. K.