Měl jsem možnost nahlédnout do současného dění ve společnosti Tesla, její historie a současnosti. Protože se jedná o jednu z významných českých značek s dlouhou historií, rád bych shrnul některé postřehy z rozhovorů s lidmi, kteří dnes tuto značku reprezentují.

První z rozhovorů jsem vedl s Martinem Folprechtem, který stojí v čele české Investiční společnosti Tesla. „Když jsem skončil v J&T bance, měl jsem myšlenku podpořit tradiční české značky. Všichni jsme pozorovali krach Českomoravské Kolben Daněk (ČKD), některých výroben Tesly a dalších významných českých firem. Mnozí čeští vlastenci to dodnes nesou velmi těžce,“ říká Martin Folprecht.

Později mi podrobněji vysvětlil, jaká strategie se mu zrodila v hlavě a kterou nakonec dovedl k úspěšné realizaci. „Napadlo mě podpořit společnost Tesla, jednu z mála tradičních českých značek, která dnes funguje už 100 let. Nabídl jsem partnerství majiteli Tesly, panu Hálovi. V podstatě jsem vytvořil investiční společnost, která mohla firmy pod značkou Tesla finančně podporovat,“ vysvětluje Folprecht.

František Hála, současný generální ředitel společnosti Tesla, který působí ve firmě již 56 let, nabídku přijal, a tak vznikla nová Investiční společnost Tesla. Dnes Tesla i díky této strategii nadále úspěšně vyrábí techniku pro armádu i civilní sektor.

O starých časech může podrobně vyprávět inženýr Hála, který v Tesle začínal jako technik a postupně se vypracoval na pozici ředitele výroby. Od roku 2002 zastává post generálního ředitele. „V Tesle jsme vyráběli rozhlasové vysílače do mnoha zemí světa, jako raritu i nejvýkonnější středovlnný rozhlasový vysílač na světě. Takový jeden běžný obchod s rozhlasovými vysílači byl v řádu milionů dolarů,“ vzpomíná inženýr Hála.

Martin Folprecht stojí v čele české Investiční společnosti Tesla. (Se svolením Martina Folprechta)
Martin Folprecht stojí v čele české Investiční společnosti Tesla. (Se svolením Martina Folprechta)

„Dodávali jsme kompletní vysílací střediska včetně budovy, anténních stožárů o výšce 125 až 200 metrů. V roce 1953 vyrobila Tesla první televizní vysílač, který vysílal z Petřína. I vývoz byl již tenkrát poměrně velký,“ vzpomíná generální ředitel na dobu, kdy byla česká značka Tesla známá po celém světě „mezi lidmi i mezi konkurencí“.

Kdysi Elektra Praha, dnes konkurence Elona Muska

Předchůdcem české firmy Tesla byla společnost Elektra Praha, kterou založili v roce 1921 Fr. Křižík a Českomoravská-Kolben. Elektra se zaměřovala na výrobu elektroniky založené na vlastním vývoji a nezávisle na zahraničních zdrojích surovin.

V letech 1932 až 1945, tedy před II. Světovou válkou a během ní, se stala součástí nizozemského koncernu Philips. Po válce, v roce 1946, byla potom přejmenována na národní podnik Tesla Strašnice a jeho název byl oficiálně inspirován jménem slavného srbského elektrotechnika Nikoly Tesly.

V roce 1948 došlo k ideovému rozkolu zemí socialistického tábora. Jugoslávie se stala ideovým nepřítelem. Protože komunistický režim nechtěl srbské jméno propagovat, přišel s „vysvětlením“, že název Tesla je ve skutečnosti zkratkou dvou slov „technika slaboproudá“ – tedy technika pro slaboproudé napájení. Dnes tuto značku využívá i americký miliardář Elon Musk.

Česká Tesla v Hloubětíně je držitelem obchodní známky od roku 1946, a ta je k dnešnímu dni zaregistrovaná v několika desítkách států světa, kde Elon Musk nemůže značku používat a musí žádat o svolení českou Teslu.

Jako Češi si musíme vážit svojí historie i sami sebe

„Vnímám to tak, že jsem Čech a jako takový se hlásím k určité národní hrdosti. Mám povědomí o historii naší země a významných osobnostech, které něco dokázal, přinesly své vlasti nějaké hodnoty, prestiž i mezinárodní věhlas,“ říká Martin Folprecht, majitel a předseda představenstva Investiční společnosti Tesla.

„Jsem proto, abychom se zaměřili na soběstačnost. Dokážeme vymyslet i vyrobit mnohé věci, které nemusíme dovážet z Číny nebo odjinud. Umíme vyrábět kvalitní a dobré věci, tak proč více neinvestujeme čas a energii k budování vlastních podniků a výroby u nás,“ přemýšlí Folprecht.

„Vyráběli jsme všechno sami, takzvaně od šroubků až po lokomotivu,“ vzpomíná inženýr Hála na dobu bývalého Československa. „Měli jsme skvělý vývoj, celá sedmipatrová budova u nás v Hloubětíně byla plná vývojářů. To byl velmi silný štáb. Sami jsme vyvíjeli všechny televizní a rozhlasové vysílače, anténní systémy, měřící přístroje… A sami jsme to také produkovali. Byli jsme naprosto soběstační.“

„Výroba našeho sortimentu vyžadovala i velkou část strojírenství, takže jsme měli tuto činnost na vysoké úrovni. Mnohokrát se mi potvrdilo, že my Češi jsme velice kreativní lidi,“ vzpomíná Hála. „Bez zahraniční pomoci, bez inspirace, pouze s vlastním výzkumem dokázaly české firmy vyrábět vysoce technologicky kvalitní produkty.“

Během let úspěšného působení si Tesla vydobyla solidní pověst i v zahraničí. „Profesionálové po celém světě na nás vždy reagovali velice pozitivně. Made in Czechoslovakia znamenalo skutečně značku kvality,“ dodává inženýr Hála.

Silné jádro se udrželo dodnes

Během znárodnění v éře komunismu se v průběhu let pod značku Tesla seskupilo 58 podniků, které se věnovaly různým druhům elektro výroby. Před sametovou revolucí měly všechny výrobny Tesla dohromady cca 30 000 zaměstnanců.

Některé podniky na výrobu malospotřebního zboží to měly po „sametové revoluci“ a komunismu v Československu těžké a většinou zanikly. Přežily jen ty, které vyráběly investiční celky nebo něco specifického. Ty již byly známé po celém světě, takže je revoluce obchodně příliš nepřekvapila.

Dodnes zůstalo pouze 6 skutečně výrobních podniků, a to v rámci celého Česka i Slovenska.

Dvoustopý magnetofon Sonet Duo z roku 1959. (Oldsoft / CC BY-SA 4.0)

„Po revoluci stát transformoval podnik TESLA na akciovou společnost. Vlastnická struktura se různě obměňovala. Firma byla nejdříve v rukou tzv. DIKů, tedy držitelů investičních kuponů. Od nich ji pak skupovali různé finanční fondy a akcionáři,“ vzpomíná Hála. „Fabrika fungovala dál, ale výroba postupně upadala. Móda byla stěhovat výrobu do Číny.“

V roce 2007 firmu Tesla koupila irská Kilcullen Capital Partners. To už bylo zaměstnanců asi jen 1 000. Zahraniční vlastník měl ale zájem pouze o pozemky, na nichž Tesla stála, nikoli o samotný podnik. Vzhledem ke krizi v roce 2008 se jim nepovedlo naplnit plány ani zaplatit závazky.

Za pár let se celá Tesla vrátila zpět do českých rukou. „Po roce 2010 jsem se rozhodl koupit produkční část,“ říká současný generální ředitel Tesly František Hála. „To se cena akcií firmy nacházela na zhruba desetině původní hodnoty.“

Jak lidé vnímají značku TESLA dnes?

„Dodnes zaměstnáváme 65leté odborníky, noví se již nerodí. Mladí lidé studují raději humanitní obory,“ stěžuje si současný generální ředitel.

Podle rešerší o znalosti a chápání značky Tesla v různých zemích lidé dodnes hodnotí výrobky s českou zančkou Tesla jako levné a velice kvalitní.

„Paradoxem je, že mladí lidé u nás už českou značku Tesla příliš neregistrují. Mnohem více ji znají lidé ze zahraničí,“ říká Martin Folprecht. „Je to nejen kvůli PR Elona Muska, které samozřejmě zvedá celkové povědomí o značce, ale hlavně kvůli výrobkům samotným. Ty dodnes dělají značce zdaleka nejlepší reklamu.“

„Další vývoj ukáže, zda se průmysl zase postaví na nohy. Dříve jsme měli 80 % českého HDP postavených na průmyslu, nyní je to pouze 30 %,“ říká generální ředitel Tesly František Hála. „Po pandemické krizi se najednou pozornost upřela zpět právě k průmyslu.“

Baterie společnosti Tesla bateries. (Screenshot / teslabatteries.com)