Analýza zpráv

Společnost Meta, dříve známá jako Facebook, sází svou budoucnost na úspěch platformy pro virtuální realitu. Z projektu však odtékají peníze tak rychle, že se nabízí otázka, jak dlouho ho společnost dokáže udržet v chodu.

Zhruba před rokem byla Meta pátou nejhodnotnější veřejně obchodovanou společností na světě. Před ní byly na žebříčku pouze Apple, Microsoft, Alphabet a Amazon. Dnes je na 25. místě za společností Home Depot.

Společnost Meta zaznamenává pokles všech ukazatelů svého finančního zdraví. Tržby ve třetím čtvrtletí meziročně klesly o více než 4 %, administrativní náklady vzrostly a zisk se snížil na polovinu.

Společnost přiznala, že v posledních letech nabrala příliš mnoho zaměstnanců, a oznámila propuštění 11 000 z nich a zmrazení náboru do března.

Největším „pohlcovačem“ financí je však zřejmě Reality Labs, divize virtuální reality (VR) společnosti Meta, která za poslední dva roky vygenerovala provozní ztrátu přesahující 21 miliard dolarů, z toho 3,6 miliardy jen ve třetím čtvrtletí roku 2022 (pdf).

Generální ředitel společnosti Meta Mark Zuckerberg investorům sdělil, že očekává, že tyto ztráty se budou nadále prohlubovat, přičemž společnost předpokládá, že bude trvat roky, než úsilí v oblasti VR přinese ovoce.

„Oceňuji trpělivost. A myslím, že ti, kteří jsou trpěliví a investují s námi, budou nakonec odměněni,“ řekl Zuckerberg během hovoru k výsledkům za třetí čtvrtletí (pdf).

Otázkou je, zda se Meta dokáže udržet nad vodou, dokud tato odměna nepřijde – pokud přijde.

Obchodní model společnosti Meta je z velké části založen na zpeněžování informací o uživatelích na jejích platformách Facebook a Instagram – na cílených reklamách. Její shromažďování informací však bylo výrazně omezeno novou funkcí operačního systému Apple, která nyní umožňuje uživatelům mobilních telefonů snadno blokovat aplikace monitorující jejich činnost.

A také, mladší uživatele více přitahují platformy pro krátká videa, jako je TikTok. Meta teprve loni začala dohánět ztrátu se svou funkcí Facebook Reels, která je zjevnou kopií TikToku.

Počet uživatelů Facebooku sice stále roste, ale tento růst pochází z neamerických trhů, kde je společnost Meta schopna získat jen zlomek příjmů z reklamy na uživatele v porovnání se Severní Amerikou.

Společnost se pokusila znovuobjevit sama sebe, loni se přejmenovala z Facebooku na Meta a zaměřila se především na divizi VR, která je zodpovědná za výrobu VR hardwaru Meta – náhlavních souprav a ovladačů – a také za aplikace a virtuální prostor – „metaverse“, jak jej nazývá Zuckerberg.

Zuckerberg Metaverse nadšeně propaguje a tvrdí, že v budoucnu se bude většina práce a volného času lidí odehrávat v jeho virtuálním světě. Přislíbil, že do tohoto projektu investuje během deseti let 150 miliard dolarů.

Dosavadní výsledky jsou však smíšené.

Headset pro virtuální realitu Meta se těší převážně pozitivním recenzím a solidním prodejům. Modelu Quest 2 se loni dodalo asi 6 až 7 milionů kusů a v současnosti se prodává za cenu kolem 400 dolarů. Nejnovější přírůstek, Quest Pro, nabízí vylepšenou grafiku a ovládání, ale za cenu kolem 1 500 dolarů.

Naproti tomu platforma virtuálního prostředí společnosti Meta, nazvaná Horizon Worlds, se setkala s chladným přijetím a dokonce s posměchem. Společnost Meta tvrdí, že má měsíčně přibližně 200 000 aktivních uživatelů, což je méně než polovina toho, co očekávala do konce roku. Online videa mají zjednodušenou grafiku a „světy“ jsou buď prázdné, nebo je obývá hrstka uživatelů.

Jednou z nejčastějších kritik bylo, že avataři, které lidé ovládají a kteří komunikují s prostředím a mezi sebou navzájem, nemají nohy. Zuckerberg slíbil nové avatary s nohama „později v příštím roce“.

Uživatelé si také stěžovali, že virtuální svět jim dostatečně nepomáhá zorientovat se v tom, co v něm mají dělat.

Existují indicie, že Meta možná připravuje svůj Metaverse spíše pro kancelářské účely. Uzavřela partnerství se společností Microsoft k zajištění integrace jejích aplikací Office do virtuálního světa. Zdá se také, že nová drahá náhlavní souprava společnosti Meta je navržena tak, aby uživatelům umožnila vytvořit si ve virtuálním prostředí funkční pracovní prostor s plovoucími obrazovkami a schůzkami mezi avatary – spolupracovníky.

Zatímco některým se virtuální kancelář líbí, jiní pochybovali, zda mají pracovníci po několika letech videokonferencí během covidových lockdownů chuť na další virtuální schůzky.

Zaměření na virtuální pracovní prostor však naznačuje, že by se Meta mohla zaměřit na jeho propagování přímo firmám. To by jí umožnilo rozšířit svou uživatelskou základnu na základě pověření zaměstnavatele.

Přesun aktivit do Metaverse stále představuje několik překážek.

Většina uživatelů VR pociťuje po nějaké době strávené s nasazeným headsetem něco jako pohybovou nevolnost. Zdá se, že náchylnější jsou na to ženy a starší lidé. Některé průzkumy ukazují, že i když se při opakované expozici tento pocit zmenšuje, u mnohých přetrvává.

Pak jsou tu obavy o soukromí.

Náhlavní soupravy a ovladače VR používají několik kamer ke snímání obličeje, těla a prostředí uživatele, což systému umožňuje shromažďovat velmi cenné osobní údaje až po sledování pohybu očí. Zatím není jasné, jak moc se mohou taková data využít k předpovídání nebo dokonce ovlivňování chování uživatele.

Někteří uživatelé vyjádřili obavy z předávání takových údajů společnosti Meta, zejména proto, že společnost má špatné zkušenosti s dodržováním ochrany osobních údajů uživatelů. Společnost se opakovaně omluvila za to, jak se staví k otázkám ochrany soukromí.

Ačkoli se zdá, že Zuckerberg je tomuto cíli plně oddán, musí na této cestě ještě uchlácholit investory.

Vzhledem k tomu, že se ekonomika připravuje na recesi, mohou se společnosti Meta snížit příjmy z reklamy, takže bude těžší vysvětlit akcionářům, proč je utápění miliard v Metaverse dobrý nápad. Zuckerberg se však zdá být přesvědčen, že potřebuje jen trochu více času, kterého by se mu nemuselo dostat.

Překlad původního článku: J. S.