Česká národní banka varuje před stále stoupajícím počtem případů podvodných telefonátů, pomocí nichž se nepoctiví jedinci snaží z lidí vymámit peníze. ČNB proto připravila stručný video návod, jak takováto volání rozpoznat.

Zatímco v roce 2021 ČNB neevidovala jedinou stížnost na podvádění v platebním styku, za posledních šest měsíců se jí již ozvaly stovky oklamaných občanů. Někteří podvodníci se přitom ve snaze přesvědčit své oběti představují i jako členové bankovní rady centrální banky nebo její zaměstnanci.

Cílem je vymámit z dotyčného přístupové údaje k bankovnímu účtu nebo jej přimět, aby si do počítače či mobilu nainstaloval špehovací software, který tyto údaje sám pošle kriminálníkům. Ti využívají jak formu nevyžádaného telefonátu, tak formu e-mailů.

„Digitalizace finančních služeb přináší klientům bank nejen výhody, jako například zjednodušení a zrychlení převodu peněz, ale i rizika,“ uvádí v tiskové zprávě viceguvernér ČNB Jan Frait a dodává:

„S tím, jak se finanční služby zrychlují a zjednodušují, se totiž zkracuje čas, za který můžou lidé v případě podvodu přijít nenávratně o své peníze.“

Aby veřejnost mohla těmto podvodům zabránit, je třeba, aby měla o těchto podvodech co nejvíce informací a znala taktiky těchto jedinců. Podvodníci totiž nejsou hloupí a jdou s dobou. „Používají sofistikované metody a promyšlené manipulativní techniky, reagují na aktuální dění a zneužívají obavy klientů ze ztráty peněz. Proto se obětí podvodu stávají i počítačově gramotní a vzdělaní lidé,“ upozorňuje centrální banka.

3 bezpečnostní pravidla

Na adrese www.penizenauteku.cz/podvody vyjmenovává ústřední banka tři bezpečnostní zásady, které je třeba mít na paměti:

  • nespěchejte – nečiňte na základě nevyžádaného hovoru nebo e-mailu ukvapená rozhodnutí; řekněte volajícímu, že se potřebujete poradit s rodinou nebo rozmyslet nebo rovnou zavěste
  • prověřujte – nevěřte slepě všemu, co vám kontaktující osoba poví nebo napíše, ověřte si jeho tvrzení, zavolejte do banky prostřednictvím oficiální info linky, popř. navštivte nejbližší pobočku
  • chraňte svá data – nikomu neprozrazujte své citlivé údaje (heslo, PIN, autorizační kódy ani osobní údaje); byly zaznamenány případy, kdy si podvodníci vzali na oklamaného i úvěr

Také si nezapomeňte průběžně kontrolovat stav svého účtu a transakce na něm. V případě podezření kontaktujte vaši banku.

Jaké metody podvodníci používají

Jak upozorňuje ČNB, scénář kriminálníků se často opakuje. Nejprve se pokusí vzbudit vaši důvěru tvrzením, že jsou z nějaké důvěryhodné instituce, aby pak zaútočili na základní emoci – strach či radost. Mohou například vyprávět, že objevili na vašem účtu podezřelé transakce nebo že jste něco vyhráli. V každém případě na vás budou tlačit, abyste udělali, co chtějí, okamžitě nebo co nejrychleji.

„Pokud útočníky poslechnete, zneužijí vaše údaje a může dojít ke ztrátě peněz!“ varuje ústřední banka.

Stali jste se obětí podvodu? Kontaktujte co nejrychleji vaši banku a zablokujte si v ní své platební prostředky. Nezapomeňte také událost oznámit Policii ČR, můžete tak předejít dalším podvodům.

Konkrétní příklady i rady, jak postupovat, najdete na edukačním videu, které ČNB sestavila (viz níže):