Kluci z Prahy, jak se nazývá YouTube kanál dvou mladíků blogujících především o našem hlavním městě, přinesl před dvěma měsíci video s názvem „Kolik stojí falešné recenze na Googlu?“
Při vyšetřování nekalých praktik jednoho pražského prodejce bloggeři zjistili, že si objednal a nezaplatil falešné recenze na mapách od Googlu, a tak se dostali přímo ke zdroji – mladíkovi z Pákistánu, který recenze vytvářel. Tak jako tisíce dalších lidí, i on vytváří na zakázku recenze na podniky po celém světě, aniž by je kdy navštívil. Za jednu recenzi si účtoval 1 americký dolar, v případě větší objednávky nabízel slevu.
Pražští mladíci si vytvořili fiktivní místo v Praze s názvem „Honest Lamp“ (Upřímná lampa), což má být jedna z lamp na Karlově mostu, a nechali si vyrobit několik desítek pozitivních recenzí na vymyšlenou atrakci. Některé si vymysleli sami, některé jim vytvořila umělá inteligence a jejich pákistánský přítel jim je na Googlu mapy zveřejnil.
Kolik recenzí je falešných?
Kluci z Prahy na svém videu uvádějí, že 10,7 procenta recenzí na Google je falešných. Tento údaj pochází z průzkumu, který provedla společnosti Uberall a The Transparency Company ve Spojených státech v roce 2021.
Analýza zahrnovala čtyři miliony recenzí amerických uživatelů na stránkách Google, Facebook, Yelp a Tripadvisor. Výsledky? Vyšetřovatelé zjistili tato procenta pochybných recenzí:
Google (10.7 %)
Yelp (7.1 %)
Tripadvisor (5.2 %)
Facebook (4.9 %)
Nejvyšší procento podezřelých recenzí bylo v kategorii „Zámečníci“, nejnižší naopak v kategorii „Lékárny“.
Recenze jsou cenným artiklem, neboť řada zákazníků je používá jako primární zdroj rozhodování. Podle daného průzkumu používá recenze před koupí 90 procent amerických spotřebitelů, z toho 70 procent se řídí recenzemi na Google.
„Naneštěstí spousta spotřebitelů recenzím bezvýhradně věří – a jsou podváděni,“ uvedl Curtis Boyd, zakladatel a výkonný ředitel firmy Transparency Company. Google podle něj v letech 2019 a 2020 odstranil 130 milionů falešných recenzí, ale Boyd volá po zásadnějších krocích.
„Recenze jsou neocenitelným zdrojem pro zákazníky i podniky a jejich poctivost je třeba chránit. Falešné recenze přispívají k širší krizi důvěry na internetu a velké stránky by měly tento problém řešit intenzivněji,“ doplnil Greg Sterling z Uberall.
Ke kritice Google se připojila i britská spotřebitelská organizace Which?, která provedla přesně to samé jako Kluci z Prahy. Na fiktivní firmu si nakoupila za 150 USD falešné recenze od různých společností, všechny s pěti hvězdičkami, napsala britská BBC.
Recenze si napsali pracovníci Which? sami, přičemž v nich chválili jak samotný podnik, tak i vymyšlenou majitelku Catherine. Firmy pak v dalším týdnu uveřejňovaly falešné recenze v počtu tři až pět za den.
Tento problém se samozřejmě netýká jen Google, ale i dalších velkých hráčů na internetu jako Amazon, Ebay a spol. V České republice sice platí od ledna 2023 nový zákon, který přikazuje e-shopům recenze ověřovat nebo spotřebitele informovat, že recenze nejsou ověřovány, ale toto omezení neplatí pro službu Google Mapy, která sama nic nenabízí.
Jak poznat falešné recenze
Jak poznat falešnou recenzi? Podezřelé jsou taková hodnocení, která jsou přehnaně pozitivní, a také jestli mu nechybí podrobnosti. Kolik recenzí už takový uživatel vytvořil a odkud byly? Má uživatel ověřený účet?
Pokud vidíte, že daný hodnotitel vytvořil desítky recenzí a většinu z nich například v Brně, popisuje podrobnosti o podniku, které lze znát jen z osobní návštěvy, a má k tomu české jméno, je pravděpodobné, že jde o pravdivou recenzi. Ale s vývojem umělé inteligence a rafinovaností podvodníků je možné, že falešné recenze bude čím dál těžší odhalit.