Internetová obchodní platforma, která byla hluboko do roku 2000 nejvýznamnější, eBay, změnila své podmínky. Od začátku týdne již není možná platba v hotovosti za zboží při převzetí.
V budoucnu již nikdo, kdo si bude chtít koupit zboží nabízené k vyzvednutí na eBay, nebude moci za něj zaplatit v hotovosti. Od pondělí 11. září platí na této obchodní platformě nové nařízení. To ruší možnost „platby v hotovosti při převzetí“ a umožňuje v takových případech pouze zpracování platby prostřednictvím samotné eBay.
Podle zprávy serveru techbook.de eBay tuto možnost automaticky odstraňuje – a to i u již vytvořených nabídek. „Vyzvednutí při prodeji“ jako takové je nyní standardním nastavením na online platformě.
Společnost eBay se v poslední době více snaží přilákat soukromé zákazníky v Německu
Společnost eBay, která byla založena v roce 1995, byla dlouho považována za jedno z nejdůležitějších soukromých internetových tržišť – zejména pro prodej mezi soukromými osobami. Kromě aukcí předmětů se stále větší oblibě těšily také nabídky s pevnou cenou. Postupem času se jako zákazníci přidávali také profesionální prodejci.
Mezitím si však na platformě vybrali svou daň konkurenti, jako je Amazon nebo sociální sítě s funkcí obchodování. Dokonce i v covidovém roce 2020, který přinesl odvětví nečekaný úspěch, zaznamenala společnost eBay nejnižší růst mezi deseti největšími internetovými prodejci.
Zaměřením na místní obchod chtěla platforma v poslední době získat zpět své pozice. Na jaře letošního roku byly navíc v Německu zrušeny poplatky za přihazování a provize z prodeje pro soukromé obchodníky.
Větší bezpečnost, nebo nezvaný zásah do soukromí?
Současná změna však činí eBay pro tuto cílovou skupinu méně atraktivní. V budoucnu budou muset kupující a prodávající při prodeji na protiúčet rovněž použít některý ze schválených standardních platebních prostředků. Mezi ně patří PayPal, Visa, Mastercard, American Express, okamžitý převod a Google Pay. Ty jsou podporovány společností eBay.
Pokud kupující trvá na platbě v hotovosti, riskuje, že bude i nadále evidován jako neplatič. Prodávající totiž ztrácí možnost označit transakci jako dokončenou a zaplacenou. V budoucnu budou muset kupující prokázat zaplacení kupní ceny prostřednictvím vícestupňového ověřovacího postupu.
Jako doklad o zaplacení a převzetí musí kupující naskenovat QR kód zaslaný e-mailem – nebo zadat šestimístný kód. Pouze v takovém případě se zboží považuje za doručené. Tímto způsobem chce eBay zvýšit bezpečnost transakcí.
Vysoké poplatky – změněné vyhledávání: komerční zákazníci jsou s eBay stále nespokojenější
Není jisté, jak novinka ovlivní oblíbenost internetového obchodu mezi zákazníky. Ztrátu významu někdejšího lídra trhu, která byla patrná již koncem roku 2010, se ani po covidu nepodařilo zvrátit.
Je pravda, že eBay 2021 dokázal po prodeji divize eBay-Kleinanzeigen (eBay-inzeráty) opět zvýšit svůj obrat. Celkový hrubý objem obchodů však stále nebyl uspokojivý. Kromě toho docházelo k trvalému poklesu počtu aktivních kupujících a prodávajících.
Sám generální ředitel společnosti eBay Jamie Iannone je ohledně tohoto trendu klidný. Podle jeho slov se chce společnost v budoucnu zaměřit především na kvalitní zákazníky. V posledních několika letech však odradil mnoho profesionálních prodejců s velkými tržbami.
Stalo se tak například změnami ve vyhledávacích funkcích – a především zvýšením poplatků pro komerční zákazníky. Ty podle dotčených vedou k tomu, že zboží v segmentu do 200 eur (4 800,- Kč) se již často jen stěží dá výhodně prodávat. Reklamní kampaně na Googlu nebo v sociálních médiích by často přinesly větší příjmy než výrazná přítomnost na eBay.
Z původního článku německé redakce deníku The Epoch Times přeložila Gabriela Kalinová.