Zpočátku minulého týdne hlavní město Praha oznámilo zahájení přípravy na novou linku metra E, a to v podobě výběru pozice koordinátora projektu, který má vypracovat studii pro přípravu další linky metra.
Společně s právě probíhající výstavbou linky metra D by se tak v Praze jednalo o již pátou linku, tentokrát okružní, která by měla propojit všechny ostatní linky.
Mělo by se jednat o obrovský projekt měřící přes 36 kilometrů, který propojí všechny současné linky. Okružní metro E tak v Praze lidem poskytne možnost snadněji cestovat po okrajových částech města bez nutnosti jet přes centrum.
Nová linka má mít celkem 23 stanic a křížit trasy Dejvická, Anděl, Smíchovské nádraží, Olbrachtova, Budějovická, Želivského, Vysočanská a Prosek a v podstatě by měla obsloužit čtvrti, kde se chystá nová výstavba. Jednat by se mělo zejména o trasu mezi Smíchovem a Budějovickou nebo Prosekem, Vysočany a Žižkovem, jak uvedl Hřib.
„V rámci studie proveditelnosti se bude řešit, kudy přesně ta okružní kolejová linka povede, jakou technologii budeme využívat – a co by to tak zhruba mělo stát. Je to záležitost, kde se snažíme dívat do budoucna, dopředu na několik desetiletí,“ uvedl Hřib.
O lince E se dříve mluvilo jako o lince O, neboli jako o symbolu okružní linky.
Dle plánu by nová linka měla vést částečně i po povrchu a ve hře jsou také, stejně jako u metra D, automatizované vlakové soupravy bez řidičů. Vozy by také měly být lehčí a budou připomínat něco mezi metrem a tramvají.
Stavební povolení na první etapu linky E Podbaba – Terminál Sever by mělo být vydáno v příštím desetiletí a samotná stavba by dle odhadů mohla zabrat až kolem dvaceti let.
Metro S má zkoordinovat železniční uzel
Praha řeší i to, jak zkoordinovat příměstské linky s rychlými dálkovými linkami a urychlit tak dopravu. Budoucím řešením by mělo být metro s označením „S“, u kterého se plánuje, že by příměstské vlaky měly jezdit pod zemí a uvolnit místo pro vysokorychlostní vlaky.
Podzemní vedení by tak navíc dovedlo cestující rovnou k metru – jedna ze stanic by například mohla být přímo v centru u Státní opery.
Nová linka metra E by měla být například napojena i na příměstskou a vysokorychlostní železnici (př. Terminál Sever).
„Protože chceme vhodně navázat i na plánovaná železniční spojení, budeme veškeré záměry pečlivě koordinovat také se Správou železnic, která už zpracovává podobnou studii o železničním uzlu Prahy,“ dodal Hřib k přípravám na stavbu metra E.