Michal Cabejšek

20. 12. 2023

Zpočátku minulého týdne hlavní město Praha oznámilo zahájení přípravy na novou linku metra E, a to v podobě výběru pozice koordinátora projektu, který má vypracovat studii pro přípravu další linky metra.

Společně s právě probíhající výstavbou linky metra D by se tak v Praze jednalo o již pátou linku, tentokrát okružní, která by měla propojit všechny ostatní linky.

metro d
Vizualizace chystané stanice Pankrác nového metra D. (DPP)

Mělo by se jednat o obrovský projekt měřící přes 36 kilometrů, který propojí všechny současné linky. Okružní metro E tak v Praze lidem poskytne možnost snadněji cestovat po okrajových částech města bez nutnosti jet přes centrum.

Nová linka má mít celkem 23 stanic a křížit trasy Dejvická, Anděl, Smíchovské nádraží, Olbrachtova, Budějovická, Želivského, Vysočanská a Prosek a v podstatě by měla obsloužit čtvrti, kde se chystá nová výstavba. Jednat by se mělo zejména o trasu mezi Smíchovem a Budějovickou nebo Prosekem, Vysočany a Žižkovem, jak uvedl Hřib.

„V rámci studie proveditelnosti se bude řešit, kudy přesně ta okružní kolejová linka povede, jakou technologii budeme využívat – a co by to tak zhruba mělo stát. Je to záležitost, kde se snažíme dívat do budoucna, dopředu na několik desetiletí,“ uvedl Hřib.

metro e
Mapa nové linky metra E v Praze. (foto: DPP)

O lince E se dříve mluvilo jako o lince O, neboli jako o symbolu okružní linky.

Dle plánu by nová linka měla vést částečně i po povrchu a ve hře jsou také, stejně jako u metra D, automatizované vlakové soupravy bez řidičů. Vozy by také měly být lehčí a budou připomínat něco mezi metrem a tramvají.

Stavební povolení na první etapu linky E Podbaba – Terminál Sever by mělo být vydáno v příštím desetiletí a samotná stavba by dle odhadů mohla zabrat až kolem dvaceti let.

Metro S má zkoordinovat železniční uzel

Praha řeší i to, jak zkoordinovat příměstské linky s rychlými dálkovými linkami a urychlit tak dopravu. Budoucím řešením by mělo být metro s označením „S“, u kterého se plánuje, že by příměstské vlaky měly jezdit pod zemí a uvolnit místo pro vysokorychlostní vlaky.

Podzemní vedení by tak navíc dovedlo cestující rovnou k metru – ⁠jedna ze stanic by například mohla být přímo v centru u Státní opery.

Nová linka metra E by měla být například napojena i na příměstskou a vysokorychlostní železnici (př. Terminál Sever).

„Protože chceme vhodně navázat i na plánovaná železniční spojení, budeme veškeré záměry pečlivě koordinovat také se Správou železnic, která už zpracovává podobnou studii o železničním uzlu Prahy,“ dodal Hřib k přípravám na stavbu metra E.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Nemít krávy, tak nemáme ani na výplaty, stěžovali si zemědělci na protestu v Hodoníně
Nemít krávy, tak nemáme ani na výplaty, stěžovali si zemědělci na protestu v Hodoníně

Podle něj evropská pravidla mohl nastavovat jen někdo bez reálné zkušenosti z výroby. „Vypadá to, jako by to vymýšleli lidí, kteří nikdy nebyli v poli a ti nám vyprávějí, co máme dělat,“ domnívá se Tomáš Krč.

Mercedes obrátil. Spalovací motory ukončovat nehodlá
Mercedes obrátil. Spalovací motory ukončovat nehodlá

Společnost Mercedes-Benz včera oznámila, že odsouvá dříve avizované ukončení výroby spalovacích motorů. Firma to uvedla ve své zprávě pro investory.

Geopolitická zbraň KS Číny v hodnotě jednoho bilionu dolarů selhává
Geopolitická zbraň KS Číny v hodnotě jednoho bilionu dolarů selhává

Čínská iniciativa Pás a stezka ztrácí na atraktivitě kvůli skrytým vojenským ambicím, korupci a nedostatečným hospodářským výsledkům.

Intersucho: Nasycení půdy je na většině míst ČR nad 90 %, menší je na jihu
Intersucho: Nasycení půdy je na většině míst ČR nad 90 %, menší je na jihu

Půda je v Česku podle portálu Intersucho nasycená, úroveň nasycení se na většině míst republiky pohybuje nad 90 procenty.

Naše herkulovské úkoly: Hledání moudrosti ve 12 úlohách
Naše herkulovské úkoly: Hledání moudrosti ve 12 úlohách

Herkules je jednou z nejoblíbenějších postav řecké mytologie. Jeho obrovská síla a odvaha inspirovala západní svět.