Univerzitní studie ukázala, že podíl amerických novinářů pracujících na plný úvazek, kteří se hlásí k republikánům, se za posledních deset let výrazně snížil, zatímco podíl novinářů, kteří se hlásí k demokratům a nezávislým, se zvýšil.
Podle průzkumu Syrakuské univerzity nazvaného „Americký novinář pod útokem“ se v roce 2022 k republikánské politické příslušnosti hlásilo pouze 3,4 % novinářů. K opačnému politickému táboru, tedy k demokratům, se hlásilo 36,4 % novinářů a jako nezávislí se identifikovalo 51,7 % novinářů.
Průzkum se týkal profese vykonávané na plný úvazek a zúčastnilo se jej 1 600 novinářů napříč USA z tištěných, on-line či rozhlasových a televizních médií.
V době, kdy univerzita svůj průzkum uzavírala, tj. v dubnu 2022, ukázal celonárodní průzkum agentury Gallup, že 28 % Američanů se považovalo za republikány, stejné procento za demokraty a 42 % se považovalo za nezávislé.
Průzkum Syrakuské univerzity zjistil, že podíl republikánů v novinářské branži v průběhu několika desetiletí výrazně klesl.
Při prvním průzkumu v roce 1971 se 25,7 % novinářů hlásilo k republikánům. V roce 1982 jejich počet klesl na 18,8 procenta a v roce 1992 se dále snížil na 16,4 procenta. V roce 2002 vykázal mírný nárůst na 18 procent, ale v roce 2013 prudce klesl na 7,1 procenta a loni na 3,4 procenta.
U novinářů, kteří se identifikují jako demokraté, zůstává podíl z prvního a posledního průzkumu velmi podobný: 35,5 % v roce 1971 vs. 36,4 % v onom posledním. Nicméně ve srovnání s rokem 2013 jde o značný nárůst, protože tehdy se k demokratům hlásilo 28,1 % novinářů. Nejvíce, 44,1 %, jich bylo v roce 1922.
Průzkum také ukázal, že 60,1 % novinářů si myslí, že žurnalistika ve Spojených státech se ubírá špatným směrem. Pro srovnání, pouze 22 % respondentů uvedlo, že se ubírá správným směrem.
„Na otázku týkající se ‚nejdůležitějšího problému, kterému dnes žurnalistika čelí‘, novináři nejčastěji zmiňovali tyto otázky: klesající důvěra veřejnosti ve zpravodajská média (20,8 %); zmenšující se pokrytí místních a komunitních zpráv (12,8 %); vnímání zaujatosti a názorové žurnalistiky (12,7 %); falešné zprávy (9,9 %); komplikovaný obchodní model (9,3 %),“ konstatuje se také ve studii.
Důvěra americké veřejnosti v média klesá
Podle říjnového průzkumu společnosti Gallup nedůvěřuje masmédiím v USA 39 % jejich občanů, a 29 % jim důvěřuje jen velmi málo. Pouze 32 % uvedlo, že v ně má důvěru, což je stejné procento jako historické minimum z roku 2016.
Průzkum také zjistil výrazný rozdíl důvěry vůči médiím v rámci stranických preferencí. Médiím důvěřuje pouze 11 % republikánů, zatímco u demokratů je to až 58 %. U nezávislých důvěřuje médiím 29 % respondentů.
Za zmínku stojí i průzkum Pew Research Center, který ukázal, že novináři a široká veřejnost v USA se výrazně liší v názoru na poskytnutí prostoru oběma hlavním politickým stranám. Zatímco 55 % novinářů v průzkumu trvalo na tom, že každá strana si nezaslouží vždy stejné pokrytí ve zpravodajství, 76 % Američanů si přálo, aby zpravodajství informovalo o všech stranách stejně.
Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times. Překlad byl redakčně zkrácen.