15. 1. 2024

Zemědělci, dopravní průmysl, dopravci a řidiči kamionů dnes v Berlíně pořádají protesty nebo stávkují. Reportéři a týmy německé redakce Epoch Times jsou na místě. Na německém kanálu Epoch TV je možné sledovat přímé vysílání od 11.30 hodin.

„Politici si mají znovu uvědomit, co znamená ohrožení konkurenceschopnosti a existence zemědělců a středních dopravních podniků,“ vysvětlují sdružení zemědělců a logistický a dopravní svaz (BGL). Protest podporují také speditéři, řemeslníci, malé a střední podniky a mnozí občané. Již v dopoledních hodinách se v Berlíně sešlo „více než 5000 vozidel“, jako jsou traktory a nákladní auta, sdělila v pondělí mluvčí německé policie.

Odpoledne se chtějí šéf parlamentní frakce SPD Rolf Mützenich, šéfka parlamentní frakce Zelených Britta Hasselmannová a šéf parlamentní frakce liberálů Christian Dürr sejít v Bundestagu k dialogu se šéfy zemědělských svazů.

Zemědělci vydali petici s názvem „Žádáme zachování slevy na zemědělskou naftu podle § 57 ,Daňové úlevy pro zemědělské a lesnické podniky‘ a osvobození od daně z motorových vozidel pro zemědělce a lesníky“. Tato petice do dnešního dne již přesáhla 1,1 milionu podpisů.

Veřejné zasedání petičního výboru ve Spolkovém sněmu je naplánováno na dnešek od 12 do 15 hodin. Tématem je sleva na zemědělskou naftu a osvobození od daně z motorových vozidel pro lesníky a zemědělce.

A jak je to s dodavatelskými řetězci?

V některých obchodech se objevily prázdné regály a některé spolkové země zrušily nedělní zákazy jízdy pro nákladní automobily.

Narušení dopravy v důsledku protestů zemědělců a dopravců se oproti začátku v pondělí 8. ledna snížilo. Po celém Německu se koná méně akcí a často jen v menším měřítku. Po třídenní stávce Německého logistického a dopravního svazu byla podle plánu obnovena také železniční doprava. Na některých místech však hrozí další protestní akce zaměstnanců maloobchodu v rámci aktuálního kola kolektivního vyjednávání.

Poté, co byly v některých supermarketech nalezeny prázdné regály, však u nemalé části zákazníků vzrostly obavy z možných problémů se zásobováním – zejména pokud by protesty trvaly déle.

Odborníci neočekávají, že by v důsledku protestů došlo v krátkodobém horizontu k omezení dodávek

Před prvním velkým celostátním dnem protestů zemědělců a dopravců odborníci předpokládali, že zásobování spotřebitelů nebude takřka vůbec ovlivněno. Maloobchodní sklady prý budou minimálně do konce měsíce zásobeny masem, zeleninou a ovocem. Kromě toho by v případě delšího protestu byly nejdříve postiženy týdenní a farmářské trhy a velkoobchody.

Jak uvedl list Berliner Zeitung, některé regály v hlavním městě byly prázdné již na začátku týdne. Ne vždy to bylo způsobeno zrušením dodávek. Prodavač v supermarketu v Charlottenburgu hlásil hromadné nákupy jednotlivých zákazníků: „Mnozí se bojí, že nic nedostanou. Je to trochu jako v období koronaviru.“

Na rozdíl od počáteční fáze koronavirové pandemie však není nejžádanější toaletní papír, ale čerstvé potraviny a konzervy.

Velké pochopení pro protesty – i když jsou regály prázdné?

Nicméně Jens Pawlowski, šéf Německého logistického a dopravního svazu, také hovoří o „napjaté“ situaci v zásobování. Zásobovací řetězce jsou již nyní přetížené kvůli akutnímu nedostatku řidičů kamionů. Nyní se navíc objevují protesty proti rozšiřování mýtného pro nákladní automobily a proti dvojímu zatížení cenami CO₂. Pawlowski neočekává v příštích týdnech žádné zásadní změny.

Za protesty zemědělců a dopravců stojí jasná většina obyvatel. Zda a jak by se nálada změnila, kdyby regály zůstávaly prázdné častěji, není jisté.

Článek původně vyšel na stránkách německé redakce Epoch Times. Text byl redakčně upraven.

Související články

Přečtěte si také

Fiala a Kupka chtějí urychlenou revizi Green Dealu pro automobilový průmysl. Vnímají ohrožení ekonomiky
Fiala a Kupka chtějí urychlenou revizi Green Dealu pro automobilový průmysl. Vnímají ohrožení ekonomiky

Premiér Petr Fiala, ministr Martin Kupka a prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn dnes oznámili, že budou aktivně usilovat o revizi evropské politiky pro automobily na úrovni ministrů i europarlamentu.

Základní průvodce chronickým únavovým syndromem: Příznaky, příčiny, léčba a přírodní léčebné prostředky
Základní průvodce chronickým únavovým syndromem: Příznaky, příčiny, léčba a přírodní léčebné prostředky

Chronický únavový syndrom (CFS) je komplexní a invalidizující onemocnění, které způsobuje extrémní fyzickou a psychickou únavu, trvající nejméně šest měsíců, a které častěji postihuje ženy než muže.

Uzavření plynového kohoutku: Od ledna už žádný tranzit z Ukrajiny do EU
Uzavření plynového kohoutku: Od ledna už žádný tranzit z Ukrajiny do EU

Dodávky plynu do Evropy se na přelomu roku ztenčí. Jeden z analytiků očekává, že s ukončením tranzitu ruského plynu přes Ukrajinu ceny tohoto paliva porostou.

Hongkongský novinář odsouzen na 21 měsíců vězení v historickém případu pobuřování
Hongkongský novinář odsouzen na 21 měsíců vězení v historickém případu pobuřování

Hongkongští novináři Chung Pui-kuen a Patrick Lam byli odsouzeni za publikaci „podněcujících“ článků. Jejich případ vyvolal obavy o svobodu médií v Hongkongu pod čínským komunistickým režimem.

Proč se více mladých žen než mladých mužů přiklání k levici?
Proč se více mladých žen než mladých mužů přiklání k levici?

Podle průzkumů se stále více mladých žen posouvá k levici a odklání od tradičních hodnot, jako je manželství, rodina a náboženství. Tento trend výrazně ovlivňuje politickou i kulturní scénu.