Nové nařízení o nakládání s obalovými odpady, které se má v dubnu v Evropském parlamentu projednávat v posledním kole, zpřísňuje požadavky na používání obalů a hospodaření s nimi.
Kromě toho, že by měly být všechny obaly do roku 2030 recyklovatelné, znamená nařízení také výrazné omezení používání jednorázových obalů z plastu od roku 2026. Pro prodejce zeleniny a ovoce to bude znamenat zákaz tohoto druhu balení.
Zástupkyně českých zelinářů podotýká, že před nastolením zákazu musí být k dispozici schůdné alternativy.
„Omezení jednorázových plastů musí předcházet vývoj technologicky a ekonomicky adekvátních obalů – takové, které nahradí plastové po technologicko-kvalitativní stránce a zároveň náklady na jejich pořízení nenavýší cenu zeleniny tak, že ji nikdo nebude kupovat,“ uvedla pro Epoch Times Zuzana Přibylová, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy.
Podle ní produkce čerstvé zeleniny nepatří mezi sektory, kde je potřeba většího objemu obalů, ve srovnání s ostatními zemědělskými, potravinářskými a především průmyslovými sektory. Bez obalů se toto odvětví neobejde, jsou nutné pro přepravu a chrání zeleninu před poškozením a ztrátou kvality, říká Přibylová a doplňuje, že na velkoobchodní úrovni již fungují různé systémy vratných nebo ekologických obalů.
Nařízení se proto dotkne nejvíce balení, která jsou určena pro konečného spotřebitele. Právě tady jsou některé druhy zeleniny, kde je obal „zásadní nutností z důvodu udržení čerstvosti a základních vlastností, jako třeba u různých druhů salátů, listové zeleniny a ready-to-eat zeleniny,“ upozorňuje Přibylová.
Někteří pěstitelé z unie podle ní přecházejí k ekologickým a udržitelným způsobům balení již nyní, nicméně ukvapené spuštění nařízení by mohlo zelináře ohrozit.
„Pokud bude nová úprava spuštěna bez potřebného zázemí, bude to významná komplikace pro pěstitele s dopadem na konkurenceschopnost evropské zeleniny, na cenu zeleniny – a tak i na spotřebitele,“ říká předsedkyně zelinářské unie. A dodává: „Vidíme proto jako nutné, aby Evropská komise i ČR v této oblasti apelovaly také na spotřebitele a prodejce – změna spotřebitelského chování, rozumný přístup k balení zeleniny, lokální prodej (krátká doprava) – to vše může nároky na obal ovlivnit nejvíce.“