Evropská komise vydala první odpověď na poslední dopis německého ministra dopravy Wissinga. V otázce platnosti nových předpisů o emisních testech starých dieselových modelů se Brusel stále vyhýbá jasnému závazku chránit důvěru milionů majitelů automobilů.
Necelé dva měsíce po volbách do EU čeká Komisi v Bruselu první zkouška. Předsedkyně Ursula von der Leyenová během předvolební kampaně oznámila, že bude v oblasti takzvané zelené dohody prosazovat pragmatičtější kurz, místo aby ekonomiku a spotřebitele obtěžovala ideologickými projekty.
Plánované nové požadavky na testování emisí představují první příležitost, jak to dokázat, a spolkový ministr dopravy Volker Wissing k tomu nyní vyzval v dopise von der Leyenové.
Normy WLTP by nyní měly splňovat i starší diesely
Evropský soudní dvůr (ESD) v současné době projednává případ, který má potenciální dopady na miliony řidičů dieselových vozidel – z toho osm milionů v Německu. Týká se softwaru tzv. termálního okna pro řízení čištění výfukových plynů v závislosti na venkovní teplotě.
Při nižších venkovních teplotách funguje software hůře, a proto jsou emise oxidů dusíku za těchto podmínek o něco vyšší a v některých případech dokonce vyšší, než jsou zákonné limity. Podle platných norem „Nového evropského jízdního cyklu“ (NEDC) stačí pro emisní test, pokud jsou mezní hodnoty dodrženy pomocí analýzy průměru. Konkrétně jako průměrná hodnota jedenáctikilometrové jízdy po studeném startu částečně městským a částečně venkovským terénem.
Nyní však existují novější předpisy WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure), které zahrnují testy emisí v reálném provozu. Nové specifikace vyžadují dodržování limitů emisí výfukových plynů v jakékoli dopravní situaci, a nikoli pouze jako průměrnou hodnotu.
Společnost Mercedes podala žalobu proti novým předpisům
Mercedes je účastníkem řízení, ale dotklo by se to i dalších výrobců a jejich produktů. Specifikace WLTP jsou určeny pro vozidla se vznětovými motory od standardní verze 6d výše. Evropská komise však chce pomocí nových požadavků na testování emisí zajistit, aby vozidla s normami Euro 5 a Euro 6 splňovala kritéria i pro novější vozidla.
Spolkové ministerstvo dopravy to považuje za iluzorní, a proto by to mohlo vést k vyřazení až osmi milionů naftových vozidel, která dnes ještě jezdí po německých silnicích. Wissing se dokonce obává, že by se to mohlo týkat i benzinových vozidel.
Wissingovy obavy se nezdají být bezdůvodné. V řízení před Soudním dvorem EU sama Komise EU zastává názor, že nové požadavky by se měly vztahovat i na starší vozidla, která byla dříve testována podle jiných kritérií. V současné době je v Německu stále registrováno 4,3 milionu vozidel se vznětovými motory Euro 5 a 3,9 milionu vozidel se vznětovými motory Euro 6.
Zákaz dieselů prostřednictvím Soudního dvora EU
Evropská komise tak možná doufá, že se jí podaří uskutečnit dva ideologické projekty, které v poslední době narážejí na stále větší odpor veřejnosti. Jedním by byl zákaz spalovacích motorů v roce 2035, druhým rozsáhlá elektrifikace dopravy. Takové cíle se v poslední době stávají stále méně reálnými, neboť poptávka po elektromobilech v EU stále výrazně zaostává za prozatímními cíli.
Rozsudek ESD by také umožnil politikům pěstovat narativ, že by byli připraveni korigovat příliš ambiciózní klimatické cíle z vlastní vůle a že by je k tomu donutili soudci.
Evropský soudní dvůr již naznačil, že pokud je tzv. software pro termální okna nezákonný, mohlo by být nezákonné i povolení, které již bylo uděleno pro řadu starších vozidel s naftovým motorem. K ochraně legitimního očekávání ve prospěch majitelů dotčených vozů se Soudní dvůr doposud nevyjádřil.
„Ideologický boj proti automobilům“
Wissing ve svém dopise vyzval k vyjasnění situace ve prospěch řidičů automobilů a zcela nepřipraveného průmyslu – a získal také podporu parlamentní skupiny CDU/CSU. Její ekonomický mluvčí Thomas Bareiß dal v rozhovoru pro mediální skupinu Funke jasně najevo, že je třeba chránit všechny řidiče, kteří si své vozy pořídili v domnění, že je mohou legálně používat na silnicích. S ohledem na Brusel řekl:
„Člověk má dojem, že někteří úředníci v Bruselu a Berlíně se neřídili ani tak pragmatismem a zdravým rozumem, jako spíše ideologickým bojem proti autům. Ve skutečnosti je nápad rozšířit nová kritéria měření i na starší vozidla obzvlášť groteskní.“
Zároveň kritizoval Wissinga a vládu. Vyvstala otázka, proč odpovědné osoby v německé vládě nevyjádřily svůj postoj v příslušných orgánech EU již dříve. V těchto výborech však zasedají i zástupci CDU, CSU a dalších členských stran EPP.
Brusel chce dohlížet na proveditelnost a ochranu legitimních očekávání
Evropská komise nyní na Wissingův dopis odpověděla – a zůstává tajemná. V prohlášení Bruselu se uvádí, že „sleduje“ řízení před Evropským soudním dvorem. Komise bude zároveň vždy podporovat řešení, která „přispívají ke zdravému a čistému ovzduší, a která lze zároveň realizovat“. Zároveň bude chránit důvěru evropských občanů a podniků. Ke konkrétním legislativním krokům nebo úpravám nařízení či směrnic se mluvčí pro mediální skupinu Funke nevyjádřil.