Od začátku letošních prázdnin se v leteckém byznysu objevuje jeden problém za druhým. Začalo to na začátku léta přetížením Letiště Václava Havla, poté co letiště včas nezajistilo dostatek personálu pro odbavování zavazadel. Další velká rána přišla o pár týdnů později, kdy letecký průmysl zasáhl rozsáhlý výpadek počítačových systému, které ochromilo řadu letišť v Evropě, USA i v Austrálii. Aby toho nebylo dost, letištní personál v Turecku vyhlásil v červenci tichou stávku, která zapříčinila další prodlevy a s tím spojené problémy.
„Všechny letecké společnosti se snaží, aby to letadlo bylo 14–15 hodin ve vzduchu. To znamená, nedělá jenom ten let, který vy zrovna využíváte. Zvlášť ty evropské lety jsou krátké: hodina a půl, dvě hodiny. To letadlo musí takových letů zvládnout pět, někdy i šest za den. A ve chvíli, kdy se někde zdrží, tak je to jako domino, prostě nalítává to a zpožďuje se to čím dál tím víc. Důvody jsou různé, ale samozřejmě je to dáno především tím, že letecké společnosti si vezmou víc práce, než pak ve skutečnosti zvládnou, a nepočítají dopředu s tím, že by měly mít nějakou rezervu na takovéhle situace,“ vysvětluje v rozhovoru pro Echo Podcasty Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.
„Letecké společnosti si berou více práce, než skutečně zvládnou.“
Hrozivou cestu do Zadaru v Chorvatsku popisovali cestující společnosti Ryanair, kteří na Letišti Václava Havla téměř bez pomoci a konkrétního řešení strávili 18 hodin.
„Nikdo se s námi nebaví, aplikace už přestala fungovat, neukazuje ani let, nedá se to otevřít. Posílají nám jen co tři hodiny nějaké 90korunové poukázky, za které si na letišti můžeme koupit tak cukr do čaje. Jakékoli služby jsou nulové,“ sdělil TN.cz jeden z cestujících.
Další cestují řekl: „Nárok na hotel prý nemáme, protože let nebyl zrušen. Máme malé děti a ležíme tu celý den na zemi jako psi. Dovolání naprosto žádné.“
„To já pokládám za chybu, protože ten, kdo tu leteckou společnost řídí, by měl poctivě přiznat, že já tam do 18 hodin nikoho nedostanu. A pochopit, že ty lidi jsou na letišti a že se o ně někdo musí postarat v jejich prospěch. To znamená, že je jednodušší jim zařídit hotel, říct jim: máte od nás zaplacený hotel, pojedete v sedm večer. Tak to dřív fungovalo,“ vysvětluje Papež a dále dodává, že to nyní společnosti nedělají, protože to stojí peníze a nechtějí za to převzít zodpovědnost.
Tichá stávka nad Tureckem
Letecká společnost Smartwings čelila minulý týden u všech svých letů z Turecka a do Turecka zpoždění letů.
„Vzhledem k silné regulaci vzdušného prostoru ze strany evropského orgánu řízení letového provozu Eurocontrol dochází v současné době u nadprůměrného množství letů ke zpožděním, která jsou mimo naši kontrolu. Největší problémy zaznamenáváme ve vzdušném prostoru Turecka, kde jen během soboty 29. června došlo ke zpoždění všech 30 našich letů,“ uvedla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková pro Deník.cz.
Podle Papeže za problémy nad Tureckem stála tichá stávka personálu.
„Tichá stávka znamená, že se naprosto 100 % dodržují předpisy. Takže když vám zavazadlo přečuhuje o 2 cm, tak neletíte? Nebo vám prohlídnou všechny zavazadla. A jak dodržují 100 % předpisy, tak se celý ten systém zbortí, protože se nic nestíhá,“ objasňuje Papež.
Letošní rok je extrémní. Proč?
Podle Jana Papeže je důvodem větší zájem Čechů o leteckou dopravu. „Letos létá více lidí, než létalo třeba loni nebo předloni. Ten nárůst je cca o 15 %, a to je přesně těch 15 %, která zařízla ty letecké společnosti a zařízla ta letiště. Nebyli na to prostě připraveni.“
Podle něj to souvisí i s tím, že se změnila klientela. Češi nemyslí na zítřek, chtějí si užít teď.
Cestující má nárok na odškodnění v případě zpožděného letu
Pokud se dostanete do situace, kdy je váš let zpožděn, máte nárok na odškodnění.
„V případě zpožděného letu z letiště v EU, případně z letiště mimo EU na letiště v EU (pokud se jedná o dopravce z EU) má cestující stejný nárok na náhradu škody jako při zrušení letu. Zpoždění přitom musí činit alespoň tři hodiny. Náhrada ve výši 250 až 600 eur se uplatňuje přímo u leteckého dopravce,“ zmiňuje na svých stránkách ministerstvo průmyslu a dopravy.
Na náhradu máte nárok za a) u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů 250 eur, za b) 400 eur byste měli dostat u všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů, za c) 600 eur u letů nespadajících pod písmena a) a b).
Zdali máte na náhradu nárok, se informujte u své letecké společnosti. Pozor, odškodnění neobdržíte, pokud je zpoždění způsobeno například stávkou nebo nepříznivým počasím.