České železnice přejdou od 1. ledna 2025 na bezpečnější zabezpečovací systém ETCS. Jde o jednotný celoevropský systém, který bude zajišťovat vyšší bezpečnost provozu a umožní bezproblémové přejíždění vlaků z jedné země do druhé.
Protože vlakové zabezpečovače v jednotlivých členských zemích EU jsou vzájemně nekompatibilní a někdy i zastaralé, evropské orgány vytvořily nový zabezpečovací systém, který je jednotný pro celou unii.
Podle Správy železnic umožní ETCS nejenom vyšší bezpečnost, ale také zvýšení rychlosti na klasických tratích na 160 km/h. U chystaných vysokorychlostních tratí jde pak o nezbytné vybavení.
Celý systém sestává ze dvou základních částí – mobilní a traťové. Mobilní neboli palubní se montuje přímo na vozidla, zatímco traťová část se instaluje podél tratí. U některých variant systému ETCS se kromě toho pro komunikaci mezi oběma částmi používá ještě bezdrátová síť GSM-R.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je zabezpečovačem ETCS aktuálně vybaveno více než 1 400 vozidel a přes 3 000 strojvedoucích již prošlo proškolením.
Spuštění v průběhu ledna
K zavedení výhradního provozu ETCS nedojde najednou a všude, ale postupně. V první fázi půjde o 622 kilometrů některých významných koridorů. Od 1. ledna 2025 to bude Česká Třebová – Olomouc – Přerov, o týden později Břeclav – Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová – Adamov – Břeclav a od 22. ledna pak Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.
Po zavedení ETCS nesmí na tyto tratě vyjet žádné vlaky bez tohoto systému a bez proškoleného personálu, uvádí Správa železnic. Podle ní pojede po spuštění ETCS na těchto tratích měsíčně 50 000 vlaků. „Z pohledu najetých kilometrů a odvezených tun zboží to bude představovat 42 % všech provozních výkonů na celé síti Správy železnic,“ uvádí.
České dráhy dostaly na projekt podporu z eurofondů, konkrétně z programu CEF (Connecting Europe Facility), který slouží k podpoře propojování evropské infrastruktury. Podle zastoupení Evropské komise v ČR přispěla Evropská unie Česku k přechodu na ETCS částkou přes 5 miliard Kč.
Další fáze zavádění budou následovat podle důležitosti tratí. Nejdříve se dokončí velké železniční koridory a postupně budou následovat i regionální tratě. Celonárodní pokrytí systémem ETCS by mělo být dokončeno do roku 2040, uvádí Správa železnic na svém webu.
Zabrání ETCS smrtelným nehodám?
Zabezpečovací systém ETCS má být bezpečnější, na tom se shodují všichni odborníci. „Riziko nehody snižuje především v těch situacích, kdy by jinak vlak nedovoleně projel návěst stůj. Umí kontrolovat rychlost vlaku, zná jeho polohu a v případě potřeby zasáhne do řízení a vlak zastaví,“ vysvětlila Epoch Times mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Dokázal by například zabránit tragické čelní srážce osobního a nákladního vlaku v Pardubicích, k němuž došlo 5. června 2024. Při nehodě zahynuli čtyři cestující a dalších téměř 30 bylo zraněno.
„V případě Pardubic, kdy vlak nerespektoval odjezdové návěstidlo, které signalizovalo stůj, a vjel do cesty jinému vlaku, by systém ETCS zasáhl a vlak by včas zastavil ještě před návěstí stůj,“ uvedla Straková.
Naopak u jiných, těžko předvídatelných nehod, by nepomohl ani moderní zabezpečovací systém. Týkalo by se to kupříkladu nehody z ledna 2024, kdy na přejezdu uvízl tahač s vrtnou soupravou, do kterého narazil expres Českých drah. Při srážce zahynul strojvedoucí, dvacet osob bylo zraněno. „Takovéto situaci systém ETCS sám od sebe zabránit neumí,“ podotkla mluvčí Drážního úřadu.