Zastavení dodávek ropy ropovodem Družba by se projevilo na ceně pohonných hmot až v okamžiku, kdy by šlo o trvalejší situaci, uvedl komentátor a hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Podle něj budou ceny nafty a benzinu v ČR dále stagnovat.
„Výpadek by ovšem neměl mít dopad na ceny pohonných hmot bezprostředně, ale potenciálně teprve tehdy, nabude-li trvalejšího rázu, což je ovšem málo pravděpodobné,“ poznamenal na sociální síti X Kovanda.
K zatím neobjasněnému výpadku ruské ropy z ropovodu Družba došlo od úterý 3. prosince. Po příčině se stále pátrá. K 5. prosinci skončila Česku výjimka z evropských sankcí na dovoz výrobků z ruské ropy. Provozovatel ropovodu státní podnik Mero však popřel, že by to souviselo s přerušením dodávek. Samotná ruská ropa předmětem zákazu dovozu není, tam má Česko vyjednánu výjimku na neurčito.
Ropa z Ruska stále tvoří 36 % hodnoty celkově dovezené ropy, podotýká ekonom s odvoláním na data Českého statistického úřadu. Od ledna do srpna 2024 dovezla ČR ropu z Ruska v hodnotě 22 miliard korun.
Ceny se zvyšovat nebudou
V Česku v uplynulém týdnu nepatrně zlevnil benzin, naopak nafta mírně zdražila. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,75 koruny, před týdnem byl o tři haléře dražší. Nafta zdražila o čtyři haléře, za litr teď řidiči dají průměrně 34,99 koruny, napsal Kovanda.
Ceny pohonných hmot budou podle něj kolem nynějších úrovní oscilovat také v následujících sedmi dnech. „Světový trh s ropou nyní postrádá výraznější impuls, který by její cenu zásadněji měnil, ať už směrem vzhůru či dolů,“ uvedl ekonom.
Obavy ze zvyšování cen pohonných hmot vyvrátil včera i vrchní ředitel sekce energetiky ministerstva průmyslu a obchodu René Neděla. Uvedl, že stát má dostatečné zásoby na několik měsíců a také provozovatelé rafinérií mají vlastní zásoby na několik dnů.
Podle něj by se nic nestalo ani v případě, že by tato situace trvala déle. Jako příklad uvedl pro server Novinky.cz scénář z roku 2019, když Družbou proudila kontaminovaná ropa. Dodávky musely být tehdy zastaveny na dva měsíce a situaci na trhu to neovlivnilo.
Nová trasa k výraznému zdražení nepovede
Kromě ropovodu Družba k nám proudí ropa i ropovodem TAL, který vede z italského Terstu. Tam ji vozí tankery z různých částí světa, v posledním roce velmi významně například z Ázerbájdžánu. Odtamtud se do Česka letos za osm měsíců dovezla ropa za přibližně 27 miliard korun.
V současnosti se pracuje na navýšení kapacity ropovodu TAL tak, aby jím mohlo proudit větší množství cenné komodity. Tuto iniciativu podporuje vláda s cílem nezávislosti dodávek na Rusku.
Vyšší kapacita by měla být připravena do poloviny roku 2025, kdy už nebudeme muset na ruskou ropu spoléhat vůbec. Podle Neděly je vše technicky již připraveno a nyní se pracuje na testování. Kdybychom tedy potřebovali ztrátu ruské ropy při delším výpadku kompenzovat, změna toků by byla možná za nějakých osm týdnů a do té doby by bez problémů vydržely naše zásoby.
A ovlivní přeprava ropy přes TAL a odstřižení Družby ceny pohonných hmot? Podle Neděly je složité předvídat vývoj trhu ve střední Evropě, nicméně očekává, že případný růst cen by byl zanedbatelný.