Na včerejším semináři s názvem „Emisní povolenky? A co dál?“ v Poslanecké sněmovně se probíraly nejenom povolenky, které ztrpčují život energeticky náročnému průmyslu, ale i celkové nastavení klimatických cílů Evropské unie.
V předchozím článku jsme informovali, jaký dopad mají dekarbonizační opatření a povolenky na české podniky. Teď se zaměříme na pohled politiků a otázku, zda je možné něco z nastavených plánů změnit.
Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO), která seminář pořádala, by se emisní povolenky druhého stupně (EU ETS 2) neměly vůbec přijímat, dokud nebudou provedeny dopadové studie. Nadnesla i otázku, zda by nebylo lepší směrnici o ETS 2 do českého práva nepřevádět a raději platit penále, které dle ní může vyjít levněji.
EU ETS 2, lidově označovaná „zelená daň“, má začít fungovat od roku 2027. Vztahuje se na emise v oblasti bydlení a silniční dopravy, tedy na fosilní paliva jako uhlí, plyn, benzín a nafta. Úvodní cena má být 45 euro za tunu CO2, což by znamenalo nárůst cen pohonných hmot o cca 3,20 Kč/litr. Cílem ETS 2 je „motivace“ konečných spotřebitelů k rychlejší dekarbonizaci, tj. nákupu elektromobilů místo vozů se spalovacími motory nebo využití tepelných čerpadel místo kotlů na uhlí a plyn.
Čeští zákonodárci zatím implementovali do národního práva pouze první část směrnice, tj. monitoring a vykazování emisí CO2. Druhou, podstatnější část, která zavádí samotné placení povolenek, nechal ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) až na období po volbách. Evropská komise chce spustit ETS 2 naostro v roce 2027, i když některé státy brojí za odložení.
Karel Havlíček, místopředseda a volební lídr opoziční ANO, na semináři uvedl, že vysoká cena povolenky vyhovuje nejenom spekulantům, ale i některých politikům, zejména Zeleným v Německu, protože tamní vláda pak nemusí tolik dotovat obnovitelné zdroje. Používají na to peníze z povolenek.
Navrhuje tudíž zastropovat cenu povolenek na 45 euro za tunu oxidu uhličitého. To by umožnilo podnikům „lépe dýchat“ a zároveň mít lepší možnost plánovat strategii rozvoje na delší časové období. V první půli semináře zaznělo, že pohyblivost cen povolenek, které se obchodují na burze, vyvolává kromě jiného nejistotu při rozhodování o investicích.
Povolenky nezavedeme, hlásá ANO
Přítomní politici se shodli na jednom – Evropská komise sama od sebe změny neprovede. Učiní pouze kosmetické úpravy, ale zásadní reformu svých myšlenek nepřipustí.
„Místo toho, aby přiznali chybu a ukázali problém, který je, budou vytvářet kompasy konkurenceschopnosti, Clean Industrial Deal a podobné blbosti,“ pronesl Havlíček a dodal: „To se nedá číst, to normální smrtelník ani nedočte, natož aby se v tom orientoval.“
Ukolébávat se tím, že cena povolenky ETS 2 zůstane v horizontu dvou, tří let na úrovni 45 euro, je podle něj „naivita srovnatelná s hloupostí, kdy se vyměnil konec spalovacích aut za auta na syntetická paliva“.
Podle něj zbývá jediná věc. „Aby se některé země postavily na zadní“, řekl s tím, že pokud ANO vyhraje volby, „jsme připraveni EU ETS 2 nezavést“. K tomu bude však potřeba najít v EU další partnerské země, které budou mít stejný postoj, míní.
Složitý svět bruselských byrokratů
Europoslanec Ondřej Knotek (ANO) vysvětlil přítomným, že od Bruselu nelze čekat, že by sám prosadil nějaké tvrdé a rychlé kroky ke změně. „Ony přijdou, ale třeba za pět let… a ty my nemáme,“ pronesl.
Většina poslanců Evropského parlamentu je po volbách v roce 2024 za změnu Green Dealu, podotkl Knotek. Problém je dle něj v tom, že nejsilnější frakce lidovců (EPP), která spolu se Zelenými Green Deal zavedla, by jej musela razantně změnit, a to by pro ně znamenalo popřít sama sebe. Navíc by museli začít spolupracovat s frakcemi, které záměrně ostrakizují, jako jsou Patrioti pro Evropu (kam patří ANO) nebo konzervativci (ECR), k nimž se hlásí ODS.
Další překážkou je dle Knotka Evropská komise – a to nejenom její předsedkyně Ursula von der Leyenová, která „vnímá krok zpět jako své oslabení“, ale i kabinet komisařů. Ten je podle europoslance složen ze slabých anebo „zelených“ jedinců. Změnám nejsou přístupní ani zkostnatělí seniorní úředníci komise, poznamenal politik. „Evropská komise dneska hledá řešení rovnice, jak udržet konkurenceschopnost a neslevit v rychlosti snižování emisí,“ řekl europoslanec za ANO s tím, že taková rovnice nemá řešení.
Zmínil také, že evropské svazy a asociace různých výrobních odvětví nejsou v Bruselu zdaleka tak otevření a kritičtí jako účastníci debaty v parlamentu.
Musíme se sjednotit
Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) úvodem zmínil, že byl nedávno na konferenci konzervativců CPAC v USA, kde byli lidé z celého světa. „Evropa je všem k smíchu,“ povzdechl si. Vondra byl jediným politikem vládní koalice, který se semináře o povolenkách zúčastnil. Podle něj je na čase přestat se navzájem obviňovat, co kdy která strana podepsala, a spojit síly za Českou republiku. Jako inspiraci uvedl Polsko, které, ač politicky značně rozhádané, se dokáže sjednotit nad důležitými tématy.
Peštová rovněž zdůraznila, že nyní je důležité, aby politici jednali bez ohledu na svou politickou příslušnost a bez emocí a „koukli se realitě přímo do očí“.
Co se týče povolenek, nejjednodušší by podle Vondry bylo je zrušit a nechat na podnikatelích, ať se rozhodují sami podle toho, co je pro ně ekonomicky nejvýhodnější. To však jako realistické nevidí. S ohledem na ETS 2 uvedl, že směrnice je již schválená a příliš moc možností nezbývá.
Na úrovni státu se může Česko rozhodnout, že směrnici neaplikuje, ovšem k tomu bude potřebovat v EU spojence, „jinak nás umlátí“, poznamenal s tím, že by šlo o výjimečné opatření. Zrušení nebo změna směrnice o ETS 2 je podle něj složitý proces. Zmínil, že v Evropském parlamentu by byla šance, že vznikne nepatrná většina, která by „zelené socany“ přehlasovala, ale problém je v komisi, kde je „99 % byrokratů, kteří to všechno vytvořili“.
Komisi ke změnám může podle něj dotlačit jen parlament nebo členské státy. „Abychom ji donutili k radikální změně, tzn. opravdu něco přepisovat, potřebujeme většinu na obou frontách.“ Na úrovni států stačí blokační menšina a „pak si vynutit okleštění“, jako u euro 7, doporučil Vondra. Prostor vidí v tom přijít s pozměňovacími návrhy k legislativě v době, kdy bude komise svolná přistoupit na nějaké úpravy.
René Neděla, vrchní ředitel sekce energetiky na Ministerstvu průmyslu a obchodu, poznamenal, že na ministerstvu i vládě panuje shoda ohledně nezavádění povolenek ETS 2 do českého práva v plné podobě. Místo toho se budeme snažit směrnici oddálit. Následkem toho se pak dají čekat sankce ze strany Evropské komise, podotkl.