Systém emisních povolenek ETS 2 vztahující se na dodavatele fosilních paliv jako benzín, nafta, plyn a uhlí, se podle ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka (STAN) odloží minimálně o rok. Nálada v Evropském parlamentu nasvědčuje, že dojde k revizím tohoto chystaného poplatku, potvrdila europoslankyně Dostálová.
Zaznělo to v nedělním debatním pořadu Otázky Václava Moravce, kde naproti sobě usedli europoslankyně Klára Dostálová (ANO) a ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN).
Do českého práva jen část
Směrnice o rozšíření emisních povolenek, někdy lidově označovaných za „zelenou daň“, měla být implementována do české legislativy do poloviny letošního roku, což čeští poslanci nestihli, byť nejsou jediní v EU. Z pozměňovacích návrhů odhlasoval minulý týden výbor pro životní prostředí Poslanecké sněmovny variantu poslance Karla Smetany (KDU-ČSL), která zavádí směrnici do české legislativy pouze částečně.
Firmy podle návrhu, který vzhledem k dobrovzdání od výboru velmi pravděpodobně projde parlamentem, budou muset od roku 2025 pouze evidovat množství emisí prodávaných fosilních paliv.
Druhá část směrnice, kterou Česko rovněž musí dřív nebo později zavést do českého práva, se týká nastavení plateb za povolenky, což v praxi znamená zvýšení cen fosilních paliv pro konečné spotřebitele. U pohonných hmot se hovoří o 2-3 korunách na litr paliva v závislosti na kurzu koruny k euru (při původním předpokladu ceny povolenky 45 € za tunu CO2), byť někteří evropští politici již přiznávají, že může jít o daleko vyšší nárůst.
Současná vláda chce vyčkat a poplatek ETS 2 zavést do zákona až po sněmovních volbách, které by se měly konat příští rok. Podle směrnice se má tato „daň“ platit od roku 2027. Cílem směrnice je přimět zdražováním firmy i jednotlivce k přechodu na ekologičtější formy dopravy a vytápění.
Václav Král z ODS přišel s návrhem, který by evropskou směrnici zapracoval plně, tedy včetně zavedení plateb a následného přerozdělování získaných financí. Jedním z jeho argumentů je, že firmy již nyní potřebují vědět, na čem jsou. Jak zaznělo na schůzi výboru minulý týden, například společnosti obchodující s plynem, aby mohly zákazníkům nabídnout fixní balíky na několik let dopředu, musí znát, jaké náklady a od kdy budou mít. Odklad dle něj způsobí jen nejistotu. Tato varianta však na výboru neprošla.
Zelená už není „sexy“
Dvořák se v pořadu vyslovil, že ani on pro odklad není, „ani před volbami, ani po volbách“, ovšem přiznal, že jeho postoj je v rámci vlády poněkud „radikální“. Většina členů je údajně umírněnější a monitoruje náladu ve společnosti, kde sílí antizelené hlasy.
„Je třeba to dělat tak, aby to bolelo co nejméně a abychom neztratili příští volby, ale na druhou stranu by bylo také fér říct, že všechno to, co teď odložíme, budeme stejně dělat o pár let později a bude to dražší a bolestivější,“ konstatoval ministr. Hrnout si tento problém před sebou je dle něj nezodpovědné.
Poznamenal také, že menší závislost na fosilních palivech je zároveň i bojem za energetickou bezpečnost a proti Putinově Rusku, které by si přálo, abychom jejich ropu a plyn kupovali. Vládní politik vyjádřil své zklamání z toho, že otázka klimatu a ochrany planety, která byla ještě nedávno „sexy“, „je najednou téměř tabu, téměř nikdo nemá odvahu ho vytáhnout“.
Přijde odložení?
Změny ve vnímání Green Dealu jsou patrné už z výsledků letošních voleb do Evropského parlamentu, které ukázaly trend odklonu od zelených témat, uvedl Dvořák. „Já si myslím, že to skutečně teprve bude předmětem velkého politického boje,“ prohlásil s tím, že si dovede představit, že dojde „přinejmenším, ne-li ke zrušení klimatických cílů, tak k jejich posunu v čase“.
Potvrdila to i europoslankyně Dostálová, podle níž nemůže Evropská komise vnímat své ambice z roku 2019 optikou té doby. Situace se od té doby razantně změnila, došlo k celosvětové pandemii covidu, začala válka na Ukrajině a objevila se následná energetická krize.
V europarlamentu zanívají „velmi silné hlasy“ o tom, že se musí platnost povolenek posunout, řekla politička z ANO. Sama zdůraznila, že je za zbrzdění Green Dealu a jeho rozvolnění, ale ne za úplné zrušení, byť s existenci emisních povolenek ETS 2 nesouhlasí.
„To, co se děje kolem Green Dealu, je nesnesitelné jak pro občany, tak neúnosné pro průmysl… My budeme chtít revizi,“ prohlásila v pořadu Dostálová. Podle ní bude velmi důležité, jak se k věci postaví největší politické frakce v EP. Uvedla, že má signály z největší frakce EPP (lidovci), že se jim současný harmonogram zavádění emisních povolenek nelíbí.
Ministr Dvořák se domnívá, že se změní platnost směrnice plánovaná na rok 2027. „Už teď se mluví o tom, že se to posune do roku 2028,“ řekl, ale dodal, že jiné změny než časové ve fungování povolenek neočekává.
Dostálová uvedla, že věří, že s tím, jak se mění vlády v jednotlivých členských státech ve prospěch pragmatičtějších přístupů, změní se i postoj v Evropské radě, která „ukládá úkoly Ursule von der Leyen“. „Věřím, že to zelené šílenství se podaří potlačit v různých zemích Evropské unie a pak bude mít Evropská rada asi úplně jinou roli, než má dnes,“ prohlásila.