Poslanci z Výboru pro životní prostředí Poslanecké sněmovny se 4. září sešli na 33. jednání, aby projednávali vládní návrh novely zákona o podmínkách obchodování s povolenkami ze skleníkových plynů.
Systém emisních povolenek ETS se momentálně vztahuje na velké emitenty CO2, jako jsou elektrárny a těžký průmysl. Dalším cílem je zahájení druhé fáze, a tedy jeho rozšíření na další subjekty obchodující s fosilními palivy. Tento systém nazvaný EU ETS 2 se týká distributorů pohonných hmot nebo topných paliv, tj. komodit jako benzín, nafta, plyn a uhlí. Protože však obchodníci přenesou zvýšené náklady na kupující, dotkne se zavedení povolenek nejenom firem, ale i domácností.
Směrnice Evropské komise zavazuje členské státy zapracovat evropskou legislativu do národních zákonů, což podle poslankyně ANO Bereniky Peštové, bývalé náměstkyně ministra životního prostředí, současný ministr Petr Hladík (KDU-ČSL) splňuje jen částečně.
Na jednání výboru mu proto vytkla, že vládní návrh novely zákona obsahuje jen nastartování monitoringu od roku 2025, ale zavedení samotné emisní povolenky alibisticky nechává na své nástupce. „Vy přesunete problém na další vládu. To je vaše řešení?“ řekla poslankyně s tím, že neprovedení plné transpozice evropské směrnice je proti instrukcím Evropské komise.
Strašení zdražováním?
Celoevropský systém ETS 2 má začít platit od roku 2027, přičemž od ledna 2025 musí distributoři těchto paliv začít evidovat množství emisí. Současné plány Evropské komise hovoří o počáteční ceně povolenky 45 eur za tunu CO2, což by vycházelo na dodatečné 2-3 koruny na litr benzínu či nafty.
Peštová ovšem považuje vládní předpoklad, že se cena pohonných hmot zvýší pouze o tuto částku, za směšný. Současná diskuze se podle ní vede v relacích 130 – 200 euro za povolenku. „V Evropském parlamentu se dokonce hovoří, že by to mohlo být nad 200 euro,“ uvedla politička a dodala: „Jestliže emisní povolenka bude 200 euro, tak jsme na nějakých 12,77 korun bez DPH na litr.“
Její kolega z výboru Lukáš Vlček (STAN) i ministr Hladík se ohradili, že není na místě děsit lidi zdražováním, na což poslankyně zareagovala, že „to není strašení, ale realita“. Sama Evropská komise se zvyšováním ceny povolenek „v podstatě počítá“, tvrdí. Vlček je naopak toho názoru, že situace na trhu se postupně uklidní.
Systém emisních povolenek funguje tak, že Evropská komise jich vydá určitý počet, který se každým rokem postupně snižuje, a s tím i narůstá jejich cena. Jelikož jsou ale tyto povolenky obchodovatelné na volném trhu, finanční instituce je používají jako výhodný spekulativní nástroj.
„To je krásný byznys. Vy ji (povolenku) můžete držet v ruce neomezený čas a až cena stoupne, tak ji prodám a krásně vydělám a neporuším vůbec nic,“ namítá Peštová.
Modernizací vpřed
Poslankyně Peštová se domnívá, že pokud se splní plány von der Leyenové na snížení emisí o 90 % do roku 2040, bude to konec průmyslu, resp. nebude konkurenceschopný. „My se střílíme do hlavy, do břicha, do kolenou,“ uvedla na jednání.
Podle ní je chyba, že se při vytváření systému EU ETS 2 neprovedly dopadové studie pro každý členský stát. Kdyby k tomu došlo, mohlo se od zavádění systému odstoupit, míní.
Poslanec Vlček je však toho názoru, že Green Deal bude znamenat konec průmyslu pouze v případě, že se mu nepodaří zmodernizovat. K tomu by se mělo využít právě financí získaných z emisních povolenek.
Podle návrhu zákona by povolenky měly být od roku 2026 příjmem Státního fondu životního prostředí, který je bude příslušným firmám vyplácet. Hladík poznamenal, že podle modelu SEEPIA bude mít stát na podporu modernizace dostatek peněz a i času.
Revize zelených politik
Další z přítomných poslanců, Václav Král z ODS, který je autorem několik pozměňovacích návrhů zákona o povolenkách, vnímá v Evropském parlamentu prostor pro revizi klimatických politik.
Přestože samotná existence povolenek pravděpodobně zůstane zachována, jsou možnosti, jak by šlo některé aspekty jejich fungování upravit. Peštová například vidí jako cestu zahrnout cenu emisní povolenky ETS 2 do spotřební daně v celé Evropské unii. Tím by se podle ní předešlo spekulacím s povolenkami.