Sophia Lam

19. 10. 2025

Od práva na vzdělání přes empatii, morální vedení až po vyváženost – Konfuciova slova přešla pětadvacet staletí a stále nacházejí svůj cíl.

Pokud jste někdy slyšeli o „učení o středu“, už jste se dotkli konfuciánské moudrosti.

Konfucius, v čínštině známý jako Kongzi (Kchung-c’), žil před více než 2500 lety (551–479 př. n. l.). Narodil se ve státě Lu – dnešní provincii Shandong – v době, kdy byla Čína roztříštěna soupeřícími královstvími a sužována politickou korupcí. Na tomto pozadí se stal jedním z nejvlivnějších učitelů dějin.

Konfucius byl filozof, učitel a mravní vůdce, který věřil, že cesta k lepší společnosti začíná pěstováním ctnosti u jednotlivce. Zdůrazňoval tři základní hodnoty:

Ren (žen): Toto jediné slovo má široké spektrum významů. Čínský znak pro „ren“ (仁)se skládá ze dvou částí – vlevo „člověk“, vpravo „dva“. Někteří badatelé se domnívají, že ren nemá jednoznačnou definici a představuje ústřední ctnost, kterou Konfucius prosazoval v mezilidských vztazích – zahrnuje věrnost, vzájemnost, dobrotu a nezištnost. Britský překladatel a sinolog Arthur David Waley ji ve svém překladu z roku 1938 označil jako „dobrotu“.

Yi (I): Ctnost yi (义)znamená spravedlnost – činit to, co je správné, i když je to těžší cesta.

Li (): Tento znak opět zahrnuje mnoho významů a nemá přesný anglický ekvivalent. V základu označuje správný obřad a chování – od společenských forem po ceremoniální rituály. Konfucius v Knize obřadů (Liji nebo Li-ťi) uvedl: „Co je li (obřadná správnost)? Li je kodex chování a pravidla, jimiž se řídíme ve svém jednání.“

Konfucius učil, že li představuje soubor pravidel, zvyklostí a norem, které usměrňují správné chování ve všech oblastech života. Bez li upadá společnost do chaosu: rodiny ztrácejí harmonii, vládci a úředníci hierarchii, vojska disciplínu a i běžné mezilidské vztahy ztrácejí úctu a přiměřenost. Stručně řečeno, li vytváří strukturu, která udržuje rovnováhu jak v osobním jednání, tak ve veřejném životě.

Učení Konfucia později jeho žáci sepsali do knihy Hovory (Lun-jü). Jeho myšlenky formovaly čínskou kulturu po staletí a rozšířily se do celé východní Asie – ovlivnily Japonsko, Koreu i Vietnam.

Dvořanky hrající kostky za dynastie Tang. (Zhou Fang)

Konfuciův odkaz však nebyl vždy přímý. Komunistická strana Číny (KS Číny), která prosazuje ateismus a násilí, zakázala konfucianismus jakožto „feudální pověru“ spolu s dalšími tradičními filozofiemi. Během kulturní revoluce v 60. letech 20. století Rudé gardy ničily chrámy zasvěcené Konfuciovi a dokonce znesvětily jeho hrob, který vykopaly.

V posledních letech však KS Číny jeho jméno využívá v zahraničí – prostřednictvím Konfuciových instutů zřizovaných na akademických půdách – k šíření své propagandy a posilování měkké moci pod vedením Oddělení pro práci na jednotné frontě, které dohlíží na vlivové aktivity Pekingu doma i v zahraničí.

Navzdory desetiletím potlačování, zneužívání a překrucování tato Konfuciova slova stále rezonují. Zde je pět jeho citátů z Hovorů, které překvapivě platí i dnes.

5 citátů Konfucia

Čínský učenec na louce. (Neznámý autor z období dynastie Song)

1. Vzdělání má být pro všechny, bez rozdílu

Konfucius věřil, že každý si zaslouží příležitost učit se. V době, kdy bylo vzdělání výsadou šlechty, otevřel svou školu každému, kdo projevil touhu po poznání, bez ohledu na původ či majetek.

V Hovorech říká: „Kdokoli ke mně přijde s malým darem deseti pruhů sušeného masa, toho nikdy neodmítnu učit.“

Tehdy bylo přinášení skromného daru běžným projevem úcty při setkání s učitelem (v čínštině známým jako shuxiu). Tímto výrokem Konfucius zdůraznil, že je ochoten učit každého, kdo má upřímnou vůli se učit, bez ohledu na skromnost jeho daru. Postupem času se shuxiu stalo synonymem pro tradiční dar, který student věnoval učiteli.

2. „Co nechceš, aby jiní činili tobě, nečiň ty jim.“

Tento citát zní nápadně podobně jako „zlaté pravidlo“ západních náboženství a tradic – „čiň druhým to, co chceš, aby oni činili tobě“.

Konfucius tím vyjadřoval, že pravá ctnost spočívá ve schopnosti vcítit se do druhého.

Citát pochází z rozhovoru mezi Konfuciem a jeho žákem Zi Gongem, který se ho zeptal: „Existuje jediné slovo, které by mohlo člověka vést po celý život?“

Zi Gong chtěl, aby učitel shrnul zásadu života do jednoho slova.

Konfucius odpověděl: „Snad je to shu – co nechceš, aby druzí činili tobě, nečiň ty jim.“

Další významný žák, Zeng Shen, později vysvětlil, že shu (štědrost a laskavost vůči druhým) a zhong (věrnost či odpovědnost) jsou jádrem ctnosti ren, kterou Konfucius prosazoval jako nejvyšší morální měřítko, představující dobré vlastnosti člověka.

Zeng Shen je známý svou synovskou oddaností a podílem na tvorbě deseti spisů, které významně přispěly k rozvoji konfucianismu. 

3. „Vládne-li někdo ctností, je to, jako by byla Polárka na svém místě a všechny hvězdy se kolem ní otáčely.“

Podle Konfucia spočívá klíč k vedení v morálním příkladu.

Jednoduše řečeno, osobní ctnost vládce může inspirovat lid, přinést stabilitu zemi a získat trvalou důvěru i podporu. Tato myšlenka ukazuje, jak hluboce si Konfucius cenil vlády založené na ctnosti – pojetí, které silně ovlivnilo čínské politické myšlení a stalo se vodítkem pro moudré vládce po celá staletí.

4. „Ušlechtilý a humánní člověk neusiluje o život, jestliže by tím poškodil lidství; někdy obětuje život, aby je uskutečnil.“

V průběhu čínských dějin se mnozí učenci a úředníci snažili tomuto ideálu dostát, někdy i za cenu mučednictví. V moderním pojetí připomíná tento citát lidi, kteří se postavili bezpráví – oznamovatele korupce, pronásledované za víru či ty, kdo riskují bezpečí kvůli vyšším principům.

Citát vystihuje samotnou podstatu Konfuciova ideálu junzi (ťün-c’) – „ušlechtilého člověka“. Takový člověk si podle něj cení integrity více než přežití.

Stejný duch se objevil i v jiných kulturách. První křesťané, pronásledovaní Římany, raději snášeli mučení a smrt než zřeknutí se víry, a svou tradici tak upevnili odvahou a obětí.

Detail čínského malíře Ma Yuana „Na horské stezce na jaře“ (1190–1225). (Národní muzeum, Tchaj-pej, Taiwan / Public Domain)

5. „Ctnost středu je nejvyšší, ale lidé ji už dávno ztratili.“

Konfucius chválil učení o středu – známé také jako stav rovnováhy a harmonie – jako výzvu k vyváženosti a vyhýbání se extrémům. Podle něj nejde o slabost, ale o moudrost: přináší soulad, stabilitu a spravedlnost.

V praxi to znamenalo vést lidi k rozvážnosti, sebereflexi a zdrženlivosti místo ukvapenosti a krajností. Moderní psychologie by tomu říkala „emoční regulace“; Konfucius tomu říkal ctnost.

V době, kdy veřejný prostor zaplavují politické extrémy a rozhořčení na sociálních sítích, má jeho výzva k rovnováze význam stejně silný jako kdysi.

Proč jeho slova stále platí

Konfucius se kdysi skromně popsal: „Předávám, nevytvářím. Jsem věrný a miluji staré.“ A tím, že předával starobylou moudrost, proměnil ji v nadčasový návod k životu.

Od práva na vzdělání přes empatii, morální vedení, integritu až po vyváženost – jeho slova překonala pětadvacet staletí a stále nacházejí odezvu.

Čína v době Konfucia byla zemí feudálních pánů a dvorských rituálů, vzdálenou našemu světu chytrých telefonů a demokracií. Přesto jeho vhled do lidské přirozenosti zůstává pronikavý. Připomíná nám, že moudrost nestárne – a že největší pravdy bývají ty nejprostší.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.