Přetrvává nejistota ohledně rozsahu šíření viru, dodavatelský řetězec je narušen, trpí světová ekonomika
Jak se rozšiřuje epidemie koronaviru do dalších částí světa, zaznamenávají světové akcie a riziková aktiva pokles. Zároveň jistoty, jako jsou dluhopisy a zlato, znovu získávají pozornost investorů.
Cena zlata dosahuje sedmiletého maxima a výnos třicetiletého státního dluhopisu USA klesl na historicky nejnižší hodnotu. Výnosy z dluhopisů se pohybují inverzně k jejich cenám, takže klesající výnosy jsou přirozeně známkou většího zájmu investorů.
„Zdánlivě široké pohyby na trhu v posledních několika dnech jsou způsobeny převážně obavami spojenými s epidemií a jejími důsledky na globální ekonomiku,“ řekl Robert Johnson, profesor financí na Heiderské univerzitě, USA.
„Existuje velká nejistota ohledně rozsahu šíření viru, jeho dopadu na globální dodavatelské řetězce, a nakonec na celé světové hospodářství,“ sdělil Johnson The Epoch Times. „Dalším problémem je nedostatek transparentnosti ze strany čínské vlády a to, že dopad by mohl být vážnější, než (čínské úřady) uvádí.“
Americké společnosti začaly zároveň snižovat své odhady výnosů a příjmů, aby odrážely potenciální dopady smrtící čínské epidemie na jejich podniky.
Téměř 40 procent společností z indexu S&P 500 varovalo před COVID-19, což zdůrazňuje obavy na finančních trzích z dopadu epidemie.
Více než v jiných sektorech diskutovaly o dopadu epidemie COVID-19 společnosti v průmyslových, informačních technologiích a zdravotnictví.
Automobilový průmysl
Maloobchodní prodej osobních automobilů v Číně se během prvních 16 dnů v únoru 2020 propadnul meziročně o 92 % podle asociace China Passenger Car Association.
Čínský automobilový trh pravděpodobně zaznamená v důsledku propuknutí epidemie koronaviru v prvním pololetí pokles prodeje o více než 10 procent a asi o 5 procent za celý rok za předpokladu, že propuknutí epidemie bude účinně omezeno do dubna 2020, uvedl minulý týden pro agenturu Reuters nejvyšší orgán v automobilovém průmyslu v zemi, Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM).
Nejznámější výrobce automobilů v Číně, Geely, který investuje do Volva a Daimleru, spustil ve snaze o navýšení prodeje on-line službu pro zákazníky, kde si mohou nechat doručit auta přímo do svých domovů.
Výroba automobilů společnosti Geely v únoru dosahuje přibližně třetinu obvyklého měsíčního výkonu. Předpokládá se, že se přibližně 90 procent pracovníků do práce vrátí do konce tohoto měsíce, řekl vedoucí úředník společnosti Victor Yang.
Další společnosti
Přestože prodej společnosti Apple v oblasti Wu-chanu je malý, virus ovlivnil maloobchodní provoz po celé zemi. Generální ředitel společnosti Apple Tim Cook však informoval, že v oblasti Wu-chanu jsou kritičtí dodavatelé Apple, a proto řídící tým pracuje na plánech na zmírnění očekávané ztráty výroby.
„Situace se stále vyjasňuje, shromažďujeme spoustu datových bodů a velmi pečlivě je sledujeme,“ uvedl Cook.
Kávový řetězec Starbucks informoval, že epidemie wuhanského viru COVID-19 by mohla mít „významný dopad“ na výsledky společnosti za druhé čtvrtletí a celý rok.
„S ohledem na sílu našich výsledků za první čtvrtletí jsme měli v úmyslu zvýšit některé aspekty našeho celoročního finančního výhledu na fiskální rok 2020,“ řekl Kevin Johnson, prezident a generální ředitel společnosti Starbucks Corp. „Vzhledem k dynamické situaci, která se odehrává okolo epidemie koronaviru, v tuto chvíli pokyny neměníme,“ dodal.
Čína představuje pro společnost Starbucks 10 procent jejích celosvětových příjmů. Kávový řetězec dříve oznámil, že kvůli vypuknutí epidemie uzavřel více než 2 000 obchodů – polovinu svých čínských obchodů.
Společnost Walt Disney Co. oznámila, že kvůli vypuknutí nákazy uzavřela své parky v Šanghaji i v Hongkongu, což negativně ovlivní výsledky za druhé čtvrtletí a za celý rok. „K současnému uzavření dochází během čtvrtletí, ve kterém obvykle máme silnou účast a obsazenost kvůli čínskému novému roku,“ uvedla Christine McCarthy, finanční ředitelka spol. Walt Disney.
Společnost kvůli uzavření parků v Šanghaji a v Hongkongu očekává ztrátu až 175 milionů dolarů.
Stabilitu trhu ničí i cenová válka mezi producenty ropy
Extrémní volatilitě (kolísání hodnoty aktiva nebo jeho výnosové míry) na trzích přispívá i probíhající cenová válka největších producentů ropy. Ta poslala cenu ropy na hranici 34 dolarů za barel, což je nejnižší cena od roku 2003.
Saudská Arábie, Spojené Arabské Emiráty a Rusko pokračují ve snižování cen a zvyšování produkce ve snaze o větší podíl na trhu. Saudská Arábie oznámila, že její produkce dosáhne 13 milionů barelů denně, což je nejvíc za posledních 10 let.
Jednou z příčin pro náhlou cenovou válku je i snížená poptávka ze strany Číny v důsledku šíření koronaviru. Čína je aktuálně největším odběratelem ropy na světě, s odběrem přibližně 10 milionů barelů denně. V důsledku epidemie byl zastaven provoz velké částí průmyslu a zrušeny tisíce letů.