Emel Akan

25. 2. 2020

Světoví výrobci automobilů jsou mezi prvními, kdo pocítili dopad krize v souvislosti s koronavirem. Epidemie zastavila či zpomalila produkci v čínských továrnách a ohrožuje zásobování v ostatních částech světa.

Nemoc COVID-19 se objevila jako první ve Wu-chanu v provincii Chu-pej, která leží uprostřed země. Provincie je čtvrté největší centrum automobilové výroby v Číně a vyrábí se zde 9-10 procent vozidel v zemi.

V provincii Chu-pej sídlí řada továren, které vyrábí buď hotové automobily nebo automobilové součástky. Zároveň jde o důležitou lokalitu výroby elektrovozidel.

„Očekáváme, že automobiloví výrobci v Číně sníží kvůli epidemii v prvním čtvrtletí letošního roku produkci o nějakých 15 procent,“ uvedla analytička S&P, Vittoria Ferraris a dodala, že globální zásobování automobilového průmyslu, které je na Číně silně závislé, „zažije rovněž negativní dopad“.

Pokud by se uzavírky továren prodloužily, analytička odhaduje, že to zasáhne „až polovinu automobilové výroby v Číně“. Od nového čínského roku je stále zavřena řada autovýrobců a jejich dodavatelů.

A i když automobilky jako BMW minulý týden informovaly, že obnovily produkci, „skoro nikdo nejede naplno“, říká Michael Dunne z konzultační firmy ZoZo Go. Podle něj spustilo výrobu 32 procent výrobců aut a autodílů.

Pro automobilový průmysl je epidemie COVID-19 noční můrou. Uzavření Wu-chanu a dalších měst v okolí, společně s odstávkou výroby v továrnách, si vyžádá daň jak na výrobě, tak na prodeji vozidel.

Propad prodeje vozů za leden oznámily již General Motors (40 procent) i Volkswagen, kam patří i česká Škoda Auto (přes 10 procent).

Únorové prodeje budou podle očekávání odborníků kvůli koronaviru ještě horší. „V prvních dvou týdnech února byly prodeje aut pouze na pěti procentech čísel za stejné období v roku 2019,“ píše na svém blogu Dunne.

Ze světových automobilek je na čínském trhu největší Volkswagen, který v Číně prodává skoro 40 procent své produkce. Také další německé značky se dravě snaží na čínský trh dostat. Epidemie bude tudíž mít na německé firmy neblahý dopad.

Problémy se zásobováním

Tím, že je spousta čínských továren mimo provoz, světovým automobilkám chybí díly. Dopad koronaviru je tak cítit daleko za hranicemi asijského obra.

Jihokorejské automobilky Hyundai a Kia musely zastavit produkci v několika závodech v Jižní Koreji z důvodu nedostatku komponentů. Stejně je na tom GM v Jižní Koreji, kde se její auta montují.

Také Fiat Chrysler oznámil, že kvůli problémům se zásobováním dočasně zastavuje výrobu ve svém závodu v Srbsku.

Odhaduje se, že k výrobě jednoho auta je potřeba zhruba 30 tisíc součástek. Mezi největší dodavatele automobilových součástek patří právě Čína, na kterou nejvíce spoléhá americký automobilový průmysl, který odtamtud dováží 34 procent autodílů.

Továrny v Číně sice postupně začínají spouštět produkci, ale závody ve Wu-chanu a okolí zůstanou ještě nějakou dobu pod zámkem. Ve městě sídlí jedna z největších čínských automobilek Dongfeng, která zaměstnává 176 tisíc lidí. Tento státní podnik vyrábí také pro japonské a evropské automobilky, například pro Peugeot-Citroen.

Zahraniční výrobci aut mohou v Číně vyrábět pouze formou joint ventures s místním partnerem a Dongfeng patří k jedněm z nich.

Přeloženo z původního článku newyorské The Epoch Times.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Ve Spojených státech bylo dnes zrušeno více než 1000 letů kvůli shutdownu

Ve Spojených státech dnes bylo zrušeno více než 800 letů kvůli platební neschopnosti federální vlády a omezení fungování federálních úřadů, takzvanému shutdownu.

Europoslanec Zdechovský vyhrál v loterii skoro milion Kč, peníze dá na charitu

Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) necelý milion korun rozdělí - půlka půjde na opravu kostelů, zbytek na pomoc konkrétním lidem v Česku.

Míra porodnosti v USA klesá. Přijdou zásadní změny?

Střední věk dospělé populace přesáhl v roce 2024 hranici 39 let, zatímco plodnost i porodnost dál klesají. Odborníci varují před následky.

Okamura: Chci být konsensuálním předsedou Sněmovny

Tomio Okamura (SPD) chce být konsenzuálním předsedou Sněmovny a chce se bavit i s opozicí. Plánuje jednat se všemi předsedy klubů týden před jednáním o programu Sněmovny.

Chcete zlepšit své čtenářské návyky i společenský život? Jak a proč založit čtenářský klub

Založte si čtenářský klub a zjistěte, jak společné čtení a diskuze o knihách přinášejí nová přátelství i radost ze života.

„Vercingetorix klade své zbraně k nohám Julia Caesara“, 1899, Lionel Royer. (Public Domain)
Caesarova „Galská válka“ jako klíč k pochopení velkého Římana

Julius Caesar nepřestal fascinovat dva tisíce let. Nový překlad „Galské války“ ukazuje nejen vojevůdce a politika, ale i autora, který psal vlastní legendu. Cynthia Damonová sleduje, jak se z ambiciózního muže stal symbol moci – i varování před ní.

Skot ve stáji nahlížející přes ohradu do objektivu.
Kanada chystá prodej klonovaného masa bez označení. Rostou obavy o bezpečnost

Kanada plánuje vyjmout maso z klonovaného skotu a prasat ze seznamu „nových potravin“, čímž by odpadlo označování i povinné testy. Kritici varují, že spotřebitelé nepoznají, zda kupují produkty z klonovaných zvířat, a chybí dlouhodobý výzkum dopadů.

Čínský režim ztratil schopnost zachránit sám sebe

Analýza rozporů uvnitř vedení KS Číny ukazuje pat mezi Xi Jinpingem a klíčovými armádními a stranickými postavami. Opatrné kroky mocenských frakcí udržují křehkou rovnováhu, zatímco chybí reformátoři a sílí obavy z postupného rozkladu režimu.

Proč 7 000 kroků denně pomáhá při rakovině, demenci a dalších onemocněních

Chůze prospívá zdraví, ale není vhodná pro každého. Odborníci radí, jak bezpečně nahradit chůzi jiným pohybem a získat stejné benefity.