Světoví výrobci automobilů jsou mezi prvními, kdo pocítili dopad krize v souvislosti s koronavirem. Epidemie zastavila či zpomalila produkci v čínských továrnách a ohrožuje zásobování v ostatních částech světa.
Nemoc COVID-19 se objevila jako první ve Wu-chanu v provincii Chu-pej, která leží uprostřed země. Provincie je čtvrté největší centrum automobilové výroby v Číně a vyrábí se zde 9-10 procent vozidel v zemi.
V provincii Chu-pej sídlí řada továren, které vyrábí buď hotové automobily nebo automobilové součástky. Zároveň jde o důležitou lokalitu výroby elektrovozidel.
„Očekáváme, že automobiloví výrobci v Číně sníží kvůli epidemii v prvním čtvrtletí letošního roku produkci o nějakých 15 procent,“ uvedla analytička S&P, Vittoria Ferraris a dodala, že globální zásobování automobilového průmyslu, které je na Číně silně závislé, „zažije rovněž negativní dopad“.
Pokud by se uzavírky továren prodloužily, analytička odhaduje, že to zasáhne „až polovinu automobilové výroby v Číně“. Od nového čínského roku je stále zavřena řada autovýrobců a jejich dodavatelů.
A i když automobilky jako BMW minulý týden informovaly, že obnovily produkci, „skoro nikdo nejede naplno“, říká Michael Dunne z konzultační firmy ZoZo Go. Podle něj spustilo výrobu 32 procent výrobců aut a autodílů.
Pro automobilový průmysl je epidemie COVID-19 noční můrou. Uzavření Wu-chanu a dalších měst v okolí, společně s odstávkou výroby v továrnách, si vyžádá daň jak na výrobě, tak na prodeji vozidel.
Propad prodeje vozů za leden oznámily již General Motors (40 procent) i Volkswagen, kam patří i česká Škoda Auto (přes 10 procent).
Únorové prodeje budou podle očekávání odborníků kvůli koronaviru ještě horší. „V prvních dvou týdnech února byly prodeje aut pouze na pěti procentech čísel za stejné období v roku 2019,“ píše na svém blogu Dunne.
Ze světových automobilek je na čínském trhu největší Volkswagen, který v Číně prodává skoro 40 procent své produkce. Také další německé značky se dravě snaží na čínský trh dostat. Epidemie bude tudíž mít na německé firmy neblahý dopad.
Problémy se zásobováním
Tím, že je spousta čínských továren mimo provoz, světovým automobilkám chybí díly. Dopad koronaviru je tak cítit daleko za hranicemi asijského obra.
Jihokorejské automobilky Hyundai a Kia musely zastavit produkci v několika závodech v Jižní Koreji z důvodu nedostatku komponentů. Stejně je na tom GM v Jižní Koreji, kde se její auta montují.
Také Fiat Chrysler oznámil, že kvůli problémům se zásobováním dočasně zastavuje výrobu ve svém závodu v Srbsku.
Odhaduje se, že k výrobě jednoho auta je potřeba zhruba 30 tisíc součástek. Mezi největší dodavatele automobilových součástek patří právě Čína, na kterou nejvíce spoléhá americký automobilový průmysl, který odtamtud dováží 34 procent autodílů.
Továrny v Číně sice postupně začínají spouštět produkci, ale závody ve Wu-chanu a okolí zůstanou ještě nějakou dobu pod zámkem. Ve městě sídlí jedna z největších čínských automobilek Dongfeng, která zaměstnává 176 tisíc lidí. Tento státní podnik vyrábí také pro japonské a evropské automobilky, například pro Peugeot-Citroen.
Zahraniční výrobci aut mohou v Číně vyrábět pouze formou joint ventures s místním partnerem a Dongfeng patří k jedněm z nich.
Přeloženo z původního článku newyorské The Epoch Times.