Barbara Danza

14. 7. 2021

Pokud se někdy přistihnete, že v sobě hledáte člověka, kterým jste bývali – tu autentickou část sebe sama se všemi sny a vášněmi, zvědavostí a nevinností – možná se budete chtít podívat zpět do páté třídy.

Letos jsem strávil nějaký čas tím, že jsem se znovu obeznamoval s pátou třídou, a přišel jsem na to, že jde o klíčové období pro objevování sebe sama.

Podle mých neoficiálních poznatků je to rok, kdy je pro děti důležitější zapadnout mezi druhé než být sám sebou, kdy se daří pomluvám a kdy se ruší pouta důvěry, kdy se úzce vymezuje, co je cool, a za každou cenu se o to usiluje, kdy se vytvářejí masky, kdy je prvořadá potřeba chránit se před posměchem a kdy je pravda pohřbena pod nejnovějšími trendy, vrstvami ochrany a hlubokou touhou být svými vrstevníky přijat.

Až do páté třídy byli tito desetiletí a jedenáctiletí žáci různorodou skupinou jedinců s různými zájmy, nadáním, zvláštnostmi a povahami. Nyní jsou právě tyto odlišné vlastnosti utlumeny ve jménu naprosté konformity.

Zdá se, že v páté třídě je největším rebelstvím být sám sebou.

Mnoho dospělých dokáže pochopit, že k tomuto kroku někdy dojde. Zapadnutí do kolektivu má tak vysokou prioritu, že je člověk ochoten zcela ztratit ze zřetele sám sebe, aby toho dosáhl. Teprve v pozdějším věku se mnozí ohlédnou a uvědomí si, že sešli z cesty. Jsou ztraceni a musí se prohrabat ochrannými vrstvami, aby se znovu našli.

Povzbuzujte děti, aby projevovaly laskavost – zejména těm, kteří mohou mít v tomto prostředí problémy.

Co kdybychom toto nutkání předstírat, chránit se, být někým jiným, než je naše pravé já, dokázali potlačit hned v zárodku, dříve, než se dostaví?

Když děti dosáhnou tohoto věku, rodiče možná začnou vnímat, že je čas je nechat a méně se angažovat v jejich věcech. Já se domnívám, že je to kritická doba, kdy je třeba poskytnout našim dětem podporu a vedení.

Ralph Waldo Emerson jednou řekl: „Být sám sebou ve světě, který se z vás neustále snaží udělat něco jiného, je největší úspěch.“

Zde je několik způsobů, jak povzbudit žáka páté třídy, aby se držel své vnitřní pravdy:

Připravte je na to

Skutečnost, že se jejich vrstevníci aktivně tvarují, aby byli jako všichni ostatní, nemusí být pro vaše děti zřejmá. Pomozte jim, aby v sobě rozpoznaly toto nutkání předstírat. Chvalte vlastnosti, pro které jsou jedineční. Podělte se o své zkušenosti v jejich věku a mluvte o chvílích, kdy jste zůstali nebo nezůstali věrní sami sobě (a o důsledcích těchto rozhodnutí).

Přiznejte, že to bude těžké

Není o tom pochyb – proplout těmito předpubertálními vodami bez nasazování masky vyžaduje velkou sílu. Oceňte sílu svých dětí a aktivně posilujte jejich sebedůvěru.

V některých případech budou děti v této fázi života přímo čelit skutečné krutosti ze strany svých vrstevníků. To by bylo náročné i pro dospělého, ale pro desetileté nebo jedenáctileté dítě se to může jevit opravdu katastrofální.

Pomozte dětem pochopit, že nemohou ovlivnit chování druhých, ale mohou ovlivnit svou reakci na toto chování. V tomto věku to není snadné, ale otevřená komunikace na toto téma a spousta objetí mohou pomoci.

Chvalte druhé pro jejich odlišnost

Povzbuzujte své děti, aby si vážili jedinečných vlastností druhých, a oslavujte je takové, jaké jsou. Povzbuzujte děti, aby projevovaly laskavost – zejména těm, kteří mohou mít v tomto prostředí problémy. Vysvětlete jim, jak toxické jsou pomluvy, a pobídněte je, aby se do nich nikdy nezapojovaly.

Podpořte jedinečnost svých dětí

Pokud jde o ty jedinečné zájmy a koníčky vašich dětí, podporujte je a usilujte, aby se jim věnovaly v co největší míře. Pomozte jim pociťovat větší radost ze svých autentických silných stránek a zájmů, což by mělo následně pomoci převážit nad potřebou zapadnout mezi druhé. Tím můžete bojovat proti představě, že vlastní hodnota člověka je zcela vázána na stav sociálního prostředí.

Nechejte je vést si deník

V tomto věku je vhodné, aby si děti začaly každý den psát deník. Tato životní etapa může přinést mnoho emocionálních vzestupů a pádů. Zápisníček může poskytnout bezpečný prostor pro to, kde se děti mohou ze všeho vypovídat a uspořádat si myšlenky.

Děti v tomto věku mohou dávat přednost psaní do soukromého deníku nebo deníku sdíleného s rodiči, případně do obou. Takovýto způsob psaní může přinést úlevu a odvahu zároveň.

Pátá třída je zajímavé období. Nedopusťte, aby to byla doba, kdy vaše dítě ztratí ze zřetele, kým je. Naopak, snažte se, aby to byl rok, kdy se rozvíjí jeho vnitřní síla a kdy může do budoucna zazářit jeho pravé já.

Originální článek newyorské redakce deníku The Epoch Times zde.

Přečtěte si také

„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory
„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory

„Bylo dovezeno pět tisíc balení léčiva HUVEMEC z Bulharska. Nakonec se řeklo, že bude pouze pro nemocniční podání, což vlastně proti hlavnímu smyslu jeho fungovaní, protože působí nejlépe jako prevence a při časném podání, tak aby se nemoc nemohla rozvinout,“ vysvětluje doktorka Stehlíková...

Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí
Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí

Chuej Li nedávno vypovídala na půdě Poslanecké sněmovny o perzekuci, které její matka čelila v Číně a která dopadala i na ni, v době, kdy byla dítětem. V rozhovoru nám prozradila své pocity a více detailů.

Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga
Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga

Právník Robert Kotzian podrobil analýze fact-checking projektu Demagog.cz, který si měl „posvítit“ na výroky Aleny Schillerové ohledně migračního paktu. Míní, že i „strážci pravdy“ se mohou mýlit.

Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání
Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání

Proč by se nemělo říct nahlas, že hormonální formy antikoncepce, jako jsou pilulky, kožní náplasti, injekce, implantáty nebo nitroděložní tělíska, mívají často vedlejší účinky?

Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?
Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?

„To, že bobr vytváří mokřad, je třeba porovnávat s tím, jak stát realizuje zadržení vody v krajině. Je třeba vzít na zřetel, že sucho je velkou hrozbou pro naši krajinu. Přínos mokřadů je skutečně velký.“