Barbara Danza

15. 7. 2021

Pokud jste maminka, a hlavně maminka malého dítěte, jistě víte, že je po vás velká poptávka. I kdybyste to pravděpodobně za nic na světě neměnila, vsadím se, že byste si potřebovala odpočinout. Mám pravdu?

Dokud nebudete moci zažít ten vysněný víkendový pobyt s pokojovou službou a spoustou času o samotě (vím, že nejsem jediná máma, která o tom sní), budete překvapená, jak efektivní mohou být malé přestávky během dne, které vám pomůžou udržet si energii, vyrovnat náladu a vydržet každodenní kolotoč až do postele.

Tady jsou čtyři způsoby, jak si vzít maminkovský time-out.

Ranní rituál

Hned ráno, než se caparti probudí, to je ten zlatý čas. Pokud se vám podaří vstát dostatečně brzy na to, abyste si vychutnala ranní klid, šálek horké kávy a čas jen tak rozjímat, je velká šance, že zbytek dne zvládnete snáze.

V tuto denní dobu může být lákavé vrhnout se na praní prádla nebo jiné domácí práce. Stejně snadné může být zapomenout se na smartphonu na sociálních sítích a promarnit tak drahocenné minuty, které máte jen pro sebe.

Místo toho si raději vytvořte svůj vlastní ranní rituál, který vám přinese radost, na který se budete těšit a díky kterému budete chtít vstávat ještě dříve. Může jít o četbu něčeho inspirativního, zápisek do deníčku, posezení venku na zahradě, kde se budete jednoduše kochat pohledy a zvuky přírody, nebo cokoli, co vám skutečně přináší radost a optimismus jako první věc každého dne.

I noční sovy si možná upraví svůj režim tak, aby nepropásly to, co může být úžasnou a životodárnou součástí každého dne.

Co dělat, když děti dřímou

Pravděpodobně jste už slyšeli radu „zdřímni si s dětmi“. No, to může, ale i nemusí být to nejlepší, co můžete udělat, když na vaše ratolesti přijde ospalost. Může však být užitečné stanovit si pravidla, která budete v době spánku dodržovat.

Pokud by vám krátké zdřímnutí uprostřed dne skutečně prospělo, rozhodně si ho dopřejte a pospěte si. Jenže možná zjistíte, že odpolední káva na verandě vás posílí víc nebo že odškrtnutí některých položek ze seznamu úkolů vám dodá dobrý pocit lehkosti a úspěchu.

Zamyslete se nad tím, co pro vás bude v době, kdy dětí spí, nejlepší a nejužitečnější, a stanovte si pravidlo, že se o sebe v tomto čase budete starat.

Tlakový ventil

Někdy se může zdát, že nároky kladené na maminku jsou příliš zdrcující. Pokud zjistíte, že jste během dne frustrovaná, rozhořčená nebo naštvaná, připravte si plán, jak skutečně vypnout.

V první řadě musíte děti odstavit někam, kde budou v bezpečí – do chodítka, postýlky, ohrádky nebo vlastního pokoje (u starších dětí). Pak se na pár minut vzdalte. Můžete jim dát nějakou hračku nebo vymyslet činnost, aby se zabavily.

Ať už zamíříte do ložnice nebo koupelny, nebo vyjdete za dveře, abyste si oddechli, dopřejte si čas na zklidnění a nabití. Připomeňte si, jak důležitou práci děláte a jak jste požehnaní, že máte rodinu a tyto povinnosti.

Po návratu zvažte své stravovací potřeby. Najedli jste se už dnes? Potřebujete trochu vody? Pečujte o sebe. Pokud jsou vaše děti spokojené tam, kde jsou, dovolte jim prostě existovat, zatímco vy si dopřejete oddech.

Večerní rutina

Když jdou děti spát, vy jste prostě vyčerpaná. Jakoby jediná energie, která vám zbývá, je svalit se na gauč a nechat se ovládnout televizí.

Tato doba však představuje další příležitost, jak o sebe pečovat. Než se rozplácnete, věnujte jen pár minut přemýšlení o tom, co by vám zítra nejlépe posloužilo. Je v kuchyni uklizeno? A co prádlo? Potřebujete zítra připravit něco pro sebe nebo pro děti? Pomohlo by podívat se do kalendáře a poznamenat si nějaké schůzky na obzoru?

Udělejte si také čas na to, abyste se o sebe postaraly fyzicky. Jakoukoli noční rutinu péče o sebe, která vám pomůže, byste měly provést předtím, než v noci usnete. Pečujte o sebe stejně, jako jste celý den pečovaly o svou rodinu.

Mateřství je náročné i obohacující. Ještě náročnějším se stává, když maminky zapomínají pečovat o tu, která veškerou mateřskou péči vykonává. Tyto investice do času nejsou sobecké, ale prospěšné pro celou domácnost. Proto vždy, když to budete potřebovat, dejte si maminkovskou přestávku.

Přeloženo z článku newyorské redakce deníku The Epoch Times.

Přečtěte si také

Odborníci poukazují na selhání New York Times ve zpravodajství o Izraeli
Odborníci poukazují na selhání New York Times ve zpravodajství o Izraeli

Dlouhodobá neobjektivita novin při informování o Izraeli a židovských otázkách se podle odborníků zhoršila s přílivem mladých uvědomělých „woke“...

Nové vzdělávací programy vytvářejí aktivisté a neziskovky financované miliardáři a bankou
Nové vzdělávací programy vytvářejí aktivisté a neziskovky financované miliardáři a bankou

Co se tedy mají žáci naučit a kdo revizi vzdělávacích programů dlouhodobě připravoval? Bylo to ministerstvo školství nebo již moc výkonnou ovládají neziskovky? Kdo to všechno platí? Na tyto otázky odpovídám v následující analýze.

„Hlavy z písku ven!“ Archa 21 otevírá post-covidový diskurz
„Hlavy z písku ven!“ Archa 21 otevírá post-covidový diskurz

Tým Archy 21 pořádal setkání známých osobností a veřejnosti, které má být „první z řady akcí k občanskému poučení a posílení z covidové krize“. Řečníci zavzpomínali na tehdejší události...

Zásobování energií budoucnosti: Jaderná fúze dosahuje teplot slunečního jádra
Zásobování energií budoucnosti: Jaderná fúze dosahuje teplot slunečního jádra

Jaderná fúze je považována za ideální způsob výroby energie, ale navzdory velkému počtu výzkumných projektů se zdá, že její realizace je vzdálena ještě 50 let. Současný průlom je také charakterizován tím, že „je před námi ještě hodně práce“.

„Alarmující“. Nikotin užívá polovina mladých do 24 let. Roste obliba elektronických cigaret a nikotinových sáčků
„Alarmující“. Nikotin užívá polovina mladých do 24 let. Roste obliba elektronických cigaret a nikotinových sáčků

Nikotin užívá třetina Čechů starších 15 let, přičemž mezi mladými ve věku 15–24 let jde o 50 procent osob. Stabilně roste také oblíbenost ochucených elektronických cigaret a nikotinových sáčků. Vyplývá to z průzkumu NAUTA, který každoročně uveřejňuje Státní zdravotní ústav.