Polovina všech prodejců na Amazonu pochází z Číny, u nově přidaných prodejců je to již 75 %. Vůdci komunistické strany v Pekingu považují rozšiřování elektronického obchodu za klíčovou strategickou iniciativu, přestože je Amazon jako webové stránky elektronického obchodování v Číně zakázán. Od května 2021 Amazon podniká kroky proti stovkám předních čínských prodejců a zavírá jejich obchody kvůli do očí bijícímu porušování pravidel obchodování.

Polovina všech prodejců, kteří prodávají na Amazonu po celém světě, má sídlo v Číně. Společnost Marketplace Pulse, která poskytuje údaje o trhu pro elektronický obchod, 7. července 2021 oznámila, že ve španělském vydání Amazonu (amazon.es) téměř dvě třetiny všech prodejců pocházejí z Číny, celkem 64 %. Následuje francouzská edice Amazon.fr s 61 % a italská Amazon.it s 58 %.

V německém vydání Amazon.de hovoří o 42 % čínských prodejců, v USA je to 44 %. Tito prodejci obvykle ukládají své zboží a produkty ve skladech společnosti Amazon v příslušných zemích, takže zboží je dodáváno na domácím trhu a je vhodné pro rychlou přepravu Prime.

Amazon v roce 2018 zprostředkovával zhruba polovinu veškerého německého elektronického obchodu. Vliv Amazonu na německý maloobchod je však ještě větší. Je pravděpodobné, že tento podíl se s lockdownem dále zvýšil.

Elektronický obchod je klíčovou iniciativou pekingské vlády

Peking považuje expanzi elektronického obchodu za zásadní oblast. Motto „Vyrobeno v Číně, prodáváno na Amazonu“ je důležitým obchodním modelem. Tuto strategii podporuje čínská komunistická strana na nejvyšší úrovni.

Premiér Li Kche-čchiang na zasedání státní rady koncem června 2021 uvedl, že přeshraniční elektronický obchod je pro Peking klíčovou strategickou iniciativou. Vyslal tak signál, že čínští obchodníci by měli vytvářet své akcie v zahraničí a zvýšit své logistické dovednosti.

V této souvislosti je důležité, aby Amazon neměl v Číně webové stránky elektronického obchodování. Amazon.cn byl uzavřen v roce 2019 s odvoláním na domácí konkurenci společností Alibaba a JD.com. Pro své podniky mimo elektronický obchod může Amazon nadále nabízet aktivity v Číně.

Obchodníci, kteří prodávají výrobky na Amazonu, tvoří centrum ve městě Šen-čen v provincii Kuang-tung. Tento region je také známý jako čínské Silicon Valley. Sídlí zde mnoho známých značek, včetně Aukey, Mpow, RAVPower a Taotronics, z nichž všechny vyrábějí populární technologické doplňky prodávané na Amazonu.


75 % všech nových prodejců pochází z Číny

Důležité číslo pro „převzetí moci“ čínskými prodejci v elektronickém obchodování je místo původu nových prodejců na Amazonu. Více než 60 % nových prodejců webových stránek Amazonu v USA v lednu 2021 pocházelo z Číny, ve srovnání s méně než 40 procenty v lednu 2020, podle údajů Marketplace Pulse.

Celosvětově je podíl Číny na nových prodejních platformách ještě vyšší, v průměru 75 % pro webové stránky Amazonu. Čtyři nejdůležitější trhy Amazonu: USA (63 %), Velká Británie (77 %), Německo (80 %) a Japonsko (75 %). Tyto údaje jsou z ledna 2021.

Analýza Marketplace Pulse zahrnovala do svého výzkumu více než čtyřicet tisíc nových prodejců. Ačkoli by tato hrubá data mohla být zkreslena, protože někteří prodejci mají více prodejních účtů, trend je jasný: Amazon je největší a nejúčinnější nástroj přímého spotřebitele (D2C), který čínským značkám umožňuje cílit na americké a evropské spotřebitele. D2C je marketingový přístup, při kterém značky oslovují přímo zákazníka bez jakýchkoli prostředníků nebo platforem.

Existuje několik problémů, včetně nedostatečné transparentnosti ze strany poskytovatelů. Vzhledem k tomu, že prodejci uvádějí své výrobky na trh na webových stránkách místního elektronického obchodu Amazonu, spotřebitelé často nevědí, že kupují své výrobky přímo z čínských obchodů.

Stovky nejlepších čínských prodejců vyloučeny

Od začátku 2. čtvrtletí roku 2021 společnost Amazon pozastavila stovky špičkových čínských prodejců kvůli do očí bijícímu porušení zásad, jako je manipulace s recenzemi zákazníků. Patří mezi ně velké obchody se sídlem v Šen-čenu jako Aukey, Mpow, VicTsing, Taotronics, RAVPower a Fairywill.

„Přiznám se, že za některé recenze platím, ale je to proto, že to dělají i moji konkurenti. Musím to udělat také,“ napsal prodejce v diskusním fóru na on-line komunitě prodejců, jak uvádí „South China Morning Post“. „Pokud existuje zdravé prostředí pro konkurenci, kdo by chtěl všechny tyto podvody?“

Koncem dubna byly jako první hlavní prodejci pozastaveni Mpow a Aukey. Podle Marketplace Pulse bylo do 5. července zablokováno téměř 300 individuálních prodejních kont, všichni se sídlem v Číně, kteří nabízeli desítky nejprodávanějších výrobků. Celkové roční tržby pozastavených prodejců přesahují 1 miliardu USD.

Například elektrický zubní kartáček Fairywill byl po dobu nejméně tří let v top 5 nejprodávanějších položek na Amazonu. Měl přes 75 000 recenzí s celkovým hodnocením 4,5 hvězdičky z 5.

I přesto nedávná pozastavení „podstatně neovlivní dynamiku pekingské strategie, protože zablokovaní prodejci představují malý zlomek z celkového počtu čínských podniků na Amazonu,“ píše Marketplace Pulse.

1. července začala čínská celní správa zavádět nový, rychlejší systém odbavení odchozího elektronického obchodu B2B (business-to-business), aby „podporovala zdravý a řádný rozvoj přeshraničního elektronického obchodu a expanzi čínských společností v mezinárodních trzích,“ uvádí se ve zprávě státem řízeném South China Morning Post. Dříve byly upřednostňovány největší obchodníci, nová pravidla by měla umožnit menším čínským obchodníkům rychlejší proclení.

Amazon o číslech mlčí

Megakorporace se sídlem v Seattlu nezveřejňuje počet brutto prodejů třetích stran (prodej mimo Amazon) ani počet prodejů čínských prodejců třetích stran, takže skutečný rozsah prodeje realizovaného z Číny není znám. Zástupce společnosti Amazon odmítl poskytnout e-mailem údaje o prodeji v Číně.

Šéf Amazonu Jeff Bezos předal vedení Amazonu předchozímu generálnímu řediteli divize webových služeb Amazon (AWS) Andymu Jassymu a chce brzy odletět do vesmíru. AWS je nyní pravděpodobně nejdůležitější a nejvýnosnější divizí společnosti a vydělává peníze cloudovými řešeními. Dosud bylo stanoveno, že na prvním místě bude zákazník, a tedy také nabídka produktů za nejnižší ceny.

Kromě pracovních podmínek v logistických centrech a choulostivé tržní síly Amazonu vůči státům a vládám panuje mezi prodejci také odpor vůči firmě. Na fóru prodejců Amazonu napsal prodejce se sídlem v USA:

„Jak může společnost v Číně vyrobit položku, odeslat ji, platit poplatky a provize společnosti Amazon a prodávat ji za 3 dolary, když ta věc stojí více, a ani americký prodejce si ji za takovou cenu nemůže koupit pro velkoobchod?… necháme si pro nás vyrobit produkt v Číně a prodáváme ho za 10 $ a po zaplacení všech nákladů vyděláme jen pár dolarů. Stejná společnost, která vyrábí náš produkt, jej prodává na Amazonu 5 kusů za 10 $ (každý za 2 $). Jak je to možné?“

Amazon aktivně získává nové čínské prodejce. Ve vztahu k čínskému domácímu průmyslu byly mimo jiné vyvinuty vzdělávací kurzy prostřednictvím platformy Yuguo, aby se zúčastněné strany mohly etablovat na Amazonu, AliExpressu, TikToku, eBayi a řadě zahraničních webových stránek pro elektronické obchodování. Firma Amazon vydává výukové programy a průvodce a v několika městech v Číně pořádá „konference prodejců“, aby spojila současné i potenciální prodejce.

Tento článek se poprvé objevil v časopise The Epoch Times USA:  „China Courts US Consumers Through a Familiar Storefront in Amazon“. (Německá verze ks)


Knižní tip Epoch Times
Doporučujeme Vám knihu, která odhaluje jak se vliv komunismu rozšířil po celém světě a skrytě či pod různými maskami  působí proti celému lidstvu. Knižní vydání či e-book můžete zakoupit v našem E-shopu.


Z článku německé redakce deníku The Epoch Times přeložila G. K.