Nejčastější stížnost, kterou s kolegy z funkční medicíny slýcháme od našich pacientů, zní: „Jsem pořád unavený, mám málo energie a nemůžu se z této krize dostat.“

Chronická únava je dnes všudypřítomná. Může být různě závažná a mít nesčetné množství příčin. Pokud jde o únavu, častým problémem je zdraví buněčných mitochondrií, „továren na energii“, které existují v každé buňce, a které pohánějí lidský život. Každá buňka obsahuje několik těchto organel, které fungují jako dobíjecí baterie a přeměňují potravu a kyslík na energii.

Mitochondrie jsou velmi dynamické a neustále reagují na změny v našem těle, které jsou důsledkem potravy, vzduchu, vody, cvičení, stresu, hormonálního stavu, zánětu, zranění, infekce, toxinů atd. V ideálním případě reagují na různé životní stresory fúzí, spojují se a vytvářejí supermitochondrie, které zvyšují energii a odolnost.

Mitochondrie jsou však zranitelné vůči důsledkům industrializovaného života. Studie ukazují, že k mitochondriálnímu štěpení (poškození a rozpadu mitochondrií) přispívá více moderních faktorů.   Výsledkem je únava, nízká motivace, deprese a potíže se zotavením po cvičení, nemoci nebo jiných stresorech.

Ještě horší je, že neřešení špatného stavu mitochondrií zvyšuje riziko vzniku dalších komplikací jako:

  • autoimunitní onemocnění
  • neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba
  • rakovina
  • snížená imunita vůči virům
  • nedostatek hormonů
  • střevní potíže
  • špatné zotavování po nemoci a zranění
  • neúčinná aktivita kmenových buněk

Každodenní faktory, které poškozují mitochondrie

Než začnete řešit chronickou únavu, je důležité vyloučit závažné poruchy, jako je anémie, hypotyreóza, cukrovka, plicní onemocnění a jiné patologické stavy.

V tomto článku se nebudu zaobírat ani chronickým únavovým syndromem/myalgickou encefalomylitidou. I když poškozené mitochondrie hrají určitou roli, jedná se o komplexní neuroimunitní poruchu, která přesahuje rámec tohoto článku. Nezabývám se ani genetickými mitochondriálními defekty, které dobře nereagují na dietní opatření a zásahy do životního stylu.

Studie poukazují na četné faktory moderního života, které poškozují naše mitochondrie a připravují nás tak o energii:

Sedavý způsob života: Denní fyzická aktivita je zdravým stresorem, který motivuje mitochondrie k silnější fúzi a funkci. Viděli jste někdy ty 91leté lidi, kteří lyžují, zahradničí a chodí na túry? Své mitochondrie si udržují zdravé díky pohybovému návyku. Stejně jako svaly, i mitochondrie potřebují pravidelný trénink, aby nedocházelo k jejich atrofii.

Pokud jste superunavení, a aktivnější pohyb zní jako mission impossible, začněte s jakoukoli fyzickou aktivitou, kterou zvládnete, a postupně ji zvyšujte.

Nerovnováha krevního cukru: Mitochondrie získávají palivo z potravin, které jíme. Pokud pravidelně konzumujete nezdravé potraviny, cukry, sladidla a vysoce zpracované sacharidy (těstoviny, chléb, bílou rýži atd.), vaše mitochondrie jednoduše nebudou mít k dispozici substráty, které potřebují k účinné produkci energie.

Sladká strava s vysokým obsahem sacharidů také způsobuje inzulinovou rezistenci, která je odrazovým můstkem k cukrovce, jež buňky připravuje o glukózu. Tím mitochondrie přicházejí o palivo, které potřebují k dobíjení. Chcete-li tedy získat více energie, vyřaďte cukry a sladidla a upravte příjem sacharidů.

Toxiny: Tisíce studií ukazují, že toxiny a těžké kovy poškozují mitochondrie a podporují řadu onemocnění, jako je cukrovka a rakovina. Proto se snažte nakupovat co nejméně toxickou stravu a hygienické či čistící prostředky.

Farmaceutické léky: Bylo prokázáno, že mnoho volně prodejných léků i léků na předpis poškozuje křehké mitochondrie a model polyfarmacie, kdy se užívá více léků najednou, je může zahltit. Zjistěte, zda vám úprava stravy a životního stylu může pomoci vysadit některé farmaceutické přípravky, jako jsou statiny nebo metformin.

Infekce: Všichni proděláváme návaly virových nebo bakteriálních infekcí, ale někteří lidé trpí chronickými infekcemi, které jim začnou poškozovat mitochondrie. Příkladem může být nediagnostikovaný virus Epstein-Barrové, borelióza, otrava plísněmi, plísňové infekce a přemnožení bakterií v zažívacím traktu. Možná budete muset vyhledat pomoc kvalifikovaného lékaře, který tyto infekce prošetří a vyléčí.

Nedostatek spánku: Naše kultura oslavuje zaneprázdněnost, často na úkor zdraví. Ponocování kvůli dokončení pracovního projektu nebo náruživé sledování Netflixu do pozdních hodin může vyústit do rozpadu vašich mitochondrií.

Pokud chodíte spát včas, ale máte problémy s usínáním nebo kvalitou spánku, častým viníkem je nestabilní hladina cukru v krvi. Možná však budete potřebovat kvalifikovanou pomoc, abyste našli základní příčiny vašich problémů se spánkem.

Systémový zánět: Základem většiny moderních onemocnění je dnes systémový (celotělový) zánět.

Kromě výše zmíněných posilují zánět také:

  • nediagnostikované potravinové intolerance (nejčastěji lepek a mléčné výrobky),
  • strava s vysokým obsahem zpracovaných potravin a nízkým obsahem nezpracovaných potravin, produktů a vlákniny,
  • nízký stav antioxidantů,
  • citlivost na chemické látky,
  • nediagnostikované nebo neřešené autoimunitní onemocnění,
  • chronický stres,
  • špatný stav střev.

Tyto příznaky si vybírají daň na mitochondriích a vedou k chronické únavě, bolesti, depresi, zatemnění mozku a dalším příznakům. Systémový zánět lze často vyřešit pomocí protizánětlivé stravy a změny životního stylu.

Nedostatek živin: Špatná funkce mitochondrií je zřídkakdy důsledkem nedostatku doplňků stravy a lahvička CoQ10 vaše problémy pravděpodobně nevyřeší, nicméně vícero faktorů v oblasti stravy a životního stylu, které poškozují mitochondrie, obvykle doprovází také nedostatek živin.

Mezi živiny, které podporují funkci mitochondrií, patří vitaminy skupiny B, vitamin K a vitamin C. Je nepravděpodobné, že byste se dočkali výrazného zlepšení jen díky doplňkům stravy, ale mohou vám pomoci při cestě k nápravě mitochondrií. Vaším nejlepším zdrojem dostatečného příjmu vitaminů je zaručeně potrava.

Glutathion podporuje funkci mitochondrií

Záludným aspektem zlepšení zdraví mitochondrií je skutečnost, že zatímco zánět je poškozuje, mitochondrie samy produkují zánětlivé volné radikály jako součást cyklu výroby energie.

Volné radikály jsou nestabilní atomy s nespárovanými elektrony, které „kradou“ elektrony zdravým buňkám. To spouští řetězovou reakci poškození a degenerace. Představte si rezavějící kov. U zdravého člověka to tělesný antioxidační systém kompenzuje tím, že chrání buňky, aby mitochondrie mohly vykonávat svou práci bez vedlejších škod.

Pokud je však již zánět v pokročilém stavu a stav antioxidantů je nízký, tento vedlejší zánětlivý produkt výroby energie se nekontrolovaně dostává do začarovaného, sebeudržujícího se zánětlivého cyklu, který poškozuje mitochondrie a zároveň podporuje zánět.

Řešení? Udržování zdravého antioxidačního systému je pro podporu mitochondrií a hladiny energie zásadní a nejdůležitějším antioxidantem je glutathion.

Glutathion je „hlavním antioxidantem“ v těle a zdravá produkce energie vyžaduje, aby glutathion obklopoval mitochondrie. Když se při výrobě energie v mitochondriích uvolňují volné radikály, glutathion funguje jako osobní strážce, který „schytá kulku“ během zběsilého boje volných radikálů o elektrony. Glutathion se pak sám recykluje a vrací se do aktivní služby.

Nedostatek glutathionu je velmi rozšířený, protože tento životně důležitý antioxidant vysává více faktorů moderního života: toxiny, chronický zánět, polyfarmakologický model užívání vícero léků najednou, strava s vysokým obsahem zpracovaných potravin a nízkým obsahem živin, nedostatek spánku a chronický stres.

Zdravý antioxidační systém závisí také na pravidelné fyzické a neurologické aktivitě, stravě bohaté na živiny a kvalitním spánku.

Pokud mám pacienta se získanou dysfunkcí mitochondrií, doporučuji mu dostatečné dávky vysoce kvalitního vstřebatelného glutathionu, například perorální lipozomální glutathion nebo s-acetyl-glutathion. Někteří všeobecní lékaři nabízejí také intravenózní glutathion.

Ne každý člověk glutathion snáší, proto začněte s malou dávkou, abyste se ujistili, že vám vyhovuje. Těm, kteří mají intoleranci, doporučuji sloučeniny podporující recyklaci glutathionu, včetně N-acetylcysteinu, cordycepsu, gotu koly, ostropestřce mariánského, L-glutaminu a kyseliny alfa-lipoové a selenu.

Vypěstujte si zdravé mitochondrie pro celoživotní energii

Pravidelná fyzická aktivita a celozrnná strava s vysokým obsahem antioxidantů jsou sice pro zdraví mitochondrií zásadní, ale stejně důležité jsou i další, méně známé faktory.

Důsledný časový rozvrh: Mitochondrie fungují nejlépe, když dodržujete konzistentní rozvrh spánku, jídla, cvičení a dalších každodenních návyků. Náš cyklus spánku a bdění, tzv. cirkadiánní rytmus, zahrnuje vyladěnou souhru různých hormonů. Nedávné studie ukazují, že funkce mitochondrií a tvorba nových mitochondrií jsou velmi závislé na konzistentním cirkadiánním rytmu. To může pomoci vysvětlit, proč jsou lidé s nepravidelným rytmem náchylnější k onemocnění.

Dostatek hormonů: Hormony významně ovlivňují mitochondrie – a naopak. Patří sem nejen reprodukční hormony, jako jsou estrogen, progesteron a testosteron, ale také hormony štítné žlázy, nadledvinek, slinivky břišní a růstové faktory.

Například testosteron a progesteron mají ochranné antioxidační účinky na mitochondrie, zatímco testosteron a hormon štítné žlázy aktivují produkci energie v mitochondriích. Inzulín naopak devastuje mitochondriální funkce, což pomáhá vysvětlit, proč jsou lidé s vysokou hladinou cukru v krvi a cukrovkou tak náchylní k nemocem a degeneraci organismu.

Při špatné funkci mitochondrií má tělo potíže se syntézou hormonů. To může pomoci vysvětlit, proč se některé ženy v perimenopauze potýkají se závažnými příznaky, jako jsou záněty, bolesti, deprese, úzkost, ztráta paměti a výskyt chronických zdravotních poruch.

Ačkoli hormonální substituční léčba může být pro některé lidi ve středním věku nezbytná, neměla by být považována za všelék na mitochondrie. Místo toho je třeba řešit celé spektrum faktorů.

Zdravý střevní mikrobiom: Studie ukazují, že mitochondrie a střevní bakterie spolu komunikují. Zdravé střevní bakterie produkují vedlejší produkty, jako jsou mastné kyseliny s krátkým řetězcem (SCFA), které hrají v těle řadu důležitých rolí, včetně podpory účinné funkce mitochondrií.

Vedlejší produkty nezdravých střevních bakterií naopak narušují funkci mitochondrií. Studie na osobách se zánětlivým onemocněním střev totiž ukazují, že u nich dochází k většímu poškození a znehodnocení mitochondrií než u kontrolních osob.

Téma zdraví střev je rozsáhlé a věnuji se mu v jednom ze svých kurzů a v připravované knize. Pokud však moji pacienti vlákninu snášejí, nechávám je podporovat zdravé střevní bakterie konzumací alespoň 25 gramů vlákniny denně prostřednictvím velmi rozmanitých produktů. Čím rozmanitější je rostlinná vláknina, tím zdravější jsou vaše střevní bakterie. Buďte zkoumaví, prohledejte si potraviny v obchodech, zejména uličky se světovou kuchyní.  Lidem, jejichž střevní problémy brání konzumaci většího množství vlákniny, může prospět užívání doplňku SCFA, například butyrátu.

Podpora mitochondrií jako celoživotní návyk

Jedním z faktorů, které jsem nezmínil a které ovlivňují zdraví a funkci mitochondrií, je stárnutí, které výrazně snižuje jejich kapacitu. Nicméně stejně jako našemu 91letému lyžaři, i vám prospěje pozměnit životní styl a návyky a podpořit mitochondrie, aby ony vám zajistily vyšší kvalitu života i ve stáří.  

Výhodou je nejen více energie, ale také větší odolnost vůči virózám a rychlejší zotavení z nich, lepší funkce mozku, lepší nálada, snížené riziko onemocnění, lepší funkce hormonů a další. Naše mitochondrie nám pomáhají udržovat homeostázu neboli rovnováhu, což nám umožňuje zažívat vyrovnané pocity a dobře fungovat.

Dobré zdraví mitochondrií sice není tak snadné, jako když si dáte pár doplňků stravy, ale pokud vás nebaví cítit se pořád unavení, přechod na protizánětlivou stravu, zlepšení životního stylu a dostatek pohybu se vám vrátí i s úroky v produkci energie.

Tento článek byl poprvé publikován v časopise Radiant Life Magazine. Anglický originál na TheEpochTimes.com

Datis Kharrazian, Ph.D., DHSc, DC, MS, MMSc, FACN, vystudoval medicínu na Harvard Medical School, působí v klinickém výzkumu, jako akademický profesor a světově uznávaný poskytovatel zdravotní péče v oblasti funkční medicíny. Pracuje na vývoji vzdělávání a vzdělávacích zdrojů pro pacienty i lékaře v oblasti autoimunitních, neurologických a neidentifikovaných chronických onemocnění s využitím nefarmakologických aplikací.